HTML

Birka nép

A birka nép istenére esküszünk, esküszünk, hogy mindig birka nép leszünk! Küldjetek történeteket a birkanep@lajt.hu-ra!

Friss topikok

  • Foldes Gazda: @uni1002: Így igaz . Velem megtörtént ,hogy a munkaadóm ukázára orosz katonai járművel kellet utaz... (2014.04.24. 17:52) Hagymaszárat a birkának!
  • elkeseredett.polgar: Szerencse, hogy legalább blogok szintjén ismerjük egymást, így egyszerűbb volt ennek a kis "oktatá... (2013.05.08. 22:10) A birka házhoz száll
  • zellerlevél: Több, mint három év eltelt a poszt megjelenésétől, és semmi sem történt? (2013.03.24. 20:36) A koponyahiányos birka és az Optimális Családtervezési Modell
  • Gáb-orom: Jól esett volna egy kis forrás. Azt hiszem innen vannak, nem? puafesztival.hu/ (2012.08.31. 22:21) A birka párzik
  • Reactor: Ne is. Még a végén érvelned kellene. (2012.07.07. 16:20) Büdös birka

Linkblog

Rendesek és mások - Az állampolgáriság megkettőződése

2009.08.12. 07:13 Strici

Találtam egy írást, ami két hete az ÉS-ben, aztán az Indyn jelent meg. Azt gondolom, minél több helyen olvasható, annál jobb. Pedig hosszú. Ám éppen napjainkban, amikor a romákkal szembeni erőszak immár nemzetközi tiltakozásokat vált ki, amikor újnácik nálunk akarnak felvonulgatni, érdemes átrágni magatokat ezen a cikken.

Szalai Júlia : Rendesek és mások

Elhangzásának pillanatában alig váltott ki visszhangot a miniszterelnöknek az a tavaly év végi, meggondolkodtató értékelése, mely szerint „a 2008. december 15-én elfogadott szociális törvény a rendszerváltozás óta elfogadott legfontosabb szociális és foglalkoztatási törvény”. Pedig a nyilatkozó Gyurcsány Ferencnek igaza volt: az Út a munkához program - az Országgyűlés a kérdéses napon ugyanis ezt iktatta törvénybe - valóban határkő az elmúlt két évtized szociálpolitikájában. Bár a törvényt egyaránt jelentősnek látjuk, a volt kormányfő és e sorok szerzője okai e megítélésre mégis gyökeresen eltérnek egymástól. Gyurcsány a reformértékű változás lényegét ugyanis abban ragadta meg, hogy az új törvény „segélyezés helyett a munkahelyteremtésre helyezi a hangsúlyt”. Hogy ez valóban új vonás-e, az persze kétséges.

Magam a törvényben azonban e nekibuzdulásnál mélyebb és jelentősebb új vonást vélek felfedezni. Azt ugyanis a szegénység etnicizálása és az etnicizált szegénység intézményesítése szempontjából tartom határkőnek. Mert nem kisebb dolog történt, mint az, hogy megszületett az elvileg egyenlő állampolgárok egy jól körülhatárolható csoportját jogai egy részének gyakorlásától megfosztó első olyan törvény, amely immár nyíltan és jogszabályi keretekbe foglaltan gondoskodik arról, hogy a szociálpolitika helyi cigány gettói szervezetileg is, eljárásrendileg is világosan elkülönüljenek a többségi szegények támogatási rendszerétől. Az Út a munkához program ugyanis e külön gettó alapkőletételének tekinthető, amikor az „aktív korú szociális segélyezettek” - magyarán: a tartós munkanélküliek - körét életviteli szempontok mentén élesen kettéosztva egyik csoportjuk esetében továbbra is jogosnak látja a közpénzek segély formájában történő odaítélését, másik csoportjukat azonban „habituális munkakerülőnek” tekinti és hatósági foglalkoztatási kényszer alá helyezi.

Persze a joganyag nem etnikai terminusokban fogalmaz: az utóbbi csoportot illetően a közpénzekből elnyerendő támogatás feltételéül munkaalkalmassági tesztről, beilleszkedési tervről, valamint - a hatóságokkal való kötelező együttműködés részeként - a kliensek mindennapi életének helyes irányú és tervszerű program mentén véghezviendő megváltoztatásáról beszél. De a szóhasználatot mindenki érti: a „segélyleső” cigányokról felhalmozott gazdag publicisztikai irodalom, a munka helyett italozó, vigadozó romának a közvélemény előítélet-rendszerébe mélyen betagolt toposza, a cigány mint „deviáns” évtizedes múltú ábrázolása szavatolja, hogy e törvényi fogalmak kódolt tartalmát mindenki pontosan és a megcélzott etnikai üzenetnek megfelelően olvassa. Így aztán a közönség világosan érti azt is, hogy miért önmagán túlmutató jelentőségű az a kormányzati erőfeszítés, amely hatvan-hetvenezer embernek kívánja közmunkák révén visszaadni „a munkavégzés élményét”. Igaz, a „munkahelyteremtés” e sajátos formájától a GDP növekedése továbbra sem igen várható, ráadásul a megspórolt segélykiadásnál nagyobb összegre rúg a közmunkaprogramok létesítésének költsége, viszont kimondatott, hogy a „kulturális másság” bizonyítható tényei mellett újra legitim a munkavégzés hatósági elrendelése, és jogszerű felülbírálat tárgya a személyes életvitel. Magyarán, a demokratikus jogok megteremtésének huszadik évfordulóján Magyarországon törvénybe iktattatott, amit a gyakorlat persze már régóta ismer: az állampolgáriság kettős rendszere - s ez valóban nagy jelentőségű fejlemény.

Az első körbe az ország nehéz helyzetbe jutott állampolgárainak ügye sorolódik, a másodikba a leszakadó rétegek problémája. Nem nehéz észrevennünk a megkülönböztetés hátterében húzódó integrációs szakadékot: a szegénynek nevezettek a helyzetükben bekövetkezett kedvezőtlen változások ellenére a többséggel megegyező jogokat élvező individuumok maradnak, a leszakadóknak azonban eleve kollektív minőségük van, akiket közösségileg definiált, kulturális terminusokban leírt megmásíthatatlan állapotuk fűz egymással össze, míg ugyanez szakítja ki őket a többségi társadalom testéből. A kétfajta szegényfogalom közti finom terminológiai különbségtétel gazdag tartalmakat sűrít magába: két világmagyarázat válik el egymástól. Az első csoportba tartozókat ugyanis legfeljebb az különbözteti meg a náluk kedvezőbb helyzetben lévőktől, hogy pénzből, fogyasztásból, lehetőségekből kevesebb jut nekik, mint amazoknak, de életformájuk, intézményhasználatuk, napi jogérvényesítésük és társadalmi viszonyrendszerük továbbra is a közös társadalmi szövetrendszer része. A második csoportba tartozó leszakadók azonban mások: az ő helyzetüket nem írhatjuk le egyszerűen a fokozati különbségeket megragadni képes egyenlőtlenségekkel - ők a szó szoros értelmében egy másik Magyarországon laknak, mint többségi honfitársaik. Ezen a másik Magyarországon mások a szereplők, mások az érintkezési viszonyok, mások az írott és íratlan szabályok.

A nyelvi hatalmat gyakorló többség számára az etnikai megjelölés tartalma nem kisebbségjogi, hanem kulturális: nem kérdezi, hogy a körbe soroltak maguk hogyan tekintenek saját etnikai hovatartozásukra, nem kérdezi azt sem, hogy vérségi kapcsolataik szerint romák-e - elég, hogy nyilvánvalóan „cigányos” az életformájuk. Magyarán: a tartós mélyszegénység a kisebbségi lét szinonimája lett és vice versa: cigánynak lenni annyit tesz, mint „cigányosan”, azaz a többségitől elütő módon élni. A mélyszegénység és az etnikai hovatartozás közé vont egyenlőségjel mozdíthatatlan: a két fogalomkör egymáshoz rendelését az sem bontja meg, hogy közismerten szép számban vannak jómódban élő és a többségi normákat kínos szigorral követő roma családok, és az sem, hogy a mélyszegénységben élők társadalmának népes rétegét alkotják elmagányosodott falvak elmagányosodott és mélységesen deprivált idős parasztemberei vagy a nincstelen földművesekből lett egykori városi betanított munkások megkapaszkodni nem tudó, napjainkra a tartós munkanélküliségbe és a reménytelen nyomorba szorult csoportjai.

A mélyszegénység etnicizálódása gyökeréig átitatja a kezelésére hivatott szolgáltatások működését, mindenekelőtt súlyos következményekkel járt és jár a szociálpolitika intézményrendszerében végbement átalakulások tartalmára, kikristályosodó társadalmi értelmezésére és az átalakított/életre hívott intézmények, ellátási formák napi használatára nézve. A kérdéses változások legfontosabbika a jövedelmet biztosító járandóságok egymástól hermetikusan elválasztott két nagy szegmensének kettős elvrendszer szerinti kialakítása volt. A kilencvenes évek elején megkezdett átszabási munkák nyomán az ellátási rendszer első nagy egységébe a „hozzájárulási” elven nyújtott társadalombiztosítási szolgáltatások soroltattak: azok, amelyek (legalább virtuálisan) „piaci” logikát követnek, és amelyek a piacon jelen lévő - magyarán: munkavégzésük alapján járulékot fizető - népesség szükségleteit hivatottak kielégíteni. A második szegmens a „rászorultság” logikájának jegyében működik, s a helyhatóságok fennhatósága alatt álló segélyezési rendszert öleli fel.

Nem nehéz belátni: e második alrendszer kiküszöbölhetetlen eleme a szegények versenye egymással. Mivel a „rászorultság” rugalmas és csak a helyi kontextusban értelmezhető kategória, e verseny elsősorban magáért az értelmezésért és annak legitimálásáért folyik. Definiált kritériumok, jogok és jogosultságok híján az ítélkezés „holisztikus” természetű: kiiktathatatlanok belőle az „érdemesség”, az „önhiba”, a „felelősség”, a „vétség” kategóriái. E kategóriák kulturális és magatartási tartalmai nyilvánvalók, s általuk a helyi középosztályok uralta többségi társadalom közösségi normái és elvárásai közvetítődnek: így válik ketté a szegények társadalma „rendes” és sorsukban vétlen szegényekre és azokra, akik helyzetükről jobbára maguk tehetnek, s akikből hiányzik az erőfeszítés az alkalmazkodásra. Hogy ez utóbbi csoportot röviden és közérthetően megnevezzük, innen már csak egy aprócska lépést kell tenni: nyilvánvalóan azokról a „másokról”, a „cigányokról” van szó. Fontos tehát látnunk: a segélyezés 1993-ban törvénybe iktatott s azóta legfeljebb továbbcsiszolt rendjének kialakítása születése pillanatától magában foglalta a szegényellátás etnicizálását, vele együtt pedig a mindig elégtelen helyi forrásokért egymással versenyeztetett szegények egymás ellen fordulását, magyarán: a szegények közötti etnikai konfliktusok szinte önjáró éleződésének lehetőségét. Az, hogy a lehetőségből mára vaskos valóság lett, csak a rendszer „bejáratódását” igazolja - de nem új okok folytán előállt új fejlemény.

Új viszont, hogy a szegények belháborúját immár nyílt etnikai tartalommal intézményesíti a törvénykezés: kvázi jogosultsággá avatja a „ténylegesen rászorulók” ellátását, a munkára fogandó szegények segélyezését pedig kivonja ebből a rendszerből és új, komplex program hatálya alá helyezi. E látszólag ártatlan kettéosztás beszédes nyelvi leképeződése, hogy ez utóbbi programból teljesen eltűnt a rászorultság fogalma. A Jegyző és Közigazgatás nevű szaklap 2009. januári mellékleteként megjelent, Tájékoztató az önkormányzati feladatok ellátásához az „Út a munkához” program megvalósítása érdekében című irányadó dokumentum negyvennégy sűrű oldalán a „rászorultság” kategóriája egyetlenegyszer sem fordul elő, a „szükséglet” kifejezés pedig mindössze kétszer szerepel - ám alanya e két alkalommal is maga a helyi közösség. Mindez persze logikus. Hiszen a program missziója immár nem a szegénység legalább alapszintű mérséklése, hanem az érintett szegények habitusának célirányos megváltoztatása, az „átnevelés” és a munkára való (vissza) szok tatás - e misszió közelebbi tartalmi felvázolása márpedig új szótárat kíván. A megkettőzött állampolgáriság eddig csak hallgatólagosan és a gyakorlatban érvényesített rutinjai ezzel jogi normává szilárdultak, s a föléjük rendelt külön intézményi struktúra révén egyúttal a gettón belüli gettó új falai közé szoríttattak.

Ahogy az utóbbi hónapok közvélemény-kutatási adatai mutatják, a segélyezés itt vázolt legfrissebb reformját a hazai lakosság 70-80 százaléka pártolja - az a többség, amelynek közvetlenül mindehhez nincs köze, hiszen az ő szükségleteiről ama másik, piaci és modern rendszer gondoskodik. Az a többség tehát, amely önmagát vétlennek és ártatlannak tudja a kettéosztott rendszer kialakulásában, s amely segélyezés dolgában egyedüli feladatának az „általa megtermelt” közpénzek feletti őrködést tekinti. A kiépült struktúra maga szavatolja a látószöget, amelyen keresztül a személyében nem érintett többség a segélyezés etnicizálódását az „államon csüngő” cigányok kulturális deficitjeként érzékeli, s így egyszerű, ám a közérdek szempontjából annál fontosabb „eljárásrendi kérdésként” fogja fel a szigorításokat. Az alkotmányos következmények ezen a látószögön kívül esnek.

E körülmények közepette csodavárás volna, ha valaminő társadalmi „öntisztulás” spontán mozgásaitól remélnénk, hogy szétváljék és a maga helyén kezelődjék a mélyszegénység ma reménytelenül összebogozódott két mozzanata: a benne fog lalt „szociális” és „kisebbségi” kérdés. Az első nyilvánvalóan a háttérben munkáló okokra reflektáló társadalompolitikai válaszokat kíván: „színvak” oktatási, foglalkoztatás- és településpolitikai, valamint jövedelempolitikai programokat, amelyek célja, hogy a mélyszegénységben testet öltő dezintegrációs tendenciák integrációs keretben kezelhető egyenlőtlenségekké szelídüljenek. A második kérdéskör a személyes és közösségi etnikai identitás védelmét, a kisebbségjogi intézmények közjogi státuszának tisztázását és jogosítványaik megszilárdítását, a faji diszkrimináció minden formájával szembeni állami fellépés szigorának elszánt fokozását kívánná meg.

Már e rövid, jelzésszerű lista is érzékelteti: a mellény újragombolásához mély szerkezeti változtatásokra volna szükség, amelyek hatósugara persze messze túlnyúlik a helyi segélyezés kérdéskörén. Mégis, e parciálisnak tűnő terület - mint láttuk - távolról sem ártatlan és ártalmatlan terep. Ha a vázolt logika szerint a szociálpolitika rendszerének „hozzájárulási” és „rászorulási” elvek szerinti kettészabdalásától, illetve az utóbbi elv szerint működő segélyezési rendszer szélsőséges decentralizálásától egyenes és logikus út vezetett a mélyszegénység etnicizálásához és a segélyezés „cigány” rendjének a többiről való leválasztásához, akkor a szegénység „deetnicizálásáért” és az állampolgári jogegyenlőség visszaállításáért alapvető lépések tehetők és teendők már önmagában a segélyezési rendszer változtatása révén is. E változtatásoknak ugyane logika mentén, csak éppen fordított irányba kell elindulniuk. A segélyre szorulók szélsőséges kiszolgáltatottságát csökkentendő, a háttérbe és a perifériára kell szorulniuk az önkormányzatok saját hatáskörében meghatározandó segélyeknek, s helyükre egységes törvényi rendben, egységes kritériumok mentén megszabott normatív támogatásoknak kell lépniük, amelyek kiindulópontja nem lehet más, mint az igényjogosultak adott típusú szükséglete. Ennek szellemében a kérdéses támogatásoknak adott jövedelemhiányra adott jövedelem-kiegészítéssel kell válaszolniuk - függetlenül a jövedelemhiány keletkezésének okától. A szükséges jövedelemigazoláson túl magatartási, életviteli megfontolásoknak itt nincs helyük - e támogatási programoknak az állampolgároknak a megélhetés minimális szintjéhez fűződő szociális alapjogaiból kell kiindulniuk.

Amit itt vázoltam, az persze nem új: nem mást, mint a szociálpolitika eszköztárából és nemzetközi irodalmából sok évtizede ismert úgynevezett állampolgári alapjövedelem kategóriáját írtam körbe. Nem tekinthető véletlennek, hogy az állam által szavatolt járandóságok e típusát mindenütt kísérő belpolitikai csatározások ellenére, a globális válság közepette az Európai Bizottság 2008 őszén a jóléti rendszerek reformjának egyik alapkérdéseként tűzte (újra) napirendjére az Európai Unió huszonhét országából huszonnégyben már ma is működő alapjövedelmi programok megerősítését, illetve a három „lemaradóban” - Olaszországban, Görögországban és Magyarországon - ilyen programok bevezetését. A dolog mindenekelőtt politikai elszánást kíván: ami a hazai viszonyainkat illeti, a segélyezési rendszer átalakításával, illetve a társadalombiztosításban ma jócskán megbúvó „puffer ellátások” profiltisztításával a források még e szűkös esztendőkben is előteremthetők. Igaz, e mégoly jelentős szociálpolitikai változástól sem remélhető a mélyszegénység felszámolása. De remélhető, hogy a kezelésére teremtett gettó falain legalább egy résnyi kapu nyílik, s mindenekfelett remélhető, hogy a gettón belül immár kifejezetten a roma szegényeknek teremtett újabb gettó építési terve még azelőtt hamvába hol, hogy falait elkezdenék felhúzni a cigányok „munkára ösztönzését” népszerűségük sarokkövének és újraválasztásuk zálogának tekintő helyi képviselőtestületek.

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://birkanep.blog.hu/api/trackback/id/tr361304390

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BéKu 2009.08.12. 08:13:31

Üdv!

Szvsz szerintem ez úgy hülyeség, ahogy van. Az út a munkához program baromira nem csak a cigányokról, cigányoknak szól. Létszámát tekintve még mindig több a magyar ember ebben a rendszerben, bár ugye ez települése válogatja. Anyukám is benne van, sőt, sok ismerős is. Ezek között elvétve akad roma.

Sajnos abban viszont egyetértek a cikk szerzőjével, hogy hatalmas felesleges pénzkidobás a rendszer. Mindazonáltal azt sem tartom korrekt eljárásnak, hogy ne pofázhasson bele az állam, hogy mire megy el a segély. Igenis hadd mondja meg. Amíg ugyanis az adófizetők pénzének nagyrészéből nem az ország fejlődik, hanem bizonyos emberek (és nem csak cigányok) italozására, dajdajozására megy el, addig hadd háborodjon már fel egy átlag ember, és ne azon menjen már a vita, hogy bele lehet-e szólni abba, hogy ki mire költi a pénzét vagy sem. Ha megkeresi, akkor nem. Ha viszont kapja, más pénzéből. Akkor igenis ne az államilag támogatott alkoholizmus legyen a kívánt cselekmény, majd utána meg szintén az emberek adójából az elvonó kúra, meg a detox. Mert az akárhogy is nézzük elég durva ebben a formában. Ugyanez érvényes a gyerekekre. Ne azért szüljön valaki gyereket, mert azért pénzt kap. Hanem a gyerekért önmagában. Sokszor mondják, hogy a romáknál a gyerek ajándék, azért van nekik annyi. Nos, ismerek ilyet is, de a többség azért szül, mert 4-5-6 gyerek után kurva sok pénzt kap az államtól. És ez így nem helyes. Abban van igazság, hogy az állam nem szólhat bele az emberek életébe ilyen szinten. Tényleg ne mondja meg, hogy egy család hány gyereket akar, hogyan él, vagy éppen mire költi a pénzét. De onnantól kezdve, hogy mindezt az egészet az állam finanszírozza, ráaádsul azon emberek pénzéből, akik súlyosan megdolgoznak azokért az adóforintokért is (ami pont a segélyezés miatt ennyire kurvára magas, hiszena bruttó összeg felét elveszi az állam), addig igenis mondja meg az állam, és szabjon határokat.

a_tom 2009.08.12. 10:33:19

Képtelen vagyok végigolvasni, pedig a téma érdekes. Valahogy a nyelvezete nem fekszik nekem, talán megpróbálom később pihentebb aggyal.

uni1002 2009.08.12. 11:46:48

Idézek:
"mélyszegénységben élők társadalmának népes rétegét alkotják elmagányosodott falvak elmagányosodott és mélységesen deprivált idős parasztemberei vagy a nincstelen földművesekből lett egykori városi betanított munkások megkapaszkodni nem tudó, napjainkra a tartós munkanélküliségbe és a reménytelen nyomorba szorult csoportjai."
Itt rendesen mellélőtt a szerző.

Szerinte az a mélyszegény, aki paraszt, másnéven földműves volt, akár faluban él, akár a városba szakadt, és gyárakban dolgozó falusi.
Érdekes, csak figyelni kell a bűnügyi tudósításokat, mindig a Marinénit, vagy Józsibácsit, aki mélyszegény, szokták a csirkefogók kirabolni, megszerezve tőlük a párnacihába rejtett családi ékszereket, vagy a néhány millió forint készpénzt, ami a Kádár rendszerben piacozással, és támogatásból begyüjthető volt, és megmaradt a gyerek városi lakásának, és autójának megvásárlása után.
Pont erre a rétegre nem jellemző, a Szalai Júlia által vizionált állapot. Ők azok, akiknek mindig megvolt a vagyonuk, föld, ház, vagy a szőlőbe elásott aranyóra formájában.
Soha nem fognak arra a fokra jutni, mint az az eredetileg is városban élő, akinek már árverezik a lakását, vagy kikötötték a vizt, a gázt, és a villanyt, mert nincs neki falusi rokona, föld vagyona, nem tudja az élelmét sem biztosítani a kis háztáji gazdaságából.
Végigdolgoztam sok évet gyárban, és ott sem a tősgyökeres városi melósra volt jellemző, hogy neki legyen lakása, kocsija először a műhelyben.
Akinek volt, általában kétlaki, már a városban van lakása, de hétvégén hazajárt a tanyára, és minden módon lógott a munkából, mert a dinnyét, krumplit, otthon vetni, szedni, majd eladni kellett. Mi meg túlóráztunk helyette, mert a munkát el kellett végezni. Ezek az adómentes vagyonok még most is megvannak, valahol, nehogy már őket kiáltsák ki "mélyszegénynek".

miriamele · http://epreskert.blog.hu 2009.08.12. 13:18:37

Mindenkinek a saját baja fáj a legjobban, ez rendben is van. De a más baja attól még nem bagatellizálható, és főleg a másiktól ne irigyeljük még a levegőt is. Ha egymás torkának megyünk, attól még nem lesz jobb senkinek sem, sőt mindenkinek rosszabb lesz egy kicsit. Kivéve azokat, akik az egészet gerjesztik, mert amíg egymást fojtogatjuk a mocsárban, addig sem azzal törődünk, hogy miért is van ez az egész.
Valóban nehéz volt végigolvasni a cikket, pedig...
Egy kicsit könnyebben olvasható stílusban írhattad volna.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2009.08.15. 12:25:26

bár a cikknek vannak jogos felvetései, de mi a teendő azokkal, akik tényleg saját hibájukból nyomorognak? Tudom, nem mindenki ilyen. De van azért.
Az állampolgári alapjövedelem koncepciója az, hogy álampolgárok adják állampolgároknak. Az állampolgárság meg kötelességekkel is jár a jogok mellé.
süti beállítások módosítása