HTML

Birka nép

A birka nép istenére esküszünk, esküszünk, hogy mindig birka nép leszünk! Küldjetek történeteket a birkanep@lajt.hu-ra!

Friss topikok

  • Foldes Gazda: @uni1002: Így igaz . Velem megtörtént ,hogy a munkaadóm ukázára orosz katonai járművel kellet utaz... (2014.04.24. 17:52) Hagymaszárat a birkának!
  • elkeseredett.polgar: Szerencse, hogy legalább blogok szintjén ismerjük egymást, így egyszerűbb volt ennek a kis "oktatá... (2013.05.08. 22:10) A birka házhoz száll
  • zellerlevél: Több, mint három év eltelt a poszt megjelenésétől, és semmi sem történt? (2013.03.24. 20:36) A koponyahiányos birka és az Optimális Családtervezési Modell
  • Gáb-orom: Jól esett volna egy kis forrás. Azt hiszem innen vannak, nem? puafesztival.hu/ (2012.08.31. 22:21) A birka párzik
  • Reactor: Ne is. Még a végén érvelned kellene. (2012.07.07. 16:20) Büdös birka

Linkblog

A birka és a sztrájk

2009.12.09. 09:06 Strici

Gondolhatnátok, hogy sztrájkoltam az előző mintegy két hétben, pedig csak mással foglaltam el magam, de most ismét itt vagyok!

Tehát a sztrájk.

Magyarország Európának az egyik különleges szeglete, amely bár nagyjából középen terül el,  ám amelynek lakossága oly mértékben zárt agyú, hogy a legalapvetőbb információk se képesek a nép tudatáig hatolni. Ilyen a sztrájk fogalma is. A hatalom irányította tömegkommunikáció, a jól képzett (?) vállalati szóvivők eredményesen nyomatják a süketelést arról, hogy a sztrájk bűnös dolog; aki sztrájkol, nem tisztességes ember; ráadásul nemcsak a kenyéradó gazdiját teszi tönkre, hanem a magyar nemzet egészét is; röviden fogalmazva, csak a csőcselék sztrájkol.

Mindezt megelőzte persze egy olyan időszak, amikor azzal indokolták a sztrájk – és bármiféle más lázadás – értelmetlenségét, hogy a munkás hülye lenne a saját tulajdona ellen harcolni.   

Kevesen tudják, hogy ebből a szempontból is lényeges eltérések voltak tapasztalhatók a létezett szocializmus vezetőinek álláspontja között. „Ez a villanás mindennél jobban megvilágította a valóságot.” – írta Lenin a kronstadti felkelést illetően, megállapítva, hogy a hadikommunizmus ugyan indokolt volt a polgárháború alatt és a szocialista „tőkefelhalmozás” kezdeti időszakában, ám a lakossági szükségletek figyelmen kívül hagyása, a tervszerű gazdálkodás helyett a gazdasági terror alkalmazása a rendszer gyors bukását eredményezheti.

A múlt század ötvenes éveinek végén Mao Ce-tungnak jelent meg egy cikke a Zsenmin Zsibao című központi pártlapban arról, hogy ha a gyár vezetősége a munkások ellenében cselekszik, akkor igenis van létjogosultsága a sztrájknak. (A cikk magyarul csak az MTI zárt kiadványában volt olvasható.)

Vagy itt van például Milovan Gyilasz, aki egykor a Jugoszláv Kommunista Párt szűkebb vezetőségének tagja volt, s az Új osztály című könyvében szól ugyanerről. (Az Új osztály a Kossuth könyvkiadó zárt kiadványaként jelent meg magyarul.)

De most nem a múltról van szó, hanem a jelenről.  Arról, hogy a sztrájk ugyan kivételes – úgy szokták mondani, a legvégső – békés eszköz a bérmunkás és az őt alkalmazó tulajdonos(ok) közötti, általában bérharcban, de egyáltalán nem valami égi katasztrófa. 

Igazi, nagy, általános sztrájkban még én sem vettem részt. Mert nálunk olyan még nem volt. Az általunk példaként emlegetett „Nyugaton” viszont többször is volt már nagyon nagy sztrájk. Még a válság kezdete óta is, sokszor. Talán azért, mert ahol öntudatosabbak az emberek, ott azt is felismerik, hogy a tőkés gazdaság válsága nem az ő válságuk. Mégis rájuk akarják hárítani a válság összes egzisztenciális következményét; rájuk, akik nem okozói a válságnak.

Hogy van-e értelme a sztrájknak? Többnyire van értelme, bár gyakran nincs közvetlen eredménye. Azonban sokszor kiderül, hogy a siránkozó tőkének mégis van miből bért emelni, fenntartani a korábbi béren kívüli juttatásokat, vagyis hogy a sztrájk gazdasági feltételezései valódiak voltak.

De azért időnként nálunk is van sztrájk.  Ilyen volt például közel egy évvel ezelőtt a Budapest Airport Zrt. (repülőtéri) dolgozóinak sztrájkja. A sztrájk fő oka az volt, hogy a cég bizonyos tevékenységeket – pl. a takarítást ki akart szervezni. Többnyire jó buli ez, a megbízást elnyerő cég szép summákat szokott tejelni a vezetőknek, viszont az eredeti cégnél egy csomó ember munkanélküli lesz, a szolgáltatás pedig drágább és rosszabb.

A sztrájkról 2008. december 10-én közleményt adott ki a cégvezetés, amit így foglalt össze a HVG:

A BA (Budapest Airport) a közleményében hangsúlyozta: nem enged a szakszervezeti zsarolásnak és felháborítónak tartja, hogy miközben a vállalat célja a légikikötő biztonságos üzemeltetése, a két szakszervezet kizárólag azon munkálkodik, hogy önös céljaik elérésére használják fel Ferihegyet, és az itt megforduló utasok tízezreit. Kifejtik: a szakszervezetek olyan követelések miatt próbálják megbénítani a repülőteret, mint a takarítás kiszervezésének megakadályozása, vagy a kollektív szerződés aláírása, amelyről folyamatosan tárgyalt a BA.

A sztrájk miatt eddig 22 érkező és 25 induló járatot kellett törölni Ferihegyen, több gép azonban sikeresen elindult, a 2B terminálon lassan ugyan, de folyamatosan jutnak át az utasok a biztonsági ellenőrzésen. A Budapest Airport elfogadhatatlannak tartja, hogy a szakszervezetek csak azért sztrájkoljanak, mert megtehetik, hiszen olyan területen dolgoznak, ahol a munkabeszüntetés utasok ezreinek okoz kellemetlenséget. "A szakszervezeti vezetők néhány órára élvezhetik a nyilvánosság figyelmét, a repülőtérnek, a dolgozóknak és az utasoknak azonban mérhetetlen károkat okoznak" fűzik hozzá.

A BA 2006 óta tervezi a takarítás kiszervezését. Akkor valamennyi érdekképviselet egyetértett ezzel. A kiszervezés célja, hogy ez a terület profi szolgáltató kezébe kerüljön. A vállalat másik terve a létesítmény-fenntartás bizonyos nem speciális repülőtéri tevékenységeket végző részlegeinek átadása saját leányvállalatának, amely a BA tulajdonában maradna. Ez az, ami ellen a két szakszervezet tiltakozik derült ki a közleményből.

Mivel azonban a sztrájk továbbra is folytatódott, a BA görög munkások alkalmazásával próbálta megtörni a sztrájkot. Az egykori közleményben szereplő két szakszervezet a Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete (RDSZSZ) és a Légiközlekedési Dolgozók Egyesült Szakszervezete (LESZ) azonban még tavaly a Fővárosi Munkaügyi Bírósághoz fordult, amelyben kérte, hogy a bíróság nyilvánítsa törvénysértőnek a sztrájktörők alkalmazását.

A Bíróság 2009. december 3-án döntött is – ezt az ítéletet, amely pedig precedens értékű,  a magyar sajtó nem reklámozta.  Az ítélettel kapcsolatban az alábbi közleményt adta ki a Munkástanácsok Országos Szövetsége:

Megállapította a bíróság, hogy jogsértő volt a görög munkavállalók alkalmazása a 2008. decemberi sztrájk idején Ferihegyen.

A Fővárosi Munkaügyi Bíróság kimondta, hogy a 2008. decemberi sztrájk során behívott görög munkavállalók alkalmazása jogsértő volt, az beleütközik a sztrájktörvény 1. § (2) bekezdésébe, amely tiltja, hogy a munkáltató a jogszerű sztrájkban résztvevő dolgozókkal szemben a munkabeszüntetés befejezését célzó kényszerítő eszközökkel lépjen fel.

Dr. Czuglerné Dr. Ivány Judit, a Munkástanácsok Országos Szövetségének szakjogásza, az RDSZSZ és a LESZ jogi képviselője elmondta, hogy a bíróság ahogyan ezt az ítélet szóbeli indokolásában kifejtette, s amelynél a munkáltató tisztelt képviselője is jelen volt kimondta, hogy sztrájk idején a sztrájkoló munkavállalók helyettesítésére új munkavállalók felvétele a munkabeszüntetés befejezését célzó kényszerítő eszköznek minősül, s ezért az tilos, jogellenes munkáltatói magatartás. A görög munkavállalók alkalmazása tehát tavaly decemberben a Budapest Airport Zrt. dolgozóinak sztrájkjogát sértő magatartás volt a munkáltató részéről.

Azt is kimondta a bíróság, hogy a sztrájkoló munkavállalók elhelyezésének körülményei is lehetnek olyanok, amelyek szintén a sztrájk befejezésére kényszeríthetik a munkavállalókat, s ezért ez is jogsértő magatartás lehet. A tavaly decemberi sztrájk kapcsán a bíróság megállapította, hogy az ebédlőben lévő körülmények az első napon alkalmasak voltak arra, hogy a sztrájktól visszatartsák a munkavállalókat, úgy értékelte azonban, hogy ez a körülmény önmagában ténylegesen mégsem vezetett a sztrájk befejezéséhez (a dolgozókat nem tántorította el a sztrájktól), ezért ezzel kapcsolatban nem állapította meg a munkáltató kényszerítő magatartását az ebédlőben való első napi elhelyezést követő időre, az első napra azonban igen.

Nem látta bizonyítottnak a bíróság ugyanakkor azt a szakszervezeti kereseti kérelmet, amely szerint a munkáltató megsértette volna a sztrájk alatti együttműködési kötelezettségét a szakszervezetekkel azzal, hogy nem tárgyalt folyamatosan velük, illetve az egyes tárgyalások tartalmukat tekintve nem voltak érdeminek tekinthetőek. Hangsúlyozta a bíróság, hogy az egyes tárgyalások tartalmát egyáltalán nem vizsgálta.

A bíróság azonban nem mondta ki azt, hogy a munkáltató megfelelően együttműködött volna a szakszervezetekkel, ilyet tehát egyáltalán nem lehet állítani.

Félrevezetőnek tartjuk a munkáltatói “tájékoztatónak” azt a részét, amely a görög munkavállalók munkaszerződéseinek jogszerűségéről ír, arra hivatkozva, hogy a munkaügyi felügyelőség nem állapított meg szabálytalanságot az alkalmazásukban. A bíróság egyértelműen elmondta a tárgyaláson, ahol egy munkáltatói vezető (képviselő) is ott volt, tehát hallhatta, hogy a munkaügyi felügyelet hivatkozott döntése nem a görögök felvételének jogszerűségéről szólt, az tehát nem vehető figyelembe a jelen eljárásban, mert más témára vonatkozik, s nem arra, hogy a görögök munkaerő-kölcsönzés révén kerültek-e a Budapest Airport Zrt-hez.

Nem értünk egyet a munkáltató azon következtetésével sem, hogy az ítéletnek semmilyen következménye nincs a jövőre nézve. Az ítélet történelmi jelentőségű a magyar sztrájkok és sztrájktörvény életében, hiszen először mondta ki magyar bíróság azt, hogy sztrájk idején a sztrájkoló munkavállalók helyettesítésére nem lehet új munkavállalókat felvenni, mert ez súlyosan sérti a munkavállalók sztrájkhoz való jogát. Azt is kimondta a bíróság, hogy a sztrájkban résztvevő munkavállalók elhelyezése sem lehet olyan rossz, ami őket inkább a sztrájk abbahagyására készteti, mert ez is tilos kényszerítő eszköz a sztrájkban résztvevő dolgozókkal szemben. Ennek pedig az a következménye, hogy a jövőben a Budapest Airport Zrt. nem vehet fel sem külföldi, sem pedig belföldi munkavállalókat.

Sajnálattal olvastuk a Budapest Airport tegnap közzétett tájékoztatását a Fővárosi Bíróság ítéletéről. Ebből a “tájékoztatóból” azt látjuk, hogy a munkáltató még most, az egyértelmű bírósági ítélet után sem látja be, hogy a görög munkavállalók alkalmazása jogsértő volt a bíróság megítélése szerint is, vagy egyszerűen félreértette a bírósági ítéletet, s ezért nem kezeli azt súlyának és jelentőségének megfelelően. Azt nem merjük feltételezni sem, hogy az elsietett “tájékoztatás” célja a munkavállalók esetleges félrevezetése lehetett.

Az ítélet meghozatalát követő napon előzetes letartóztatásba helyezték a Budapest Airport Zrt. és a BKV Zrt. jogi igazgatóját. A Repülőtéri Rendőr Igazgatóság (RRI) több hónapon át nyomozott, mielőtt december 4-én őrizetbe vette a BA Zrt. és BKV Zrt. jogi igazgatóját, akik ellen bűnszövetségben elkövetett vesztegetés, hűtlen kezelés és más bűncselekmények miatt indítottak eljárást.

26 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://birkanep.blog.hu/api/trackback/id/tr371585290

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nsocsi http://bezerédj amália.blog.hu 2009.12.10. 10:45:59

OFF és uff! Srici! Ha a számítógépes kütyükhöz való szellemi termékek,saját tulajdonok bizonyos feltételek mellett akkor:-A régi óvodámban maradt, saját magam írt, és a naplóban szereplő éves terv jogiag még az enyém annyira, hogy megnézhessem? 15 éve írtam,de még mindig jó, sőt nagyon jó,most nem bírnék még egy ilyet írni.
Bekerültem egy gyerekek fejlesztésével foglalkozó konferenciára,úgy hogy nincs állásom,és hivatalos munkahelyem.Ez az ország nem normális.

nsocsi http://bezerédj amália.blog.hu 2009.12.10. 16:52:59

Egyébként amikor a sztrájkról először adott ki a cégvezetés ilyen stílusú közleményt(2008.12.10.),na akkor kellett volna egy jogállanban kirúgni az egész bandát.

Strici · http://birkanep.blog.hu 2009.12.10. 18:14:17

@nsocsi http://bezerédj amália.blog.hu: A közleményeket egy bizonyos Hardy Mihály önti formába. Korábban a TESCO sajtófőnöke volt. Még korábban újságíró is. Csak azt már rég elfelejtette.

Marr 2009.12.10. 22:38:00

@Strici: Sz. Domokos. 2008 tavaly volt.

uni1002 2009.12.11. 13:20:50

@Strici: A valamikori TV3 főhíradósa. Törvénytelenül kiütött csatorna, pedig jó tudományos-fantasztikus filmjei voltak, amit a 2 kertv lenyúlt.

psmith 2009.12.12. 17:00:34

Ja, tudnék kétszer akkora fizetést is adni a dolgozóknak, mint amennyit most kapnak. Ahogy a rablónak is odaadom a tárcámat, ha kést tart a torkomhoz.

Csak marhára igazságtalan, amikor annyit akar kapni az aki csak a munkaerejét adja, mint én, aki a munkaerejét és a pénzemet is.

És ne legyünk álszentek. Ez bizony egy olyan világ, ahol az okosabb, ügyesebb, életrevalóbb jobban boldogul.

psmith 2009.12.12. 17:02:01

Az erős szakszervezet "jótékony" hatását meg lehet figyelni az amerikai autógyárakon.

Strici · http://birkanep.blog.hu 2009.12.12. 18:09:37

@psmith: Honnan van tőkéd, ha nem mások munkájából? feltéve persze, hogy Te vagy a nagytőkés.

Bizony, lesz olyan világ, amikor a termelőeszközök társadalmi tulajdonban lesznek, és akkor már nem lesz áru a munkaerő.

Vagy elpusztul a világ.

Magyarországon pl. egyre nő az éhezők száma.

psmith 2009.12.13. 05:22:02

@Strici:
nem kell, hogy nagytőkés legyél, ahhoz, hogy legyenek alkalmazottaid.
Tőkét a saját és családod munkájából is tudsz félretenni. Elég ha különösen szorgalmas, okos vagy.

nyíregyházi betti 2009.12.13. 05:43:00

@psmith: "És ne legyünk álszentek. Ez bizony egy olyan világ, ahol az okosabb, ügyesebb, életrevalóbb jobban boldogul."

Ne legyünk.Inkább nézzünk körül a környezetünkben.
Miért is találkozni oly gyakran arrogáns, agresszív, mások javait lenyúló, becstelen emberekkel akik fennen hirdetik önmagukról, hogy sikeresek?

Nem állítom, hogy nincs igazad. Az arányokkal van problémám. A sikeresek között nagyon kevés a valóban értékes ember. A legtöbbnél valahol kilóg a lóláb...........

Valami nagyon el van barmolva ebben a világban. :-( Megérett a változásra.

Strici · http://birkanep.blog.hu 2009.12.13. 07:47:28

@nyíregyházi betti: De minek is kell neki alkalmazott? Miért nem szövetkezik a többiekkel? Miért akar más munkájából élni? Miért akarja kisajátítani más munkáját? Miért várja el, hogy csupán azért, mert ő okos és gyűjtögető, más ember az ő hasznára dolgozzon?
A tőke nem pénz. A tőke társadalmi viszony. Nem kell fegyverrel kényszeríteni a másikat, hogy használhasd, elég, ha éhes az illető.
Az ember társadalmi lény. A munkára szükség van. A tőkére csupán addig, ameddig föl nem szabadítja magát az ember.

Strici · http://birkanep.blog.hu 2009.12.13. 07:55:09

@nyíregyházi betti: Nem azért van munkanélküliség világszerte, mert százmilliók buták. Az, hogy ki tartozik a tőkével rendelkezők közé, sem tudás, sem szorgalom kérdése. Előfordul, hogy valakiből valóban a tudása és a szorgalma miatt lesz tőkés. De a tőke működése szempontjából ez éppen olyan véletlen, mint az, hogy ki mikor született.

Itt van például Széles Gábor. Okosabb, mint Psmith? Szorgosabb is? Vagy Demján Sándor.

psmith 2009.12.13. 11:09:23

Igen, van amiben okosabbak ezek az emberek, mint én.

De mondok valamit, rengeteg ember okosabb, mint a többség. Ők azok akik akár egy szar edényt vagy lámpát meg tudnak vetetni arany áron a sok idiótával, akik gondolkodási képessége egy majom szintjén lehet.

Ezzel a sok majommal pedig nem akarok közösen birtokolni termelőeszközöket. Sőt, semmit nem akarok velük közösen.

"Nem azért van munkanélküliség világszerte, mert százmilliók buták."
Édes jó istenem, beszélgess már el a melósokkal, nagy többségük szegény, egyszerű, mint egy faék.

Buzzword 2009.12.13. 20:01:49

@psmith: Egyetértek, azzal a kitétellel, hogy a csodaedényárus balfaszokkal sem akarok közösen birtokolni semmit, hülyéket átverni nem nagy teljesítmény, de nem is túl gerinces.

Az agyatlan ötvenes proli háziasszony, aki megveszi a biolámpát egy használt autó áráért és a seggfej manager, aki ezt a bizniszt kitalálta, ahelyett hogy valami értelmeset dobna piacra, megérdemlik egymást.

Strici · http://birkanep.blog.hu 2009.12.13. 20:07:13

@Buzzword: Én meg azt gondolom, hogy a társadalom érdeke, hogy az általad "ötvenéves proli háziasszony" - nem vagy ám rasszista vastagon, áááá, nem... a proli, az agyatlan, hát bpersze, aki dolgozik, az agyatlan, főként, ha nő, depláne, ha ötvenéves, bezzeg a húszéves milliárdos pasi kizárólag okos lehet csak - megvédendő a másokon gazdagodó szaralakoktól. És persze ennek egyik módja a tudásszint emelése. Mindenki számára ingyenesen.

Tudod, ezek a lenézett proli ötvenesek a legértékesebbek, mert dolgoznak.

Buzzword 2009.12.13. 20:19:50

@Strici: Istenem, gondolkozz már el egy kicsit, szerinted annak a rétegnek, aki az ilyen vackokat megveszi és mindent marhaságot benyal, igénye van arra, hogy emeld a tudásszintjüket? Francokat, arra van igényük, hogy a legkisebb erőfeszítéssel - lehetőleg munka nélkül - elérjék a vegetáláshoz szükséges alacsony életszínvonalat. Azért, mert kimondom, hogy nem mindenki született azonos szellemi képességekkel - és ez így jó, gondold el, ki vinné el a szemetet, ha mindenki Heidegger filozófiájával vagy a C compilerekkel lenne elfoglalva - miért lennék rasszista? A proli nem egy bőrszínt, korosztályt vagy nemet jelöl, de NEM is pénzügyi helyzetet, hanem egy szellemi színvonalat, az Operabálra járó idióták pl. számomra ugyanolyan prolik, mint a játékgépbe pénzt tömő szerencsétlen alkeszek, míg a szegény indiai család matematikus gyereke számomra ugyanolyan értékes ember, mint a Google alapítói.

nyíregyházi betti 2009.12.14. 07:03:09

@psmith: @Buzzword: "Gratula!!!!!!!!!". ;-)

Egyes embercsoportok dehonesztáló jelzőkkel való jellemzése, a világ okosakra és butákra való felosztása "kiemelkedő" zsenialitásra vall.
Nagyon trendi..., csak éppen az a baj vele, hogy az istennek sem akarnak ezek az "egyszerű, mint egy faék" melósok,"ötvenes proli háziasszony" és egyéb rosszlétre ítélt népek úgy viselkedni, ahogy Ti előírjátok nekik.

Hahóóóóóóóóóó, ébresztő! Ez még nem tűnt fel?

nyíregyházi betti 2009.12.14. 07:16:21

@Strici:"Nem azért van munkanélküliség világszerte, mert százmilliók buták."

Vedd tudomásul, hogyha Psmith és Buzzword aztatat mondja, akkor igen!!!!!!!!! Ők tudják a tutit, minnnk meg nem...

Kérdés, hogy ez mostmár mindig így lesz vagy teszünk érte, hogy elmúljon??????????????

Strici · http://birkanep.blog.hu 2009.12.14. 08:07:47

@Buzzword: A proli - proletár - a termelőeszközzel nem rendelkező bérmunkás. Más vonatkozásban használni a szót ugyanolyan rasszizmus, mint leparasztozni, lecigányozni, lebuzizni valakit. Éppen ezzel van a bajom.

Az igényt pedig föl lehet kelteni. Ezt hívják kulturális forradalomnak. Modern társadalmat csak "kiművelt emberfők" sokaságával lehet építeni, nem elbutított rabszolgákkal. Így szűnt meg évek alatt az írástudatlanság - hogy azután az elmúlt húsz évben újratermelődjék.

Buzzword 2009.12.14. 12:43:29

@Strici: Márai mondott valami olyat - nem emlékszem pontosan -hogy a proletár a munkás, a proli pedig a buta "mocsár" ami minden eszme mellé odaáll (a nyilasokra gondolt konkrétan).
A kulturális forradalmat meg hagyjuk, mert visszajön Mao a vörös könyvecskét lengetve, az ilyen baromi okos munkásértelmiségiek tették tönkre a dédapám vezette szövőüzemet annak idején - üzemvezető volt, értelmiségi és német (NEM náci) származású tehát "osztályellenség" - aztán kirúgták, a marha okos proletár főnökök átvették a helyét, a szolgálati lakásba meg egy rakás munkást dugtak, érdemtelenül persze. Szóval ne várj tőlem szimpátiát olyanok iránt, akik generációkon át szopatták a családomat, és még kitudja hány tehetséges, intelligens, szorgalmasan dolgozó embert.

Strici · http://birkanep.blog.hu 2009.12.15. 07:22:53

@Buzzword: Hogy Mária mit mondott, az lehet írói munkásságának a része, de bizonnyal nem tekinthető szabatos, tudományos szempontból is megalapozott állításnak. Márai polgár volt a szó igazi értelmében, nem tudhatta, hogy e kijelentésével rengeteg embert sért meg. Ráadásul összekeverte a kispolgárt és a lumpenproletárt.

Akire Te hivatkoztál - az 50 éves bérmunkás asszony - nem a csőcselékhez tartozik.

A második világháború után sajnos a közvélemény szerte a világon minden németet fasisztának vélt. Sok-sok évig tartott, amíg megértették az emberek - akik egész családjuk kiirtását tulajdonították "A németeknek", hogy nem a német nép volt fasiszta, hanem a vezetőik, az a tőkés osztály, amely a nácizmus hátterében állt. (S persze nem minden tőkés volt fasiszta.)

A háborúban nagyon sok lakás pusztult el, nemcsak német származású felmenőd lakásába költöztettek hajléktalanná vált embereket, családokat. Nem gondolom, hogy ez érdemtelen volt. De aztán nagyszabású lakásépítési program indult, és néhány évtized alatt enyhült a kín. Ma ismét erősödik, évi sok ezer lakással épül kevesebb, mint amennyi elpusztul.

A szövőgyár - amit dédapád vezetett - már biztosan nem működik, az utódgyárak sem. Nem a proletárok tették tönkre a 40 évvel ezelőtt még virágzó magyar textilipart. Nem azok, akik éjjel-nappal tanultak, hogy többet és jobbat termeljenek.

Ami a kínai kulturális forradalmat illeti, nagyon keveset tudunk róla. Én szívesen vitázok Veled a kis piros könyvecskéről, mert nekem megvan, méghozzá az a változat, amihez Lin Piao írt előszót. A kínai nagykövetségtől kértem annak idején. Valójában a kínai kulturális forradalom a politikai kultúra forradalma akart lenni. A múlt század hatvanas éveiben ugyanis már látszott, hogy a szocialista országok vezetői egyre inkább a népétől eltérő, sajátos érdekeket képviselnek, megszűnik a mobilitás, a fiatal értelmiségnek esélye sincs arra, hogy vezetővé válhasson. Ez pedig a rendszer bukásához fog vezetni. Ezt a túlcentralizált, elbürokratizálódó rendszert kívánta Mao megtörni egyrészt azzal, hogy magyarországnyi kommunákat hozott létre saját közigazgatással és önellátási kötelezettséggel, másrészt sok fiatalt küldött vidékre, hogy lecserélje a megmerevedett vezetőséget. Eközben előkészítette a nyitást elsősorban az Egyesült Államok irányába - lásd pin-pong diplomácia, 1970. (Életem első hosszabb tanulmányát 1971-ben - 18 évesen - erről írtam.) A kínai kulturális forradalom néhány év alatt lezajlott. Maradandó eredménye a decentralizált irányítás, és a sok évtizedes előtervezés következtében a látványos fejlődés, Kína világgazdasági vezető szerepe. A kis piros könyvecskét pedig el lehet felejteni - az áldozatokat persze nem.

A szó eredeti értelmében vett kulturális forradalom pedig az, amitől Te megfosztanád a népet.

psmith 2009.12.16. 06:52:14

@nyíregyházi betti:
Kedves betti, nem írhatom a hülyékre, hogy zsenik, mert nem azok.
És nem két csoportra osztom a társadalmat, hanem sokkal többre.
Például a kutya tulajdonosokat, aki a játszótérre szaratja a kutyáját és aki nem.
Az alkoholistára és aki nem alkoholista.
Nőkre és férfiakra.

"ezek az "egyszerű, mint egy faék" melósok,"ötvenes proli háziasszony" és egyéb rosszlétre ítélt népek úgy viselkedni, ahogy Ti előírjátok nekik."
Én aztán nem akarom előírni nekik, hogyan éljenek.

Bocsánat, amiért betalált a mondandóm.
süti beállítások módosítása