HTML

Birka nép

A birka nép istenére esküszünk, esküszünk, hogy mindig birka nép leszünk! Küldjetek történeteket a birkanep@lajt.hu-ra!

Friss topikok

  • Foldes Gazda: @uni1002: Így igaz . Velem megtörtént ,hogy a munkaadóm ukázára orosz katonai járművel kellet utaz... (2014.04.24. 17:52) Hagymaszárat a birkának!
  • elkeseredett.polgar: Szerencse, hogy legalább blogok szintjén ismerjük egymást, így egyszerűbb volt ennek a kis "oktatá... (2013.05.08. 22:10) A birka házhoz száll
  • zellerlevél: Több, mint három év eltelt a poszt megjelenésétől, és semmi sem történt? (2013.03.24. 20:36) A koponyahiányos birka és az Optimális Családtervezési Modell
  • Gáb-orom: Jól esett volna egy kis forrás. Azt hiszem innen vannak, nem? puafesztival.hu/ (2012.08.31. 22:21) A birka párzik
  • Reactor: Ne is. Még a végén érvelned kellene. (2012.07.07. 16:20) Büdös birka

Linkblog

Dizájngot a birkának!

2009.10.02. 23:49 Strici

Ültetek már Rolls Royce autóban? Mert én még soha. Mégis, amikor először láttam Nyugat-Berlin egyik széles útján mozgásban is egy Rolls Royce-t, megértettem, hogy mi is a csoda ebben az autóban. A Rolls Royce ugyanis nem gurul. A Rolls Royce vonul.

A Rolls Royce nem azért az egyik legdrágább gépkocsi, mert a legkiválóbb műszaki tulajdonságok jellemzik, bár kétségtelenül van benne sok tervezői lelemény és nemes anyag. Hanem a formaterve, vagy hogy trendi legyek, a dizájnja miatt. És hiába elegáns egy Jaguár is, azért az más érzés – gondolom, mert Jaguárban se ültem még, pedig az is jó drága.

A szórakoztató elektronikának is megvan a maga Rolls Royce-ja, és ez nem más, mint a Bang & Olufsen. A múlt század első harmadában alapított cég ugyan elég jó műszaki minőségű termékeket gyárt, de a hangzást tekintve sokkal – nagyságrendekkel – jobb cuccok is kaphatók.

A B&O-t nem is ezért szeretjük, hanem azért a formavilágért, amit 31évvel ezelőtt tervezett meg egy jóember, aki ma is a dán vállalat dizájnközpontjának a vezetője. Jelzem, nem igaz hát, hogy a bámult Nyugaton csak az lehet a sikeres, aki évente-kétévente változtat állást, és nem múlt el 20 éves.

A B&O-t a New York-i Modern Művészetek Múzeumában nem csupán egyetlen berendezés, hanem egy egész kollekció képviseli – amire nincs még egy példa.

A B&O csütörtökön nyitotta meg Budapesten – immár harmadik nekifutásra – azt a bemutató termet, amelynek sajtótájékoztatójára nemcsak egy igazi, élő dán szarvast hoztak el, hanem megjelent a dán nagykövet is. A lézerágyúkkal színesített fogadáson az jutott eszembe, hogy vajon miért hagytuk a mi világmárkánkat, az Oriont tönkretenni? A dán nagykövet nagy szeretettel beszélt hazájának egyik remek cégéről, s elárulta, hogy a B&O olyan drága, hogy ő is sokáig hiába vágyott rá.

Persze, elhangzottak – számomra kínos – kijelentések is, mint pl. az, hogy a forma, a dizájn határozza meg a tartalmat. ezért a B&O-nál úgy történik a fejlesztés, hogy a formatervező megálmodja a külsőt, és a mérnököknek ebbe kell bepasszírozniuk a belsőt. Például ez az oka annak, hogy a B&O-t nem a műszaki csodák közé sorolják, és amikor fölpróbáltam a kisebbik fülesüket, bizony, nyomást éreztem a lapátfüleim cimpáin.

Ennek ellenére, én is kedvelem a B&O formavilágát, bár sosem engedhetném meg magamnak, hogy csupán azért vegyek 300 000 forinttal drágábban egy tévét tőlük, mint pl. a Sonytól, mert hűazannya, de elegáns!

A B&O „műalkotásait” persze azoknak gyártják, akiknek nem számít az ár, a B&O-t tehát mi, átlagbirkák, csak megcsodáljuk, aztán kilépünk az utcára.

Illetve, nem lehet megbántani a házigazdákat, s ha már fogadás, akkor hagyjuk magunkat elcsábítani a „dán sarokba”, ahol igazi íz-élményekben lehetett részünk: különlegesen elkészített lazacok, tintahalak, ráksaláták vártak, és valami citrom-alapba helyezett vanília krém. Ez utóbbi úgy megragadott, hogy három kistányérnyit is magamba öntöttem, s ezt látva, a vendéglátó rosét ajánlott, megőrzendő az ízharmóniát. És tényleg: nagyon ment a vaníliához a vörös bor. Mind a négy pohár.

Aztán úgy döntöttem, a jazz-koncert végét már nem várom meg. Elindultam hát gyalog a Nyugati felé, ám a Toldi mozinál elém toppant egykori kollégám, a Korai Öröm nevű zenekar vezetője, s rögtön egy pohár Merlot is a kezembe nyomott. Na, ezt nem kellett volna, de úgy ellágyultam már, hogy pohárral a kezemben tántorogtam a mozi zsúfolásig telt nézőterére. Mások is így voltak ezzel, a magyar értelmiség hozta a formáját.

Sajtóbemutató volt; az undergrund magyar együtteseket fölsorakoztató magyar film második része. Azt gondolom, hogy szó sincs itt undergrundról, csupán a mai negyvenes korosztály kedvenc együtteseiről az Egy Kiss Erzsi zenétől az Ez a divaton keresztül a Kistehén tánczenekarig. Jó zenék ezek, érdekes szövegek (már ahol), de semmi különös. Ja, meg lehet sértődni, persze. Itt is volt dizájn: biztosan ismeritek azokat a bölcsészkülsejű lányokat, akik ugyan nem laposak, mégis, valahogy viszket az embernek a dolog. De legalább ők jól ki voltak vakolva, elegánsan felöltözve, a pasik viszont… nem volt mit szégyellnem.

A film után fogadás következett:  a kínai konyha remekeiből lehetett főttet választani, a hidegkonyha pedig eklektikus volt.  Életemben először ettem bárányfasírt gombócokat, például.

És még nincs vége!

Másnap délután a Király utcába vártak, ahol az „Erotika keretei” címmel mutattak be különleges dizájnú szemüvegkereteket. Hogy mitől különlegesek ezek? Attól, hogy a szárukba erotikus filmekből kivágott képsorokat szuszakolnak. Nem is elrettentően drágák ezek a micsodák, úgy 30-60 ezer forintból megúszhatók, és akkor elmondhatjátok, hogy mindenki lepadlózhat nektek.

Vörös bor volt dögivel, enni nem adtak. Nem is veszek tőlük semmit. Igaz, másoktól sem.

Egyébként pedig tudjátok, mi van most? A design hete.  Ehhez tartsátok magatokat!

 

29 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://birkanep.blog.hu/api/trackback/id/tr61424131

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

psmith 2009.10.03. 10:26:48

A rose nem vörösbor.

miriamele · http://epreskert.blog.hu 2009.10.03. 11:00:10

Hogy miért hagytuk a magyar márkákat tönkretenni?
Mert nyugatimádók vagyunk és birkák is. Beeeee

Strici · http://birkanep.blog.hu 2009.10.03. 11:35:36

@psmith: Akkor is olyan, mintha piros lenne, csak átlátszó piros. :-)

psmith 2009.10.03. 13:13:20

Nekem sem az Orionról, sem a Videotonról
nem a csúcsminőség jut eszembe.
Főleg nem (ami nekem fontosabb) a megbízhatóság.
Persze nem mérvadó a véleményem, most cseréltem le a "házimozi" erősítőmet. Igyekeztem a legolcsóbbat venni. Amikor a haver meghallotta mennyit szánok rá, kiröhögött. Azt mondta ő a kábelekért többet fizetett. :))

Rosé-Vörösbor

Más eljárással készülnek. Ráadásul míg a vörösborok egy, több év érlelés stb. után lesznek finomak,
a rose gyorsan elkészül és nem eltartható. Roséból vagy ideit, vagy előző évit kell inni (ha még nincs idei).

psmith 2009.10.03. 13:16:35

@miriamele:
van azért magyarázat miért lettünk nyugat imádóak.

Elég volt 1988-ban bemenni egy nyugaton levő boltba (élelmiszer, műszaki, cipő, stb.).

miriamele · http://epreskert.blog.hu 2009.10.03. 15:01:39

@psmith: '90-ben mentem függönyt vásárolni Bécsbe, nem tudtam választani. Nevetni fogtok, de úgy vettem függönyt, hogy olyant kértem, amit az előttem levő hölgy. Gyerekszobába való függöny volt, most is ott lóg. A konyhai függönyt meg úgy választottam ki, hogy háttal álltam a függönyöknek, és megfogtam az egyiket. Az is azóta fenn van. Szerencsére a szobámra valami agyatlan méret kellett, amit nem tartottak, így ki tudtam gyorsan slisszolni a boltból, mert már az egész világ forgott velem, ott is függönyt láttam, ahol nem volt. Utána le kellett ülnöm a bolt lépcsőjére, kívülről, hogy ne ájuljak el. Kb 10 perc múlva jutottam normális állapotba. Iszonyú pocsék volt.

a_tom 2009.10.04. 09:22:11

Egyik régi munkahelyem közelében volt egy Bang & Olufsen bolt, mikor pangás volt néha bementem nézelődni. Az eladóhölgy rendkívűl csinos, mégis viszafogottan elegáns, kedves volt mindíg. A termékekre nem igazán emlékszem, csak az rémlik hogy vérlázítóan drágák voltak :)

Az Orion cégről nincsenek emlékeim, de gondolom az 1950-as évekig sokban nem különbözhetett a többi cégtől.
Egyszer írtam egy dolgozatot a Posta Kísérleti Állomás történetéről. Mikor utánaolvasam, engem is meglepett hogy a hazai híradástechnikai terület mennyire fejlett volt, a világ élvonalában voltunk. Rengeteg nemzetközileg is elismert szakember volt még akkor az országban.
Aztán jött egy korszak ahol félni kellett, egyfolytában csesztették az embereket hülyeségekkel, főleg azokat akik "másként" gondolokodtak, vagy úgy általánosságban gondolkodni mertek, úgyhogy vagy háttérbe szorultak, vagy elmentek. Ezután persze hogy a hozzá nem értő pártkáderek vagy sógor/koma/rokon vezetők irányítása alatt már nem ment olyan jól a munka...
Pár éve vett a faterom egy mp3 lejtszót(valamelyik hiperben, nem a kínai piacon), az volt ráírva hogy Orion. Ugye nekem kellett megnézni hogy működik, mert ő nem ért hozzá(persze a vásárláshoz értett)... Szinte egy olyan részt se találtam rajta, ami ne lett volna szar. És nem csak a minőségével volt gond, hanem funkciók is hiányoztak belőle. Fel akartam hívni a céget hogy megkérdezzem, ezt mégis hogy gondolták. Persze info semmi nem volt hozzá, nagy nehezen találtam csak meg hogy ez nem jó kis magyar termék hanem valami távolkeleti izé, az Orionnál(ami asszem egy keleti cégcsoport tulajdona) nem is foglalkoznak ezzel, egy kis kft-nek adták ki a garanciális javítást. Persze többszöri nekifutásra sem tudtak semmit segíteni, úgyhogy feladtam, elkültem mindenkit az anyjába, és többet a közelébe sem megyek Orion terméknek.

Amúgy szerintem a Rolls Royce és Bang & Olufsen nem a design miatt olyan drága, az minden terméknek van. Egyrészt a Rollst ha jól tudom nem sorozatgyártják hanem egyenként, rengeteg kézimunka van benne, drága anyagokat használnak. Ráadásul ott a márka, státusszimbólum "értéke". Ha most dizájngolnék egy szebb autót mint a Rolls, nem tudnám eladni drágábban, mert a vásárló nem érezné kőgazdag menőmanónak benne magát :)

Strici · http://birkanep.blog.hu 2009.10.04. 09:58:59

@a_tom: Az Orion fekete-fehér tévéket gyártott a nyugatnémet piacra a 60-as, 70-es években. Remek fejlesztői gárdája volt, ennek köszönhetően az Orion első Hi-Fi tornyának vevőrésze - a tuner - a világ legjobb készülékei közé tartozott a múlt század nyolcvanas éveiben, csak ronda volt, nagyon. Az analóg tunerek között ma sincs párja, egy-egy darabért akár 100 ezer Ft-ot is kérnek manapság, ha van olyan ökör, aki eladja.

a_tom 2009.10.04. 10:44:31

@Strici:
Én azt kisebbfajta csodának tartom ha valami a világháborút és a Rákosi korszakot túlélte. Örülök hogy az Orion is egyike volt ezeknek, de úgy tűnik, a szerencse nem tart örökké :(

psmith 2009.10.04. 11:05:40

@Strici:
Hangzáshűség felsőfokon
Orion Hi-Fi torony.

Olyan 1981-82 körül. Ezzel egyidőben a Videoton is kiadott egyet. Mondjuk csak a reciver /rádió+erősítő/ volt Videoton, a magnő, lemezjátszó AKAI volt benne.

Az Orion minőségét nem ismerem, de olyan bumszli kapcsolók voltak rajta, mint egy repülőgépen.

Nálam a Videoton is sokáig bírta, több mint 10 évig.

psmith 2009.10.04. 11:09:05

<object width="424" height="345"><param name="movie" value="http://network.hu/flash/videoplayer/video.swf?videoid=11346&pvol=40&plang=hu&host=http://network.hu" /><param name="allowscriptaccess" value="always" /><param name="allowfullscreen" value="true" /><embed src="http://network.hu/flash/videoplayer/video.swf?videoid=11346&pvol=40&plang=hu&host=http://network.hu" width="424" height="345" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" /></object>

uni1002 2009.10.04. 16:10:13

"mikor fölpróbáltam a kisebbik fülesüket, bizony, nyomást éreztem a lapátfüleim cimpáin."
Nem csak a Bang & Olufsennél de szinte minden kapható fülesnél ez a gond, hogy a füleimet bele kell gyűrni. Szerintem anyagtakarékosság lehet, mert más értelme nincs.
A nyáron, kint jártam a KGST piacon, és megláttam egy kb. 30 éves mikrofonos BEAG fejhallgatót, egy ezresért. Gyorsan megvettem, egy kis kipofozás után nosztalgiázom vele, ebben az ember füle kényelmesen elfér, a betétei, párnái hibátlanok, teljesen más érzés használni mint a mai kínai csodákat. Valamikor mi gyártottuk, a havi fizetésem 2-3x került, ha lehetett kapni a boltban. Régen volt csúcstechnika, a stúdió kommentátoroknak készült. Fejlődik a világ, már nekem is van ilyenem. Jóval több mint fél kiló, edzett nyakcsigolyák ajánlottak a használatához...

respecta /01 2009.10.04. 16:27:12

@uni1002: :-)))
Nekem meg fogalmam sincs, milyen fejem lehet, de nem találtunk még nekem olyan fejhallgatót, ami ne lenne nagy. A fülhallgatókat nem szeretem.

Hadiiparunk ékességének fedőtevékenysége által készített 3 utas hangszóróink még 25 év után is zörej nélkül működnek. Nosztalgiából sem dobnám ki.

@Strici: Nem tétlenkedtél, az biztos. Talán a rozét azért keverted a vörösborral....
Aztán az a szemüveg csinos is volt a tudományán kívül? Vagy nagyon elvont formájú? Légyszi' (juj de utálom ezt a szót), világosíts fel! :-)

uni1002 2009.10.04. 16:27:38

Itt vannak ezek a mai, kínai gyártású, de mindenféle nagy neveken futó zseb, kazettás, CD-s baromira formatervezett rádiók. Némelyik RDS-el, frekimérővel, minden csodával ellátva. Nem tudom megszokni, hogy a vételkészségük, meg sem közelíti az 1970-ben vásárolt germánium tranzisztoros Orosz gyártmányú Orbita rádiómat. De a lenézett SOKOL, vagy VEF rádiók is magasan túlszárnyalják a kínai csodákat.
Vettem a napokban, a teszkóban egy igazi GRUNDIG zsebrádiót. Valamikor nagy márka volt. Ez is jól néz ki. Csak be ne kapcsold...

respecta /01 2009.10.04. 16:31:59

@uni1002: a VEF..az igen! Nemrégen dobtam ki,mert benne maradt egy elem és annyi. Igazi kerti rádió volt, az biztos. Meg nehéz.

uni1002 2009.10.04. 16:44:48

@respecta /01: A múltkor a Média Marktban végigpróbáltam jó néhány fejhallgatót, de mind kicsi volt, nyomta a fülemet. A 25ezer forintos Sennheiser lett volna méretileg jó. Annyit meg nem adok érte.
Ahány ember, annyi fülméret:-)
Nekem is van 2db Vidi kétutas ládám, biztos nem a hadiipar melléktevékenysége volt, mert a gumi membránszél néhány év alatt úgy kiporlott belőle, hogy fel kellett porszívózni. Sikerült pótolni, a néhai Graboplast gyár műbőrével. Jobb mint az eredeti.
Emléxem, már a boltban voltak repedezett membránszélű példányok. Hiába kenegettem glicerinnel, a végén már az sem hatott.
Szidtam is a magyar ipart rendesen. Én is benne dolgoztam...

uni1002 2009.10.04. 16:47:23

@respecta /01: Nagyon lehet vele kószálni rövidhullámon. Nekem máig megvan, használom rendszeresen.

Strici · http://birkanep.blog.hu 2009.10.04. 16:51:33

@uni1002: Nem akarom reklámozni, de a Sennheiserek tényleg nagyon jók. Édesanyámnak vettem ilyet 8 évvel ezelőtt (akkor 18 rugó volt), de könnyű, kényelmes és tisztán szól. Ő ezzel hallgatja a tévét teljes hangerőn, mert alig hall szegény, de ebben minden szót ért.

respecta /01 2009.10.04. 16:57:38

@uni1002: Jólvanna, csókosként kaptuk a mienket.
Mondjuk abban az időben a színestévéhez is úgy jutottunk hozzá, hogy a boltban xy bútorként érkezett névre.
Azért borzasztó világ volt, de az a Vidi tv is sokáig üzemelt. Ma veszek egy szuper dizájnosat néhány évre (ill. nem veszek még, ahogy tanácsoltátok...).
Mi világvevőnek hívtuk a VEF-t. :-)

uni1002 2009.10.04. 17:09:21

@Strici: Tudom, hogy nagyon jók a Sennheiserek csak húzós az áruk.
Viszont meglepetés volt, tavasszal a Lidlben vettem egy kis fülest, 600forintokért, meglepően hozza a basszusokat. Magasan jobb, mint a hasonló árkategóriájúak szoktak lenni. Méretre olyan mint a Teszkós Somogyi, vagy Hama,499 forintos, de zongorázni lehet a különbséget.

uni1002 2009.10.04. 17:18:53

@respecta /01: Apám úgy vette az első motorját, /Java Idealt/ hogy levelet irt a Benkei belügyminiszter titkárságának, /hatvan valahányban/ mert kiderült, hogy a raktár tele vele, de tilos eladni, míg a Berva motorok ki nem fogynak. A kapott válaszlevéllel elment a nagykerbe, kiadták, kifizette, és az egész környék a csodájára járt az új technikának. A többi motort még rohasztották egy fél évig, a raktárban.

uni1002 2009.10.04. 17:43:11

@uni1002: A "néhai" törlendő a Graboplast mellől.Bocs.
Miért emlékeztem úgy, mintha nem létezne már? Talán, mert annyi nagy magyar cég semmisült meg az utóbbi 20 évben. Ők hálaistennek élnek és virulnak.
www.graboplast.hu/index.php

respecta /01 2009.10.04. 18:31:13

@uni1002: Érdekes, magam is azt hittem, nincs már. A linóleum, pvc padlókkal kötöttem össze a gyárat. Mintha a műbőrt is? Talán tévedek.
Erre kiderül, hogy többféle a profiljuk. Reményt adhat a munkavállalók megtartására (talán).

respecta /01 2009.10.04. 18:34:02

@uni1002: Papád motorjának csodáját, azt nagyon el tudom képzelni! :-)))

v2peti 2009.12.08. 13:29:50

"Azért borzasztó világ volt, de az a Vidi tv is sokáig üzemelt. Ma veszek egy szuper dizájnosat néhány évre (ill. nem veszek még, ahogy tanácsoltátok...)."
Na nekünk a 70-es és 80-as években vásárolt műszaki cuccaink is ugyanúgy öregedtek 8-10 év után, mint a 90-es évek termékei. (képcsődöglés)
A 91-ben vett nemigazán ismert márkájú tévém még ma is bírja, kis képcsőhibával, míg az Orion képcsöve 10 évet sem bírt ki, míg az új képcsöve (raktári elfekvő, mert akkor már nem gyártották a típust), még kevesebbet.
süti beállítások módosítása