HTML

Birka nép

A birka nép istenére esküszünk, esküszünk, hogy mindig birka nép leszünk! Küldjetek történeteket a birkanep@lajt.hu-ra!

Friss topikok

  • Foldes Gazda: @uni1002: Így igaz . Velem megtörtént ,hogy a munkaadóm ukázára orosz katonai járművel kellet utaz... (2014.04.24. 17:52) Hagymaszárat a birkának!
  • elkeseredett.polgar: Szerencse, hogy legalább blogok szintjén ismerjük egymást, így egyszerűbb volt ennek a kis "oktatá... (2013.05.08. 22:10) A birka házhoz száll
  • zellerlevél: Több, mint három év eltelt a poszt megjelenésétől, és semmi sem történt? (2013.03.24. 20:36) A koponyahiányos birka és az Optimális Családtervezési Modell
  • Gáb-orom: Jól esett volna egy kis forrás. Azt hiszem innen vannak, nem? puafesztival.hu/ (2012.08.31. 22:21) A birka párzik
  • Reactor: Ne is. Még a végén érvelned kellene. (2012.07.07. 16:20) Büdös birka

Linkblog

Hogyan legyél munkanélküli?

2010.05.06. 13:55 Strici

Ne legyél!

A munka az ember létszükséglete. A törzsfejlődés során az ember azért tudott megbirkózni a természettel és önmagával, mert biológiai lényből társadalmi lénnyé vált. Mert tudata van, mert gondolkodni tud, s a gondolkodása alkalmassá teszi a munkára és a közösségi létre. Munka nélkül és közösség nélkül kihalt volna, hiszen alapvetően gyenge lény. Ha hideg van, fázik, ha meleg van, izzad… és mégis az egyik legelterjedtebb élőlény a földön. Megél a trópusokon éppen úgy, mint a sarkvidéken.

A munkanélküliség tehát embertelen, alapvetően sérti az emberi méltóságot és veszélyezteti a létünket. Az a társadalom, amely szükségesnek tartja a munkanélküliséget, kiszolgáltatottá teszi az összes embert – akár van az egyes embernek munkája, akár nincs neki. Az ilyen társadalom mindenkori vezetői megpróbálják elhitetni, hogy csakis a munkanélküliségtől való félelem ösztönzi az embereket arra, hogy dolgozzanak.  A társadalom vezetői jól tudják, hogy a megfélemlítés elsősorban arra alkalmas, hogy az emberek bármilyen kényszermunkát elvégezzenek a szabad, az alkotó, az embert kiteljesítő munka helyett.

Magyarországon most nagyon nagy és még sokáig növekvő lesz a munkanélküliség. Ennek az az oka, hogy az első olaj-árrobbanást követő válság egyre jobban elmélyült, és immár a Föld nagyobbik részén érezhető általános túltermelési válságba, világválságba csapott át. E válság soktényezős folyamat, amelynek romboló hatását a tőkés rendszer csupán ideig-óráig tudta csillapítani, de e beavatkozások egyelőre csak enyhítették a tüneteket – hogy azután még mélyebbre süllyedjenek a társadalmi mutatók.  Nemcsak nálunk, hanem pl. Görögországban is. Most éppen Görögországban.

Ne legyél munkanélküli! – könnyű azt mondani.  Ezen azt értem, hogy szándékosan vagy felelőtlenségből ne legyél munkanélküli, s ha már munkanélküli vagy, próbálj tenni azért, hogy minél kevesebb ideig maradj „álláskereső”.

Magyarországon másfél-kétmillió azoknak a munkaképes embereknek a száma, akik nem dolgozhatnak. Legálisan nem dolgozhatnak. Az átlagos álláskeresési idő mintegy másfél esztendő. Ez nagyon sok, olyan sok, hogy erre az időszakra érdemes végiggondolni, hogyan éljen az ember, hogy ne őrüljön bele. És ne haljon éhen. És tudjon ember maradni. Csodálatos, humánus, érző és érzékeny ember.

Vannak olyan emberek, akik úgy gondolják, hogy a varázsigék ismétlése sokat segít. A munkanélküliek csodamondata talán az lehet, hogy „Nem én tehetek róla.”  Nem azért vagy munkanélküli, nem azért nem kapsz munkát, mert rosszul dolgoztál, nem azért, mert lusta vagy, nem azért, mert tehetségtelen vagy. Nem te tehetsz róla.  Ez talán a legfontosabb. Hogy gondold végig, miért is van munkanélküliség. Hogy tudatosodjon benned: a rendszer ilyen, a rendszer teremti-tűri a munkanélküliséget. Nem te vagy a hibás. Elsősorban és általában nem te vagy a hibás!

Az öntudat azért lényeges, mert erőt ad. Erőt ad ahhoz, hogy a munkanélküliséget ne önmagad leminősítéseként éld meg, ne úgy, hogy felesleges vagy. Nincs felesleges ember. Rád is szükség van.

 Mindenkit és mindent megelőzve, önmagadnak van szüksége Rád. Aztán a szüleidnek, a szerelmednek, a családodnak, a gyermekeidnek, a barátaidnak – és nekünk, valamennyiünknek.    Képzeld el, ha Te nem lennél, most kinek írnék? És én tudnék-e írni Neked, ha én nem lennék, mert 28 hónapon át – amíg nem volt munkahelyem – csak pusztítottam volna magam?

 Fontos vagy, ember. És most, hogy ezt már tudod, nézzük, fontosságod tudatában mi mindent is tehetsz?

Kézenfekvő, hogy keressél munkát! De könyörgöm, ne éjjel nappal kizárólag és csakis munkát keressél, bárki bármit is tanácsol! Hiszen, mint említettem, te emberi lény vagy elsősorban, és csak egyébként munkanélküli.

Ha viszont munkát keresel, próbáld végiggondolni, mi mindenhez értesz. Ha korábban összetett munkát végeztél, érdemes ezt darabokra bontani. Hiszen minden részét el tudod végezni. Ehhez a gondolkodáshoz sok segítséget tud adni egy pszichiáter.

 Igen, a pszichiáter arra való, hogy átsegítsen a válságos lelki állapotokon. Hogy útbaigazítsa, az élet sínére tegye lelked esetleg kicsit kisiklott vonatát - még ha ez oly giccsesen hangzik is. Hogy megmutassa, merre állíthatod a váltót. Adhat gyógyszereket is, ezektől ne ijedj meg, csak ne szokj rájuk! Néhány hónapnyi gyógyszeres önbizalom-támogatástól még nem feltétlenül válik függővé az ember. Csupán tudnod kell, hogy a gyógyszer adalék, nem a megoldás.

Ha már tudod, mi mindenhez értesz, azt is gondold végig, mi mindenhez érthetnél! A sarlatánok tanácsaival ellentétben – tehát, hogy mit keres éppen aznap a munkaerő piaca  – olyasmit kezdj el tanul(mányoz)ni, ami tényleg érdekel. Időd van úgyis bőven, miért ne élveznéd, hogy végre megtanulhatod mindazt, amire eddig nem volt lehetőséged? Persze, nyelvet tanulni mindig érdemes; ideértve a mi szépségesen szép anyanyelvünket is. Ám ha inkább szenvedés a nyelvtanulás, ne gyötörd feleslegesen magad vele! Na  jó, kicsit azért gyötörd… Állítólag aztán menni fog.

Rögtön hozzáteszem, hogy ha valami használhatót tanulsz, a magyarországi munkáltatók nem fognak hálálkodni Neked. Hiszen az elmúlt két évtized arról szólt, hogy a kiművelt, sokoldalú, boldog emberfők sokasága helyett olcsó, rövid élettartamú bérrabszolgákra és ágyútöltelékekre van szükség. Vagyis már rájuk sincs.

 Minél inkább igazi, nemcsak percéletű tudásod van, annál nagyobb ellenségnek számítasz. Hiszen annál inkább látod a tényleges társadalmi folyamatokat, annál kevésbé vagy idomítható alattvaló. Ismétlem: nekünk, az emberiségnek nevezett nagy biohalmaznak nem vagy ellensége. Nekünk a változás, az emberhez méltó lét a célunk. Ahogy neked is. Csupán egy parányi, de még nagyon nagy hatalommal rendelkező, szűk érdekcsoport tekint téged ellenségnek.

Ha többet tudsz a világról, tudatosabban tudsz élni. Mert ugyan sok időd van, de nem mindegy, hogyan osztod be. Az emberi élet véges, átlagosan 30 ezer napot töltünk az élők között. Tehát ha most nincs is kényszerítő körülmény, hogy ne lustálkodd végig a napot, azért próbálj valami laza rendszert kialakítani! Vagyis kezdj dolgozni! Hobbiból, kíváncsiságból. Bármit. Írj regényt, kapáld a gyomot, reszelj kalapácsfejet, építsd meg végre a terepasztalt, törölgesd le a port minden nap a komódról…  legrosszabb esetben írj kommenteket mindenféle blogokba.

Ha elfáradtál a magad örömére végzett munkában, élj közösségi életet! Járj könyvtárba, buliba, bárhová! Közben pedig kutakodj, mire tudsz másokkal szövetkezni!

Igen, szövetkezni. Hiszen mindenki ért valamihez. Mindenki tud dolgozni. Ha a tőke lusta és alkalmatlan a munka megszervezésére, összefogással sok-sok munkahely teremthető. Régóta tudjuk, hogy tőkés nélkül is lehet termelni. A közösségi termelésnek még a tőkés országok egy részében is szép hagyományai vannak. Nincs olyan törvény, hogy Magyarországon tilos a szövetkezés – csak nem könnyű, mert hová is vezetne ez…  Naná, hogy tudjuk, hová vezetne.

A közösségi élet közösségi társadalomhoz vezet. Ezért rombolják a közösségeket. Te pedig ezért segíts (újjá)építeni! A közösségi élet az értelmes életről szól. A közösség – a jó közösség – nem hagyja, hogy szomorkodj, de azért Te is próbálj vidám és önfeledt lenni, ha olyan a helyzet, hogy valaminek örülni is lehet.

Az élet része a pihenés és a kikapcsolódás. A munkanélküli életformának is része lehet, sőt kell is, hogy része legyen a szórakozás.  Most végre elolvashatod „A tulajdonságok nélküli ember”-t, a „Varázshegy”-et, Rejtő Jenő összes művét – vagy pl. egyvégtében megnézheted a „Keresztapa” trilógiát. Mondjuk, ez utóbbiból csak az első jó, Rejtőtől vagy Woody Allentől viszont azt is megtanulhatod, hogy nincs olyan ostoba helyzet, amikor ne lehetne kiröhögni a világot.

Ismét és komolyan kérlek, sokat nevess! A kollégáim kivétel nélkül meglepődtek, milyen jól nézek ki, milyen vidám és nyugodt vagyok, ha velük találkoztam. Nem értették, hogy egy régóta munkanélküli hogyan érezheti jól magát, miközben ők, akik bennmaradtak, szenvednek az ostoba, felfuvalkodott és gátlástalanul lopkodó vezetőktől. Pedig irigyeltem őket, holott tudom, milyen rossz a falanszter.

És miből fogok megélni? – kérdezed folyamatosan, miközben olvasol. Rossz hírem van. Egyre rosszabbul fogsz élni, ha anyagilag nézzük a dolgot. A végkielégítést – ha kapsz egyáltalán – gyorsan el fogod költeni. Ugyanis a spórolásbuzik és a nagytőkések kivételével mindig annyi pénzt költ el az ember, amennyije van. Ezért aztán azon is csodálkozni fogsz, milyen kevésből is lehet élni. Palackvíz helyett pl. csapvizet is ihatsz, újságot, könyvet sem kell venned, hiszen az újságárus és a könyvesbolt olvasókörként is üzemeltethető. A BKV-ellenőr megbocsát a munkanélkülinek, ha lóg, hiszen ő is volt munkanélküli. Az átképző tanfolyamok ideje alatt is kapsz pénzt, és vannak segélyszervezetek – szóval, úgy két évig ki lehet húzni, ha ügyes vagy.

És aztán?

Aztán nem tudom. Egy lottó ötös, egy gazdag házastárs…

De hogy lehetőleg ne kerülj ebbe a helyzetbe, most azonnal nézd meg, nincs-e valami munka a számodra! A számodra és a többiek számára.

Ne legyél munkanélküli, de sose feledd el, hogy milyen munkanélkülinek lenni!  Segíts azoknak, akiknek nincs munkájuk!

33 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://birkanep.blog.hu/api/trackback/id/tr941979000

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

miriamele · http://epreskert.blog.hu 2010.05.06. 14:12:50

Egy valamit kihagytál. A szerető és támogató családot.
Ugyan legtöbbször a férfiak, de néha a nők is úgy gondolják, hogy nekik az a feladatuk, hogy a család anyagi biztonságát megteremtsék, és rengeteg munkát vállalnak. Viszont a szerető és támogató családot az különbözteti meg az azonos vezetéknevű emberek halmazától, hogy időt, energiát fektettek abba, hogy igazi közösséggé váljanak. Sokkal fontosabb, hogy meghallgassuk a másikat, vele örüljünk vagy sírjunk, segítsük, vagy elfogadjuk a segítségét, mint az, hogy mennyi pénz van a bankszámlán/borítékban.
És soha nincs késő újrakezdeni. Mindig újra lehet gondolni a családon belüli kapcsolatokat, és jóvá lehet tenni a másik ellen elkövetett bűneinket, amíg élünk. Utána már nem.

_Molly 2010.05.06. 14:18:12

Éppen ma tudatosult bennem, hogy én már csak 65 éves koromban mehetek nyugdíjba. Miközben a negyven-akárhány évesek is öregnek számítanak, hát még az ötvenesek! Hát igen, huszonéves koromban az 50 éves nekem is bácsi és néni volt. Akinek általában már unokája is van, tehát amolyan "nyugdíjas korú". Akit a TV-híradóban is úgy határonak meg, hogy "az idős ember"...

Viszont egy 50 éves ma már nem mehet nyugdíjba. Nem unokázhat, nem törődhet "főállásban" az egészségével, hanem még 15 (!!!) évig dolgozni kell. Mégpedig keményen és jó fizetéssel, hiszen a nyugdíjszámításhoz az utolsó 20 év átlagkeresete az alap.

Na, ettől lett ma rossz kedvem.

Amúgy a poszt jó, a harmincasok sok hasznát fogják venni, szerintem.

De mi lesz az idősebbekkel?

miriamele · http://epreskert.blog.hu 2010.05.06. 14:21:40

@_Molly: Az lesz, hogy elmegyünk Földvárra deszkát árulni.

Pan Modry 2010.05.06. 14:27:57

@_Molly:

Nos, épp amiatt kell nekünk dolgozóknak olyan sok adót fizetni, mert MO-on átlagosan 58 évesen mennek nyugdíjba az emberek.

Konkrétan van 800 ezer rokkantnyugger, szemben SZlovákiában csak 47 ezer.
Ha azt veszem hogy szlovákéknál mindegyik legálisan rokkant, akkor bizony ott is van 700 ezer potyautas.

..és amiért nincs munka azok a potyautasok, nem pedig a tőkések, ugyanis a legtöbb munkahelyet épp a tőkések teremtették

...és igen, a munka jó dolog, én szeretek dolgozni...

de te abbahagyhatod a munkát 50 évesen, ha unokázni akarsz, de ne várd hogy ezt az aktív dolgozók megfinanszírozzák neked!

Peremartoni Krisztina (törölt) 2010.05.06. 14:37:07

Háttt erről az egészről Kishon egyik írása jut az eszembe, amiben a Híres Színész színészmesterségre oktatja a kezdő kollégákat..
Nem tudom pontosan visszaidézni szóról szóra, de asszem enélkül is érthető a "jótanács" : ""Kedves Barárom éppen ezért soha legyél poroszló, legyél mindig Stuart Mária :-)

Na ennyit ért ez a poszt...

Peremartoni Krisztina (törölt) 2010.05.06. 14:38:16

***helyesen : soha NE legyél*** xorri

_Molly 2010.05.06. 14:57:30

@Andrejko: Nem arról írtam, ami van, hanem arról, ami lesz. Amikor pl. már te is ötvenvalahány éves leszel, és téged is "vén tatának" fognak gondolni a fiatalok. Ne vegyél rá mérget, h. lépést fox tudni tartani velük szellemileg, fizikailag. És hogy simán bírod majd 65 éves korodig a melót.

Egyébként pedig nem csak a rokkantnyugdíjasokat tartjuk el. Évről-évre szakmai nyugdíjba vonulnak 36-40 éves emberek. Erejük teljében abbahagyják a munkát, és nem csak hogy nem fizetnek többé járulékot/adót, hanem - sokan közülük - az átlagnál magasabb nyugdíjat élveznek. (Nem havi 20-30 ezret kapnak, mint a rokkantnyugdíjasok többsége.)

Ők a tűzoltók, a rendőrök, a határőrök, a katonák, a táncosok, a színészek, a kommandósok, az élsportolók és ki tudja még, hogy ki mindenki. De szeretnék már erről is látni egyszer egy statisztikát!

flea 2010.05.06. 15:05:14

@_Molly: egy ideje már a határőrök is rendőrök.

Jó kis írás, talán egyedül csak az a bekezdés nem tetszik, amelyikben a pszichiáter van. Egy jó pszichológus miért is nem jó? A pszichiáterek többsége csak ráállít valamire, ami ideig-óráig tünetkezel, de aztán azt se, függőséget viszont okoz... A pszichológus pedig alapesetben nem kezelendő betegnek tekint, hanem segítő kapcsolatot alakít ki úgy, hogy _te_ találod meg a _saját_ megoldásaidat.

Pan Modry 2010.05.06. 15:07:13

@_Molly:

Hát igen, ez egyébként szégyen és gyalázat hogy egyes szakmák képviselői ilyen fiatalon nyugdíjba mehetnek.

Egyébként tényleg gondolom nem lesz könnyű 50 évesen, egyet lehet tenni, folyamatosan karbantartani a tudást, folyamatosan újakat tanulni, vagy akár saját céget csinálni.
Én például néhány éven belül azt fogom tenni.

Strici · http://birkanep.blog.hu 2010.05.06. 15:10:49

@Andrejko: Tiltakozom. A balettáncos lényegében rokkant lesz, mire eléri a 35 éves kort.

flea 2010.05.06. 15:12:58

@Strici: és az a rendőrnő, aki egész nap a gép mellett ül, és a kézben behozott feljelentést is úgy iktatja, mint akinek a fogát húzzák?

Amúgy a sportolókkal se vagyok kibékülve. A balett-táncos legalább művészetet állít elő, de a súlyemelő mi a ráknak teszi tönkre a testét? Kért tőle ilyet a társadalom?

Strici · http://birkanep.blog.hu 2010.05.06. 15:13:43

@flea: Azért írtam ezt, mert velem egy kiváló pszichiáter foglalkozott, de nyilván az a legjobb, ha a két szakember együttműködik.

flea 2010.05.06. 15:13:47

@flea: ((elnézést, nem nőgyűlölő vagyok, egy konkrét személy jutott eszembe))

_Molly 2010.05.06. 15:17:41

@Strici: Éppenséggel a titkárnő is, az ő folyamatos ínhüvelygyulladásával, és az ápolónő is a sok betegemelgetéstől... mégsem mehet szakmai nyugdíjba.

A táncos viszont vállalhat tanítványokat, vagy átképezheti magát a szakmán belül más munkakörbe, pl. koreográfus, szervező vagy mittudomén.

Te is átképezteted magad, ha a tudásod, képességed már nem kell a munkaerőpiacon. El is várják tőled, hogy oldd meg. Nyugdíjba nem mehetsz.

Strici · http://birkanep.blog.hu 2010.05.06. 15:20:07

Azt javaslom, hogy egyezzünk ki: nem a korai nyugdíjasok miatt van munkanélküliség. Sőt, a korai nyugdíjazás nélkül még újabb félmillió munkanélküli lenne.

flea 2010.05.06. 15:21:44

@Strici: Stimmel, de ha jól értem, akkor az volt @_Molly: állítása, hogy ettől is növekszik a munkaerőre rakódó állami teher. Ami egyébként közvetve nyilván a munkanélküliséggel is összefügg.

Pan Modry 2010.05.06. 15:24:27

@Strici:

nem kell neki egész életében balett táncolni...

meg amúgy is miért a többség fizesse azt mert ő balett táncosnak ment...
... ha a balett táncra akkora piaci igény van és az egy akkora nagy dolog, akkor kérjen annyi pénzt a szerepléseiért amiből 35 éves kora után elél (vagy végezzen 35 után civil munkát)

Pan Modry 2010.05.06. 15:25:23

@Strici:

ez nem igaz, ha kevesebb lenne a korai nyugíjazás, kevesebb embert kéne eltartani az aktívoknak, alacsonyabb lehetne az adószint, ez viszont növelné az ország tőkevonző= munkahelyvonzó képességét

_Molly 2010.05.06. 15:28:13

@Strici: Nem tudjuk, hogy hányan vannak. Ha évente 10 ezer szakmai nyugdíjas keletkezik (persze fogalmam sincs), akkor belőlük is lehet aktuálisan 100-200 ezer nyugdíjas.

Egyébként pedig ezek a szakmai nyugdíjasok is általában tovább dolgoznak. Czene Attila is nyugdíjas, és államtitkárként további közpénzeket fog kapni.

De a többiek is: őrző-védő cég, tánctanár, sportoktató, edző, állatorvos, politikus... szó nincs arról, hogy átengednék a munkalehetőséget olyanoknak, akiknek egyáltalán nincs jövedelmük.

2010.05.06. 19:38:20

@flea:
"Egy jó pszichológus miért is nem jó?"

1. Mert nem írhat fel gyógyszert, azt pedig Strici is írta, hogy átmenetileg szükség lehet rá.

2. Mert ha mellette előbb-utóbb úgyis rákényszerülsz, hogy gyógyszert szedj a pszichoterápia mellett, a két szakembert egyszerre munkanélküliként nem fogod tudni megfizetni.

3. Mert Mo.-n a pszichológusok jelentős része véleményem szerint gyakorlati szempontból semmire nem alkalmazható szobatudós, a mélylélektani spekulációikkal együtt.

4. Mert aki tényleg _jó_, gyakorlatias (klinikai szak)pszichológus, az
a) egy idő után inkább tanítani fog és képzéseket fog tartani, és csak kivételes esetben, horror áron fog egyéni terápiát tartani;
b) elmegy inkább coachnak, tanácsadónak stb. a versenyszférába, ahol biztos állással a többszörösét megkeresheti annak, amit egy praktizáló kollégája.

Egyébként most már sok olyan pszichiáter van, aki a gyógyszeres kezeléssel egyidejűleg komoly pszichoterápiát/életvezetési tanácsadást is végez a pácienseivel.

A Tyne folyó déli partja 2010.05.06. 21:42:50

még nem olvastam el, csak az első mondathoz (akartam a másiknál is írni). a munka létszükséglet? szerintem inkább a tevékenység, nem feltétlenül a munka.én tök jól meglennék nélküle, pedig jól elvagyok vele, és ezzel nem azt mondom,h. nemcsinálnék semmit. csak azt nem hívnám munkának...

A Tyne folyó déli partja 2010.05.06. 21:49:08

@_Molly: hogy "megnyugtassalak": mostantól kezdve itt is 65 év nőknek is a korhatár. eddig meg 60 volt...erre mondta a kolléganőm, mikor bevonultunk az oktatásra, és közölték,h. felemelték a nyugdíjkohatárt, h. ja, biztos olyan korra, amit mrá meg sem érsz...úgyhogy nyugi, itt se jobb...

mldrv 2010.05.07. 02:10:37

@Animacs: hmm pedig angliában vmi 80-84 évig élnek a nők átlagban...

mldrv 2010.05.07. 02:14:30

amúgy akkor én tuti spórolásbuzi vagyok... nem szeretek minden pénzt elkölteni rögtön... de aztán persze ha van valami nagyobb dolog, amire érdemes, akkor mehet :) de mindennapi dolgokra nem költök...

a másik, minek a gyógyszer (pszichés dologra)? a legtöbb esetben felesleges, tehát ha a lelki baj eredete is lelki. pl. kirúgástól depi, az nem biológiai hanem lelki eredetű. biológiai eredetű lelki probléma lehetne, ha vkinél genetikailag nem jó a szerotonin szabályzása. szóval a gyóccer a szar mellékhatásain kívül nem sokat csinál.

a poszt azért elég jó :)

flea 2010.05.07. 12:33:01

@tff: az első két pontoddal nem értek egyet (ugyanazért, amiért @mldrv: sem), de a másik kettőben van valami. Valószínűleg a személyes tapasztalatok is sokat számítanak, nekem van pszichiáter által fölöslegesen és bután gyógyszerezett ismerősöm is, meg olyan is, aki pszichológushoz ment és nagyon komoly hasznát vette. Neked valószínűleg fordítva, meg @Strici: is egy pszichiáterrel járt jól.

Talán levonhatjuk azt a következtetést, hogy az illető rátermettsége meg egyéb tulajdonságai többet számítanak, mint az, hogy szakmailag hová van besorolva. (Már amennyiben tudható, hogy nincsenek gyógyszerrel kezelendő szomatikus eredetű lelki bajai a delikvensnek, mert arra nyilván csak a pszichiáter jó megoldás.)

_Molly 2010.05.07. 12:59:08

"Igen, a pszichiáter arra való, hogy átsegítsen a válságos lelki állapotokon. (..) Adhat gyógyszereket is, ezektől ne ijedj meg, csak ne szokj rájuk! Néhány hónapnyi gyógyszeres önbizalom-támogatástól még nem feltétlenül válik függővé az ember. "

Igen, ilyenkor önbizalomra van a legnagyobb szükség. Egy kedélybeteg, lehangolt (depressziós) ember az esetleg adódó lehetőségekkel sem tud mit kezdeni. Mert ha egy állásinterjún süt róla, hogy "nincs vele minden rendben", akkor kirostálják.

Ahhoz pedig, hogy magabiztos és derűs legyél, hogy gyorsan vágjon az eszed, lehet, hogy gyógyszer kell. Egy álláskeresőnek nincs ideje hónapokig, évekig terápiázni. És egyébként sokba is kerül. :(

miriamele · http://epreskert.blog.hu 2010.05.07. 13:28:03

@_Molly: Gyógyszernél rosszabb nincs. Legalábbis nekem. Igazán testi bajra írtak fel gyógyszert, ami igazán pocsék függőséget okozott nekem.Alig tudtam leszokni róla, a kínok kínját megjártam. Persze, szednem kéne az orvosaim szerint, amikor szóltam nekik, hogy nem bírom, meg szerintem függőséget okoz, akkor azt mondták, hogy lehetetlen. Kértem, hogy váltsunk, még rosszabb volt. Mondtam, mik a mellékhatásai, (csak hallucináltam tőle, igazán jó volt a buli) azt mondták, adnak a mellékhatásokra még másik gyógyszereket. Na, itt hagytam abba, nagy nehezen leszoktam a gyógyszerről, a többit sem szedem be, tulajdonképpen mindegy, hogy az alapbetegségembe döglök bele, vagy a mellékhatásokba.
És akkor ez nem kedélyjavító gyógyszer volt, csak valami, amit a vérkeringés javítására adnak.

Szakaly Gyorgy · http://szakalygy.uw.hu/index.html 2010.05.07. 13:29:16

Nagyon jó írás.
Azzal nem értek egyet, hogy arra kell törekedni, hogy mindenképpen legyen munkád.
Én is több mint két évig voltam munkanélküli. Szerencsére nem volt eltartandó családom és egy kevés megspórolt pénzzel is rendelkeztem (és banki kölcsönöm sem volt). Már az elején el tudtam volna helyezkedni a szakmámban egy olyan munkahelyen, ahol a bejelentéssel, zsebbe-pénzzel variálnak, nagy a fluktuáció, szemetek a főnökök. Nagyon kevés munkalehetőséget kínáltak akkoriban (az EU csatlakozás után), de én mégis kivártam a megfelelő munkalehetőséget (közben kihasználtam a képzési lehetőséget is, bár én azért pénzbeli támogatást nem kaptam). Nem bántam meg. Ha egy sz@r helyen kellett volna sz@r melót végezni, nem lett volna energiám arra, hogy utána még jobb állást is keresgessek.

Aki huzamosabb ideig munkanélküli, már biztosan nem marad reklámzabáló, és másként tekint a politikásainkra(sic!).

Molenbruck Binko 2010.05.07. 15:08:48

Először is a fenti bejegyzésért köszönet a szerzőnek! Jó és együttérző írás. Jobb, mint a sok okos tanácsadás, hogy milyen önéletrajzot, motivációs levelet írj, milyen ruhába menj, mit mondj, mit ne mondj az interjún, stb. Egyik a másikat üti és ráadásul valójában nem is igazán erről szól az egész, a profi kiválasztás helyett inkább a személyes szin-, vagy antipátiáról, illetve a kapcsolatokról, no meg hogy szerencséd volt-e épp az adott helyen vagy sem.
Viszont azt is észre kell venni, hogy a sokak által emlegetett GLOBÁLIS VÁLTOZÁSOK, mely a bolygót magát is elég erősen érintik, illetve érinteni fogják mostmár társadalmi téren, illetve az életünk minden szegmensében, így bizony a munkavállalásnál és a munkában is elindultak, sőt gőzerővel törnek előre. Gondolom, azt sokan tapasztaljuk/tuk meglévő, vagy épp elvesztett munkahelyünkön, hogy már semmi nem megy úgy ahogyan régen és igazán nem is hatékony már egyik eddigi módszer SEM, de az új szemlélet még nem alakult ki, csak a régi pusztít. Ezért is lehetséges, az amit a szerző is ír "Hiszen az elmúlt két évtized arról szólt, hogy a kiművelt, sokoldalú, boldog emberfők sokasága helyett olcsó, rövid élettartamú bérrabszolgákra és ágyútöltelékekre van szükség. Vagyis már rájuk sincs." Bizony ez így van. Haldoklik a régi világ és ebbéli tevékenységéban senkit és semmit nem kímél. Ja, hogy te munkanélküli lettél, hogy irreális kamatú hiteleket vettél fel a lakahtásod miatt, hogy a gyerekednek nincs bölcsöde, óvoda, hogy szülés után egyszerűen kirúgnak a munkahelyedről és anyaként nem tudsz elhelyzkedni, hogy ha felvesznek valahova akkor még véletlenül sem jelentenek be a teljes munkabéredre, hogyha ezekután ne adj Isten megbetegszel, akkor felkopik az állad? Na ez az, ami a haldokló régi világot már nem érdekli. Viszont pont az ilyen és hasonló, vagy még durvább nemtörődömség és antihumánus attitűd fogja a végső döfést adni a réginek és megnyitni a kaput az új és merőben más szemlélet felé. Végre el fogunk érni oda, hogy a humánus, tisztességes, közösségtudatos hozzáállás (akár az egyén,akár a gazdaság szereplői részéről) elvárt és kötelező legyen, hogy az egyén és a közösség érdeki kölcsönösen tiszteletben vannak tartva és minden ember a tőle elvárható legjobbat adja a közösség felé, miközben a közösség is ugyanezt adja vissz az adott embernek. Persze ez kissé utópisztikusnak tűnhet különösen a jelenkor eseményeinek a tükrében, de az biztos, hogy a jövőnk ez, mert ha nem ezen az úton fog továbbindulni az emberiség, akkor sajnos a totális pusztulás vár rá. Ez van...

Rabyn 2010.05.07. 15:24:53

Egy barátomat most rúgták ki a munkahelyéről. 25 éves és már nem pályakezdő, de ez a harmadik munkahelye volt és tudtommal csak egy volt amit ő hagyott ott.

Nem tudom kinek rosszabb. Annak aki már leélte a fél életét és akkor teszik ki, vagy annak aki előtt még ott áll a családalapítás, karrier stb.
Sokszor gondolkodom azon, hogy oké lediplomázom, oké talán lesz állásom, de ha szeretnék gyereket (és szeretnék, sokat) akkor hogy fogom én ezt összeegyeztetni a szakmámmal? A mai világban nem várhatom el a páromtól, hogy teljesen végig ő tartson el minket, mert abba belegebedne.

respecta /01 2010.05.08. 21:16:22

Tetszettél Strici!
Utolsó kettőd pedig felvésésre alkalmas!

2010.05.09. 20:25:56

@mldrv:
"biológiai eredetű lelki probléma lehetne, ha vkinél genetikailag nem jó a szerotonin szabályzása."

Csak jelzem, hogy a szerotoninszint csökkenése egy jelenség, amit nem tudni még pontosan, hogy mi okoz. Lehet elmélkedni arról, hogy genetikai vagy pszichés okai vannak, de a szerotonin-visszavételt gátló gyógyszerek októl függetlenül 1-2 hónap alatt beállítják a szerotoninszintet. Persze nyilván lehet ehelyett százezrekért pszichológushoz is járni terápiára, aki esetleg 3-4 éven át masszírozza verbálisan a langyos szart, és a végén ugyanott vagy, hogy nem oldódott meg semmi.
A leghatékonyabb (időben és költségben egyaránt) mellesleg valamilyen gyakorlatias pszichoterápia ÉS gyógyszer kombinációja (tehát nem önmagában gyógyszer).
süti beállítások módosítása