HTML

Birka nép

A birka nép istenére esküszünk, esküszünk, hogy mindig birka nép leszünk! Küldjetek történeteket a birkanep@lajt.hu-ra!

Friss topikok

  • Foldes Gazda: @uni1002: Így igaz . Velem megtörtént ,hogy a munkaadóm ukázára orosz katonai járművel kellet utaz... (2014.04.24. 17:52) Hagymaszárat a birkának!
  • elkeseredett.polgar: Szerencse, hogy legalább blogok szintjén ismerjük egymást, így egyszerűbb volt ennek a kis "oktatá... (2013.05.08. 22:10) A birka házhoz száll
  • zellerlevél: Több, mint három év eltelt a poszt megjelenésétől, és semmi sem történt? (2013.03.24. 20:36) A koponyahiányos birka és az Optimális Családtervezési Modell
  • Gáb-orom: Jól esett volna egy kis forrás. Azt hiszem innen vannak, nem? puafesztival.hu/ (2012.08.31. 22:21) A birka párzik
  • Reactor: Ne is. Még a végén érvelned kellene. (2012.07.07. 16:20) Büdös birka

Linkblog

Tanulj birka életfogytig, birkább lesz belőled!

2009.08.17. 07:12 Strici

Jó pap holtig tanul – tartja a közmondás. De mit tanul a pap?  A legtöbb pap abból él meg, amit egykor tanult, azt a tudást bővíti, ehhez még hozzáteszi a saját élettapasztalatát. Ettől lesz jó pap, s nem attól, hogy éjt nappallá téve biflázza az éppen trendi szakmákat.

De hát mi baj is van a tanulással? Nem a tanulással van baj, hanem azzal, amit élethosszig – kezdetben életfogytig – nevű tanulásnak hívnak.

A tanulás lényege ugyanis az lenne, hogy a tanuló ismeretei egyrészt elmélyültebbé, másrészt sokrétűbbé válnak. Az igazi tudás szervesen épül a korábbi ismeretekre, azoktól egyáltalán nem független, ezért a kiteljesedettebb személyiség érdekében folytatott tanulmányok általában nem okoznak elviselhetetlen nehézséget.

Ezt a jelenséget figyelhetjük meg például akkor, amikor egy társadalom úgy dönt, hogy felszámolja az írástudatlanságot. Ha a folyamatot jól szervezik, akkor a felnőttek képzése során - kezdetben legalábbis - olyan olvasmányokat adnak az analfabéták kezébe, amelyek kapcsolódnak a környezetükhöz. Ha rosszul csinálják, akkor a tanulók elzárkóznak az ismeretszerzéstől.  A jól kitalált felzárkóztatásra a II. világháború utáni felnőttképzés (nemcsak Magyarországon) valóban kiváló példa. Nem csupán arra gondolok, hogy tömegek tanulták meg a betűvetést, hanem arra is, hogy ennek a népnevelési folyamatnak olyan kiváló pedagógusok álltak az élére, mint Öveges József. Bizonyítván azt, hogy lehet a tudományt úgy is oktatni, hogy az közérthető és érdekes legyen:  Öveges professzornak a hatvan évvel ezelőtt megjelent általános iskolai tankönyveiben alig van idegen szó, mégis szakszerűen és pontosan fogalmaz még a relativitáselméletről is.

Ez nem azt jelenti, hogy egykor mindenki jó tanuló volt, de azt például jelenti, hogy a háború utáni nagyon fiatal generációnak nemcsak ölébe pottyantak a vezetői pozíciók, hanem többségük igyekezett is jó vezetővé válni.  Ha az akkori vállalatvezetőket összehasonlítjuk a maiakkal, nincs miért szégyenkezniük még akkor sem, ha – és ezt kevesen tudják – a 40-es. 50-es években szakmai okok miatt is nagy volt a vezetői fluktuáció. Mindenesetre, nem volt divat azzal hencegni, hogy egy vezető milyen ostoba és tudatlan, szégyen volt bunkónak lenni – ma pedig vezetői erény, ha a vezető azt se tudja, milyen céget vezet, semmihez sem ért, csak a vezetéshez.

 Tudunk rossz példát is: ilyen volt az ének-zene oktatás. Éppen a már említettek miatt. Ugyanis a gyorsan modernizálódó, már régóta nem a népdalon emlőzött emberek számára az értékes népzene egyáltalán nem volt a zenei anyanyelv. Sem a dallamát, sem a szövegét tekintve. Zenei értelemben analfabéták maradtunk szinte mindannyian – Kodály Zoltán bukott férfi mifelénk.

A tanulás, az elsajátítandó ismeretek szervességét nem véletlenül hangsúlyozom.  A már említett, élethosszig tartó tanulásnak ugyanis nem az a célja, sőt, kifejezetten ellentétes a céljával az, hogy az ismeretek összegződjenek.  Az a cél, hogy az ember munkaerőként és ne öntudatos lényként tudja azt – és csak azt, és semmivel se többet-, ami a piacon jó esetben igényként jelentkezik. Az önálló, az alkotó, a problémafelismerő, a problémát megoldó ember nem arról ismerszik meg, hogy az egyik évben honlapfejlesztőnek tanul, pár év múlva pedig altatóorvosnak.  Lehet valaki persze több szakterületen is kiváló, de ez nem jellemző, különösen akkor nem, ha egyik szakterület se érdekli, s a tanulását egyetlen cél, az éhen veszés elkerülése ösztönzi. Ráadásul a munkaerő piac nem hülye: nem hiszi el, hogy aki 40 éven keresztül a hivatását világszerte fémjelző atomfizikus volt, az pár évvel a nyugdíjba vonulása előtt hipp-hopp, ugyanolyan kiváló szőlőtenyésztő is lesz, csupán azért, mert éppen a háromhónapos szőlőtenyésztői tanfolyamot támogatja a munkaügyi központ.  

Ha a tanulást nem a világ felfedezésének öröme, nem a megismerés élménye, nem az összefüggések felismerése igazolja, hanem csupán a megélhetési bizonyítvány megszerzése, akkor mindössze betanított, beidomított dolgozókról beszélhetünk, és akkor valóban mindegy, mire idomítják őket: arra-e, hogy építsenek, vagy arra-e, hogy gyilkoljanak. Bármilyen parancsot ellenállás és gondolkodás nélkül végre fognak hajtani.

 

 

36 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://birkanep.blog.hu/api/trackback/id/tr801314263

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

igaziatommaki 2009.08.17. 07:36:27

Strici, azért volt olyan, h kőművesből lett gyárigazgató,csak mert jó elvtárs volt, nem mert okos volt, meg vki 4 elemi után doktorált az átkosban. :-)Az sem volt jó.

igaziatommaki 2009.08.17. 07:39:32

A mai multi vezetőknek nem az a baja, h ostobák.Ahol én dolgoztam- a német multinál- nagyon is okosak, műveltek voltak, több nyelven beszéltek a német vezetők, CSAK épp emberségből buktak meg. Szakmai, meg vezető erényük volt, csak épp az ott dolgozó magyarokra tekintettek úgy, mint a "gyarmati nyájra".

Strici · http://birkanep.blog.hu 2009.08.17. 07:42:41

@igaziatommaki: Négy elemi után - ami azt jelentette, hogy még a kötelező hatosztályos iskolát sem fejezte be - senki nem doktorált, ez csacsiság. A kőművesből lett gyárigazgató - erről is írtam - vagy föl tudott zárkózni, vagy általában lecserélték őt néhány hónapon belül. És persze voltak kivételek, inkább ezekről tudunk, nem azokról, akik szakmailag és emberileg is megfelelőkké váltak, nemcsak politikailag. Ha nem így lett volna, nem épült volna újjá az ország.

miriamele · http://epreskert.blog.hu 2009.08.17. 08:13:08

Akárki akármit mond, tanulni jó! És hogy ne csak a saját oldalamról tekintsek a dolgokra, elkezdtem másik nyelvet tanulni, csak úgy.
De szeretek mást is tanulni, a fizika is érdekel és a szőlőművelés is. Teljesen OFF de a szőlő virágjának isteni illata van!!!!!!!

miriamele · http://epreskert.blog.hu 2009.08.17. 08:42:04

Ja és tudod miért döglődik az ének, a rajz, a testnevelés és legújabban a természettudományos tárgyak tanítása? Mert a szülők feleslegesnek tartják, ezért a gyerekek is feleslegesnek tartják, az iskola, aki 'szolgáltat' szintén feleslegesnek tartja, eredmény, a tanár is feleslegesnek tartja, sőt, alsó tagozatban még valami 'fontosat' is tanítanak helyette, írást, olvasást, matekot.Pedig ha a szülő/tanár fontosnak tart valamit, azt a gyerek is fontosnak tartja (egy darabig) És mire már tizenévesként feleslegesnek tartja azt, amit a környezete fontosnak tart, legalább van miből válogatnia. :-)))))

a_tom 2009.08.17. 08:54:55

Az élethosszig tartó tanulás nem hülyeség, valóban eredetileg arról szólt hogy a szakmájában az ember továbbképzi magát, lépést tart a fejlődéssel. Ha valami teljsen új technológia jelenik meg ami felváltja a régit, akkor átképzi magát.
(például az analóg technikát a legtöbb helyen felváltotta a digitális, vagy az irodában megjelent a számítógép)

Viszont ami most megy ilyen címszó alatt az parasztvakítás, arra szolgál hogy rengeteg képzést, tanfolyamot el tudjanak adni.
Én is elvégeztem egy informatikai főiskolát, de rájöttem hogy nem sokra megyek vele, mert nincs gyakorlatom, referenciáim, "öreg" vagyok, az interjúkon jobban izgulok mint kéne, azt sem tudom hazudni magamnak hogy a legjobb vagyok valamiben, nem kommunikácóképes a nyelvtudásom(annak ellenére hogy 15 éve olvasok szakirodalmat, hallgatom a konferenciákat, használom a fórumokat, csak éppen élőben nem szoktam beszélni), ja és persze nem vagyok a vezérigazgató unokaöccse sem...

Utcamacska · http://utcamacska.blog.hu/ 2009.08.17. 13:16:54

Én élethosszig tanulok. Mert szeretek. Mert jó.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.08.17. 13:32:22

nekem a szüleim azt mondták, hogy tanulj fiam, mert azt az egyet nem vehetik el tőled.

kgergo 2009.08.17. 16:54:08

Nekem édesapám mondta mindíg, hogy ha nem tanulsz fiam, hülye leszel, nem lesz munkád, éhen fogsz halni, és nem becsülnek meg sehol. Ezúton üzenem édesapámnak, hogy tanulni soha sem késő, nem vagyok hülye, van munkám, egyelőre nem saját magam miatt halok éhen, és nagyon sokan megbecsülnek, nem azért mert tanultam, hanem mert rendelkezem némi élettapasztalattal, némi gyakorlattal, némi helyzetfelismerő képességgel, némi problémamegoldó képességgel, és hiába nem hitte el, meg tudok állni a saját lábamon.

2009.08.17. 17:09:15

Tanulni... Középiskola? Kis túlzással ma már aki le tudja írni a nevét, megkapja az érettségit. Felsőoktatás? Csak a vizsgák túlélése a lényeg, nagyon kevés használható ismeretet ad, tele tölteléktárgyakkal, hogy munkát tudjanak adni az ismerős tanároknak (gazdaságtörténet, szervezéselmélet stb.). De persze kell az a diploma, egy 30 éves tapasztalattal rendelkező mérlegképes könyvelő most már egy járulékbevallást se adhat majd be, ha nem lesz diplomája. Ha be akarja adni a bevallást, menjen egy diplomagyárba, és vizsgázzon le a faszkorbácsolás algoritmizálása és hasonló tantárgyakból.
Az OKJ-s képesítéseket meg bizonyos esetekben jogszabály írja elő, a tanfolyam tele megélhetési óraadókkal, a vizsgák meg életszerűtlen feladatokkal.
Aztán a delikvens meg rájön arra, hogy a munkavégzéséhez szükséges ismereteket úgyis csak a gyakorlatban fogja megszerezni.

nyíregyházi betti 2009.08.17. 22:18:17

Mostanában több tanfolyamon is volt szerencsém okosodni. Ami meglepő számomra, az a felszínesség. Manapság akár néhány nap alatt is okj, vagyis "szakma" szerezhető, vagy valóban hasznos tudományokat "sajátíthat" el az ember akár egy délelőtt alatt. Gyakorlatilag lehetetlen felnőtt fejjel olyan suliba járni, ahol az optimális mennyiségúű tudásanyag megtanulására megfelelő idő állna rendelkezésre. Megmondom őszintén, a három féle tananyag közül egyikről sem merem állítani, hogy tudom is, de mindháromról van "papírom".

Anno rendes nappali suliban a gimis érettségi után még két évig tanultuk a szakmát, majd három évi valóban szakmai gyakorlat után még két évi tanulással lehettünk technikusok.
Egyik ifjú ismerősöm szerint ez egy "szivatós" rendszer volt, mert ő ennyi tanulással már diplomás értelmiséginek mondhatja magát. Azt is nehezen tudja elképzelni, hogy mindezek után természetes volt, hogy az ember munka mellett szabadidejében rendszeresen képezte magát és nem kapott érte semmilyen bizonyítványt.(Önképzés.) Velem előfordult, hogy külföldre (Kijev) küldtek tanfolyamra, de ez nem a szakma megtanulást célozta, hanem szakmai információkat adott a mindennapi munkánk elvégzéséhez, mindenféle vizsga nélkül. A konzultáció és az előadások professzionális tolmáccsal folytak, így nem fordulhatott elő, hogy a hiányos nyelvtudás miatt maradtunk volna le valamely infóról. Mindemellett külföldi vendéglátóink kötelező jelleggel gondoskodtak a város kulturális értékeinek megismertetéséről, mert szilárd meggyőződésük volt, hogy így kerek a világ. Csodálatos két hetet töltöttünk el így és rengeteget tanultunk, mindenféle stressz és idegesség nélkül. Szerintem felnőtt embernek ez az igazi tanulás.

Nem zárom ki azt sem, hogy érett fejjel iskolarendszerű oktatásban vegyek részt, de kérdem én, miből élek azalatt az évek alatt, míg a suli lezajlik? Vagy talán menjek oda a nem túl fényes anyagi körülmények között élő kisnyugdíjas agg korú szüleimhez és kérjek tőlük anyagi segítséget, vagy iratkozzak be újabb és újabb seccperc alatt elvégezheztő tanfolyamokra és reménykedjek, hogy 50+ évesen akad egy munkáltató, aki pályakezdőként alkalmaz?

nyíregyházi betti 2009.08.17. 22:58:23

@igaziatommaki: Ezt a "gyarmati nyáj" képet mi alakítjuk ki magunkról, a külföldiek csak alkalmazkodnak a helyi szokásokhoz. Láttam már többdiplomás, több nyelvvizsgával és felsőfokú élő nyelvtudással rendelkező vezetőt csúfosan megbukni a multinál, de hasonló munkakörben azok sem váltak be, akiket kevesebb iskolai végzettségük ellenére a "dolgozók" közül jelöltek ki karrierre. Nagyon kevés magyar vezető képes emberséges maradni, ha hatalmat, pénzt, karriert tudhat magáénak. Mi pedig, elviseljük őket, mint a birkák.....

pikirt01 2009.08.18. 11:26:54

A Kodály bukott ember mifelénk kitételt légyszíves fejtsd ki bővebben...!!!

nyíregyházi betti 2009.08.18. 16:42:19

@szyanna: A 60-as években a kisvárdai zeneiskolában Kodály módszerrel tanítottak. Ennek köszönhetem, hogy rémesen utálom a magyarnótát, a lakodalmast és az ehhez hasonló mesterségesen létrehozott népi jellegű zenei alkotásokat. Az igazi népdal nem idegesít, hanem kellemes érzéssel tölt el. Nem gondolom, hogy Kodály lenne bukott ember, hanem a zenei oktatás. Vagy nemcsak a zenei?

a_tom 2009.08.18. 17:04:49

@nyíregyházi betti:
Vazze, ne is említsd a lakodalmas zenét! A minap épp arra csodálkoztam rá hogy Lagzi Lajcsinak van valami állami kitüntetése. Lassan már DJ-k meg Playmate-ek is kapnak ilyesmit...

nyíregyházi betti 2009.08.18. 17:28:32

@a_tom: Lagzi Lajcsi, alias Galambos Lajos egyébként egy csudaszépen muzsikáló komoly zenész. A mulatós zenéből gazdagodott meg, nem a művészetből. Csak remélni tudom, hogy a kitüntetést nem a Lajcsiságáért kapta. Vagy csak naiv vagyok?

a_tom 2009.08.18. 18:08:20

@nyíregyházi betti:
Tudom hogy tud trombitálni, de mivel egyrészt a rézfúvosokat nem igazán szeretem, másrészt nem járok koncertekre így nem ismerem azt a munkásságát(ha van egyáltalán). De kétlem hogy annyival jobb lenne vagy többet tett volna a klasszikus vagy jazz zenéért mint azok az "ismeretlen" zenészek akik akár egész életükben szinte kizárólag azzal foglalkoznak és nem "egy csíkos gatyában hordják a ceruzát" :)

a_tom 2009.08.18. 18:16:17

@a_tom:
Ha már így belejöttem, rákerestem a trombitás munkásságára. Nem sokat találtam, csak hogy kiadott egy CD-t, viszont találtam egy érdekesebbet:

"-n Melyik felfedezettjére illetve felfedezett együtteseire a legbüszkébb? (3 diák)
G. L.: Mindenkire büszke vagyok, aki sikereket ért el, ma az egyik legsikeresebb Gáspár Győző, aki emberségből is nálam jelesre vizsgázott..."

Ezt nem lehet megbocsátani neki :D

Strici · http://birkanep.blog.hu 2009.08.18. 18:58:50

@szyanna: Akkor bővebben kifejtem. Kodály Zoltán abból a romantikus elképzelésből indult ki, hogy a zenei anyanyelv ugyanolyan, mint a beszélt anyanyelv: amit piciny korunkban megtanulunk, azt fogjuk használni.

Ez bizonyos szempontból igaz is. Igaz akkor, ha a csecsemő kizárólag magyar népdalokat hall a bölcsőben, és ezek a népdalok - a későbbiek folyamán - azt a világot mutatják meg neki, amelyikben él. Ám ahogy a beszélt nyelv esetében sem az Ómagyar Mária siralom hang- és szókészletét hallja a szüleitől, és a későbbiekben sem az archaikus magyar nyelvvel írják le a világot, úgy még kevésbé igaz, hogy a kortárs zene alapvetően a pentaton magyar népzenéből építkezik.

Amikor tehát az iskolában népköltészetről, népművészetről, népzenéről hallunk, akkor - hacsak nem valamiféle divatról vagy ellenzékiségről van szó - csakúgy, mint pl a Szigeti veszedelem vagy a Bánk Bán olvasásakor, történelmet tanulunk. Ez az egyik gond, vagyis az, hogy a népzenének köze nincs mindennapi élethez.

A másik gond - ez már zenepedagógiai -, hogy a relatív szolmizáció ugyan megérteti a gyerekkel a hangok egymáshoz való viszonyát, tehát azt, hogy vannak mélyebb és magasabb hangok, a kottaolvasást, a zenei írást viszont megnehezíti. Ráadásul a szolmizáltan énekelt nóta még unalmasabb, mint a szöveggel énekelt dal.

A harmadik egy tévedés. Kodály abból indult ki, hogy az emberi hang a legtermészetesebb hangszer. Az igaz, hogy olcsóbb, mint egy Steinway koncertzongora, az azonban nem igaz, hogy mindenki tud énekelni, mert az énekelni tudáshoz kell némi adottság. Az iskolai kórusmozgalom közösségszervező hasznát nehéz vitatni, de a tényleges zenei tudáshoz, a tömegek zenei tudásához kevés köze volt.

miriamele · http://epreskert.blog.hu 2009.08.18. 19:10:08

@Strici: Mindenki tud énekelni, akinek a fülét nem rontotta el valami, pl a hangos zene, ordibálás, örökös tévézés stb.
Feleséged csecsemőgondozónő, tudnia kell, hogy a gyerekeket előbb lehet megtanítani énekelni, mint beszélni és igen jól el lehet velük kommunikálni úgy, hogy énekelsz két hangot, a ded meg utánad énekli.
Nagyobbik sarjam problémája az óvodában kezdődött, amikor az óvó néni megtanította, hogy az éneket üvölteni kell. Szelíd lélek vagyok úgy egyébként, de ahogy három év munkáját egy pillanat alatt a semmibe veszni láttam, üvölteni tudtam volna én is. Semmi gond, nyolc év zeneiskola után már nem volt gond az intonálás.
De a kisebbik sarj, akinek az óvó nénije egy szárnyas angyal volt Kleopátrafrizurával és rémes pattanásokkal sokkal messzebb vitte a zene terén. Holnap kap állami kitüntetést.

miriamele · http://epreskert.blog.hu 2009.08.18. 19:11:13

a pattanások után vesszőt akartam írni. :-)))

Strici · http://birkanep.blog.hu 2009.08.18. 20:15:13

@miriamele: Nem tud mindenki tisztán énekelni. Van, akinek nem úgy működik az agya. Persze, kínozni bárkit lehet, akár nyolc éven át is. :-)

Strici · http://birkanep.blog.hu 2009.08.18. 20:16:43

Erre jó példa éppen a Bartók és Kodály végezte gyűjtés. Hősnek kell lenni ahhoz, hogy a sok-sok kornyikálást zenének érezzük.

Strici · http://birkanep.blog.hu 2009.08.18. 20:21:06

A feleségem üzeni, hogy gyerektől függ, ki melyik kommunikációs módot sajátítja el könnyen.

De ismét és még egyszer: ha gyerek a nóta szövegét később se érti, mert köze sincs Danikáné lányának feudális világához, a környezetében szóló zene is inkább a romantika világából merít, akkor sosem lesz anyanyelve a "Játszott Vejnemöjnen ujja" (ált. isk.7.oszt. Ének-zene tankönyv)

a_tom 2009.08.18. 20:44:25

Szerintem is mindenki meg tud tanulni énekelni, ha nem is világszínvonalon, de átlagosan. Vagy ha mégsem, akkor digitálisan fel lehet javítani. Ha ez sem, akkor tud tátogni és a seggét rázni míg más énekel a háttérben :D
Egyébként én a tökéletes példája voltam általános iskolában annak aki nem tud énekelni. A tanár már annak is örült ha a dal szövegét felolvastam :D De mostanában szoktam énekelgetni, dúdolni és fütyülni a zuhany alatt, egyre jobban megy...

Kodályról viszont eszembe jutott hogy pár hete körülnéztem hogy vajon mennyire ismerik külföldön. Találtam pár videot ami megdöbbentő volt. A külföldi talán fél-amatőr kórusok is szebben, jobban tudnak magyarul, mint egy átlagos itt élő médiaszemélyiség...
www.youtube.com/watch?v=qPpYEHwq-u8&feature=related
www.youtube.com/watch?v=Odvw7jKYV7E&feature=related
www.youtube.com/watch?v=xuIw-XEaJy4&feature=related

2009.08.18. 20:58:34

@miriamele:
Mindenki tud énekelni, csak sokan vannak, akiknek inkább nem kéne ezt erőltetni. :)
www.youtube.com/watch?v=AjRbDHVF2Fs&feature=related

nyíregyházi betti 2009.08.18. 21:37:23

@a_tom: Köszi a linkeket, nagyon jó volt meghallgatni.

miriamele · http://epreskert.blog.hu 2009.08.19. 11:58:41

@Strici: Te azt se hiszed el nekem, hogy mindenki meg tud tanulni idegen nyelveken is :-)))))
@tff: ebben neked teljesen igazad van, de nem az éneklést nem kéne erőltetni, hanem a nyilvános szereplést :-)))))
@a_tom: próbáltál saját kitalálású dalocskákat énekelni a zuhany alatt, vagy bárhol? Szöveggel vagy anélkül? Felszabadító élmény!

hummingbird · http://allasfoglalas.blog.hu/ 2009.08.20. 17:30:46

A főiskolán volt szerencsém az élethosszig tartó tanulás hazai apostolától tanulni, így első kézből tudom, hogy ennek az egésznek az a lényege, hogy képessé kell(ene) válni tanulni (önállóan), mivel a világ annyira felgyorsult, és naponta annyi új tudásanyag kerül elő, hogy ehhez napról napra tudnunk kell alkalmazkodni. Az élethosszig tartó tanulás erről szól, nem a diplomahalmozásról és nem az OKJ-s tanfolyamokról. Sokkla inkább képességfejlesztésről, pragmatikus szemléletű alapozó oktatásról, ami alkalmassá teszi az embereket az ismeretek önálló elsajátítására.
Tanárom szerint pedig az is tanulás, ha el akarok utazni, és megtanulom, hogy mikor megy a vonat.

lkflldnlbn,mq qwmrng (törölt) 2009.08.20. 19:01:30

Hát a népzenei oktatásunk az tényleg katasztrófa volt. Erről egyszer régen értekeztem én is itt:

partofthemachine.blog.hu/2008/09/17/tavaszi_szel_utat_araszt

miriamele · http://epreskert.blog.hu 2009.08.20. 19:21:02

@István a.k.a. István:
Megnéztem, és teljesen igazad van, hogy szétverték, és kár volt érte, de nem az, és nem úgy, ahogy mondjátok.
Strici azt írta, hogy a Danikáné lánya nem életszerű. Tegyétek a kezeteket a szívetekre mind, nem volt mindegy, hogy mit énekeltünk, ha jó volt a dallam? Senki nem gondolt bele 10 évesen a magyar Himnusz szövegébe. Énekeltük, mert énekeltük. Nekem a mintamókus is meglepetést okozott tizenkét éves korom után, mert addig semmi értelmet nem tulajdonítottam neki.
Sőt, az orosz népdalokat azelőtt is átéléssel énekeltem (mert énekelni mindenki...) mielőtt tudtam volna, hogy hol van a széles Dnyeper, és kit érdekelt.
Szél zúg a szééééles Dnyeper táján, sóhajt és bőg a vén folyó. Tépdesi vééékony, fűűűűzek ááá-á-ágát, hulláma könnytől áááááradó.
Négyévesen hallottam a rádióban, azóta énekeltem.
Énekeljétek ti is!

lkflldnlbn,mq qwmrng (törölt) 2009.08.20. 20:35:32

@miriamele: Én nem a szöveget, a ritmust kritizáltam. Megtanultuk a kettőnégyet, a szinkópát az éles és a nyújtott ritmust, aztán szevasz. A magyar népzene ennél sokkal de sokkal gazdagabb. Hogy a díszítésekről ne is beszéljünk. Mondjuk az már nem csak ritmus, úgyhogy lehetne hosszasan sorolni.

a_tom 2009.08.20. 22:19:30

@István a.k.a. István:
Nem igazán értem mit értesz szétverés alatt. A háború után az ország már szét volt verve, ezért inkább újjáépítették. Az vitathatatlan hogy voltak rossz időszakok, rossz vezetők, rossz irányvonalak, döntések, de azért nem vertek szét mindent... Kodályt sem végezték ki, nem börtönözték be, nem halgattatták el, hanem közéleti szerepeket kapott, kitüntetéseket, külföldre utazhatott. Nem nagyon érdekelt akkoriban a népzene(most meg időm nincs sok rá), de rémlik pár arc, Novák Tata, Sebő Ferenc, biztos voltak még jópáran akik sokat tettek érte. Még a TV-ben is volt népdalverseny Repülj páva néven.
Amúgy meg a cikkedben a második dalt 1962-ben gyűjtötték a szerinted "büdöskomcsik", vajon minek, hogy utána jól szétverhessék?...

Nem tanították ezeket a dolgokat hol, a Zeneakadémián, vagy az általános iskolákban?
Én is tanultam a Tavaszi szélt, de az egyszerű verzió se ment túl jól, az eredetiben levő ritmusok és díszítések nekem felnőtt fejjel is túl nehéznek tűnnek. Most talán ezt a verziót tanítják a jóillatúkapitalisták?

lkflldnlbn,mq qwmrng (törölt) 2009.08.21. 10:17:03

@a_tom: Kislányom most volt elsős, és még mindig a Lukin házaspár könyvéből tanulják a népzenét... :S Én az egész Kodály-módszert onnan látom elveszettnek, hogy óvodás középső csoportban az aki nem lép egyszerrére kellett körbe menni. Csak hát már akkor is voltak kisebb és nagyobb léptű gyerekek, úgyhogy egészből inkább káosz lett, és nem a ritmus volt a hangsúly, hanem az, hogy ki fogja a legszebb kislány kezét a körben :P

Az, hogy '62-ben volt lehetőség arra, hogy valaki egy magnóval eljusson faluba és felvegye az öregek énekét? Ugye, ha te is időseb vagy, akkor nem kell bemutatnom a három Tét? (Támogatott, tűrt, tiltott). A világ akkor sem volt fekete-fehér. De a ki mit tudon mindig az a népzenei kórus nyert, aki meglehetősen hamiskásan adott elő népdalokból egy 'szép bokrétát', aminek kötelezően része volt a szépen úszik a kiskácsa a vízen. A ténylegesen értéket őrzőket meg maximum megtűrték.

A tavaszi széllel több bajom is van. Először is, eladták népdalnak, pedig nem az. Másodszor olyan dallamvariánsát tanították, ami a szó-lá-ti-dó-ré-mi skálára illeszkedik, pedig ha meghallgatod a gyűjtéseket, gyakorlatilag mindegyik változat a szó-lá-tá-dó-ré-mi skálán van. Persze ez már nem passzol bele a Kodály módzserbe, de így felnőtt fejjel kicsit furcsa, hogy az elmélethez írjuk át, most épp nem a történelmet, csak a kottát... Harmadrészt képesek voltak kettő-négyben elénekeltetni, hogyha már óvoda középsőcsoportban nem tanultunk meg menetelni (mert már akkor is az érdekelt, hogy melyik lány kezét fogjuk meg :P ), akkor majd most. Vállvonással elintézve, hogy ez a ritmusváltozat megint egyrészt nem az eredeti, másrészt nem passzol az ének érzelmi világához...

Ouaid (törölt) 2009.08.24. 04:54:25

Az írás igaz, de nem jó.

Kezdem a rövidebbel: nem igaz, hogy Kodály módszere teljesen megbukott volna. Eredeti célját valóban nem érte el, de kórusmozgalmistaként azt tapasztalom, megdöbbentően sok ember van még mindig benne a magyar zenei életben. A világ kóruséletét, kis túlzással, magyarok indították, magyarok vezérlik és Magyarországon tartják. E tekintetben egyáltalán nem olyan rossz a helyzet.

Az életfogytig tartó tanulásról igaz a véleményed, amit írsz, de nem a valódi életfogytig tartó tanulásból indul ki, csak annak idióta megvalósításából. Maga az életfogytig tartó tanulás nem másról szól, mint annak felismeréséről, hogy az ember nem köteles egész életében egyetlen szakmát gyakorolni. Ezt az emberek régen észrevehették volna, de mégis nagyon erős volt a hivatás uralma, nevetségesnek számított volna, ha valaki negyvenéves fejjel megy egyetemre. Lehet rosszul csinálni, ide-oda kapni, semmit sem érni, de alapvetően ez csak arról szól, hogy ha a saját szakmádban már tényleg nagyon nem tudsz elhelyezkedni, akkor kitanulhatsz egy másik szakmát is, nem kell segédmunkásnak állnod. És ez tényleg jó.
süti beállítások módosítása