HTML

Birka nép

A birka nép istenére esküszünk, esküszünk, hogy mindig birka nép leszünk! Küldjetek történeteket a birkanep@lajt.hu-ra!

Friss topikok

  • Foldes Gazda: @uni1002: Így igaz . Velem megtörtént ,hogy a munkaadóm ukázára orosz katonai járművel kellet utaz... (2014.04.24. 17:52) Hagymaszárat a birkának!
  • elkeseredett.polgar: Szerencse, hogy legalább blogok szintjén ismerjük egymást, így egyszerűbb volt ennek a kis "oktatá... (2013.05.08. 22:10) A birka házhoz száll
  • zellerlevél: Több, mint három év eltelt a poszt megjelenésétől, és semmi sem történt? (2013.03.24. 20:36) A koponyahiányos birka és az Optimális Családtervezési Modell
  • Gáb-orom: Jól esett volna egy kis forrás. Azt hiszem innen vannak, nem? puafesztival.hu/ (2012.08.31. 22:21) A birka párzik
  • Reactor: Ne is. Még a végén érvelned kellene. (2012.07.07. 16:20) Büdös birka

Linkblog

Hátul megy a masiniszta

2009.08.26. 08:15 Strici

Így, nyár vége felé szokta a kormány vagy a helyi önkormányzat bejelenteni, hogy milyen módon kívánja tovább rombolni a köztulajdont. Mit is beszélek… rossz nyelvszokás. Az állami tulajdon ugyanis nem köztulajdon, hiszen a „köz” nem rendelkezik vele, nem dönthet a sorsáról, működtetéséről. Csak annyiban köz, hogy közpénzből működtetik.

Akik még emlékeznek a személyi jövedelemadó (Kupa Mihály) bevezetésének egyik indoklására, az volt a fő érv, hogy majd az adófizetők ellenőrizhetik és befolyásolhatják, mire költik az állam az adóforintjaikat. Majd. Aztán a népszavazásról szóló törvény rögtön ki is mondta, hogy a költségvetési kiadások tárgyában nem kezdeményezhető népszavazás.

Szóval, megint kevesebb vonat fog közlekedni, és ilyenkor szokás  a vonatért aggódó demagógoknak Petőfire hivatkozni, aki a modernizáció legköltséghatékonyabb eszközéről írt verset, felhasználva a 19. század kontrollingjának kimutatásait. Persze tudjuk, hogy Petőfi csalt. Valójában arról van szó, hogy személyes, önző érdekeit, a gyaloglobbi törekvéseit helyezte a köz érdeke elé, mivel akkor már túl volt a Debrecen-Pest mezítláb roadshow-n, és a turné nem hozott elég bevételt ennek a tejfölös szájú celebnek. Hiányzott a jó piár, gondolta, a Pest-Vác vasútvonal megnyitása jó alkalom egy kis ingyen reklámra az indóházban – hiszen mindegy, mit beszélnek rőla az emberek, csak beszéljenek.    

Na jó. A vasút azért nagyszerű dolog, mert ha jól működtetik, akkor az egyik legjobb eszköz sok ember és sok áru gyors célba juttatására. Ráadásul van valami megfoghatatlan életérzés is a vonatban, nem véletlenül modellvasutazik egy csomó felnőtt és gyerek, és az sem véletlen, hogy a vasútnál dolgozó szakmunkások, mesteremberek – elsősorban a mozdonyvezetők, de mások is – családi körében több generáció büszkélkedik azzal, hogy vasutas.

Illetve, sok éve már inkább szégyenkezik. Mert látja, hogyan tűnik el mindaz, amit a szülei és azok szülei a II. világháború után építettek újjá, „arccal a vasút felé”, néhány esztendő alatt. Pedig nem neki kéne szégyellnie magát, hanem azoknak, akik szégyenletessé tették ezt a hivatást is. Akik úgy döntöttek, hogy minden eszközzel segíteni kell az emberek elszigetelődését egymástól. Akik megutáltatják az emberekkel a vonatot, hogy azután lerabolják, majd – mint gazdaságtalant – a magántőkének adják, hogy a legszebb szemeket kimazsolázhassa belőle, ingyért, mert persze egy roncshalmaznak nincs piaci értéke se. Nem úgy, mint az autópályáknak, de úgy látszik, abból még mindig kevés lé folyt a zsebekbe, hát monopolhelyzetbe kell hozni a közúti közlekedést. Hiszen ha nincs választási lehetőség, ha nincs piac, akkor nem tehettek mást, mint vagy autóbusszal zötyögtök, vagy azzal büszkélkedhettek, hogy megéri autót venni (hitelbe, persze, hogyan is tudnátok meglenni hitel nélkül), mert lám, ha már ketten mentek kocsival, olcsóbb, mint busszal.

Ha belegondolok, Pest és Debrecen csupán hatnapi járóföld…

 

5 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://birkanep.blog.hu/api/trackback/id/tr691338936

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Ócskavas 2009.08.26. 09:14:14

Furcsa felvetéssel állt elő minap, a közlekedési kormánybiztos. Konkrétan arról van szó, hogy decembertől mintegy 1874 kilométeren szűnne meg Magyarországon a vasúti közlekedés. Az intézkedés hatására, olyan települések is vasút nélkül maradhatnak, min...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

denever · http://graveyard.blog.hu/ 2009.08.26. 08:42:12

tegnap vmi végtőlvégig vasutas szaxervezet bejelentette, hogy nemnemsoha, és van alternatíva:

úthasználati díj bevezetése. abból fedezhető a megtakarítani kívánt 80.000.000.000 HUF.

ez a tragikomédia már talán a rabbi és a libák c. vicc második verziója, ahol a szerencsétlen ürgén már egyszerre két rabbi is segíteni akar - a libák meg viharos tempóban döglenek.
mert van egy - finoman szólva - hatékonytalanul működő vasúti társaságunk. (hogy miért nem hatékony, arra tippelhetünk. rossz szervezés, káderek, túl hatékony lopás, stb)

sok pénz megy el rá, mindenki tudja. spórolni kellene, ha másért nem, azért, hogy a nagyjaink tudjanak még lopni maguknak vagy pártjuknak.

az egyik oldal berántaná a fűnyíróját, és a megadott nívóig vágna vissza mindent. ha nem megy a bolt, bezárjuk. ha nem megy a szárnyvonal, azt is. nem rakétatudomány, ugye.
kb erre szokták azt mondani, hogy "ha kalapácsod van, mindent szögnek nézel".

a másik oldal meg a széleskörben elfogadott, és teljesen helyes "a vasút alapvetően jó dolog" érv mögé rejtőzve próbálja fenntartani a status quo-t, minden egyes pénzfolyató/lopó/herdáló tartozékával egyetemben - ezzel megakadályozandó a vonalak bezárását. azután empatikusan mások pénztárcáját terhelné meg a megtakarítandó alig nyolcvan milliárdocskával.

azért nem kell atomfizikusnak lenni ahhoz, hogy belássuk, egyik irány sem kifejezetten üdvözítő.

a vasút != MÁV. legalábbis nem kellene hogy egyenlő legyen. nem a vasúti szállítás/közlekedés a rossz, hanem az, ahogy a MÁV ezt csinálja. az összes tartozékával együtt: korrupció/hűtlen kezelés/inoptimális működés/ex-szocialista-nagyvállalat feeling.
Akár a BKV, csak nagyban.

Übermayer 2009.08.26. 12:04:53

szomorú, hogy semmi hír költségelemzésről hatástanulmányról, vajon a Somogyszob-Nagyatád vonal tényleg veszteséges?, vagy el tudná tartani magát önállóan (4 masinisztával meg 2 kalauzzal)? vagy csak a kibaszott nagy, felesleges, gyakrankorrupt vízfej miatt nem működik az egész? a legutóbbi kókaféle szárnyvonal bezárások is minimális megtakarítást hoztak.

az elején örültem, hogy egy magánszférában szocializálódott vezetőt kap a cég, de úgy látom a mávos felső-középvezető lobbi simán lenyom, megvezet egy új embert

Rabyn 2009.08.26. 12:47:55

Amikor megláttam melyik vonalakat kívánják megszüntetni, kicsit megdöbbentem. Több ismerősöm is lakik arrafelé és szerintük az a vonal ahol reggelente tömötten közlekedik a vonat nem veszteséges sőt.

Ez pont akkora baromság mint anno amikor kitalálták, hogy a szentendrei hév reggelente csak tíz percenként járjon. Akkor sikerült elérni, hogy ne így legyen mert már a 2-3 perces követési távolságnál is alig lehetett rá felférni.

Ha mindenképp vonatmegvonással akarnak spórolni akkor csinálják azt amit a volán. Van egy busz reggel, hogy az iskolások beérjenek a suliba, egy napközben valamikor egy délután, hogy haza is jöhessenek és egy este, hogy a sokáig dolgozók se maradjanak járat nélkül.

miriamele · http://epreskert.blog.hu 2009.08.26. 15:23:34

Ha megszüntetik ezeket a vonalakat, öt percen belül nem lesznek ott a sínek, ahol voltak. Soha többet nem lehet arra vasúton járni. Lehet, hogy az ócskavaslobbi is benne van a döntéshozatalban? :-)))

igaziatommaki 2009.08.26. 16:34:10

Busz nincs, vonat nem lesz, de ugye legyen az ember mobil, ha munkakeresésben gondolkodik...
süti beállítások módosítása