HTML

Birka nép

A birka nép istenére esküszünk, esküszünk, hogy mindig birka nép leszünk! Küldjetek történeteket a birkanep@lajt.hu-ra!

Friss topikok

  • Foldes Gazda: @uni1002: Így igaz . Velem megtörtént ,hogy a munkaadóm ukázára orosz katonai járművel kellet utaz... (2014.04.24. 17:52) Hagymaszárat a birkának!
  • elkeseredett.polgar: Szerencse, hogy legalább blogok szintjén ismerjük egymást, így egyszerűbb volt ennek a kis "oktatá... (2013.05.08. 22:10) A birka házhoz száll
  • zellerlevél: Több, mint három év eltelt a poszt megjelenésétől, és semmi sem történt? (2013.03.24. 20:36) A koponyahiányos birka és az Optimális Családtervezési Modell
  • Gáb-orom: Jól esett volna egy kis forrás. Azt hiszem innen vannak, nem? puafesztival.hu/ (2012.08.31. 22:21) A birka párzik
  • Reactor: Ne is. Még a végén érvelned kellene. (2012.07.07. 16:20) Büdös birka

Linkblog

Nem dadus az, birka!

2009.11.16. 20:33 Strici

Vannak olyan foglalkozások, hivatások, amelyeket a birka nép lenéz. Mert különbnek tekinteni magunkat a másiknál, az mindig megnyugtatja a rabszolga tudatúak lelkét. Az ilyen foglalkozások közé tartozik a szakképzett csecsemőgondozó is, akiről azt hiszitek, hogy ő a dadus. Meg azt is hiszitek, hogy a bölcsi csupán raktár, ahol nap közben csupán tárolják szemetek fényét, szegényt. Különben is, a dadus csupán játszik, tíz-tizenkét bömbölő gyerekkel csupa móka és kacagás a gondozónő napja.

A poszt két részből állt volna: az első rész egy gyakorló gondozónő leírása egy átlagos napról, amikor nincs beszoktatás. (Az ugyanis külön meccs, olyankor a gondozónő hulla utáni állapotban tér haza, míg normál üzemmenetben csak spontán hulla.) A gondozónő önkormányzati bölcsiben dolgozik, amelyről szintén sokan hiszitek, hogy ami állami, az csak ócska lehet. A második rész pedig a Bölcsődei Dolgozók Demokratikus Szakszervezete (BDDSZ) legutóbbi petíciója lett volna, amit november 7-én adtak át a kormánynak. Sajnos, a BDDSZ jelszóval védi a pdf fájlt, ezért nem tudtam idemásolni. A teljes szöveg csak az alábbi helyen található meg; a magyar sajtó – jellemző módon –csak részleteket közölt belőle.

http://www.bddsz.hu/download2.php?filename=hirek_szakmai/peticio_20091107_.pdf

……………………………………………….

Lássuk akkor, mi is történik a gyerekkel a bölcsiben egész nap! A gyerek valóban csak játszik, az ő korában még nincs irányított foglalkozás, hiszen az a nevelési elv, hogy játszva tanul. De ehhez azért sok mindenre szükség van a gondozónők részéről. Nem árt felkészültnek lenni „ebből a korosztályból”. Biztosítani kell a tárgyi feltételeket, eszközöket, korcsoportnak megfelelő játékokat. Az elegendő teret, a levegőzés lehetőségét. (Többek közt ezért mászik rá az ÁNTSZ a családi napközikre.)

 No akkor induljunk! Reggel a gondozónő beveszi a gyerekeket, megnyugtatja a sírókat, meghallgatja a szülő kéréseit. Előkészít a reggelihez. Asztalterítő, tányérok, poharak szalvéták, ha kell, előkék. Megterít. Addig a gyerekek játszanak. Kiszolgál mindenkit, aki kér, annak még ad enni.

Étkezés után leszed, szükség szerint tisztába rakja a pelusosokat, pisilni kíséri a szobatisztákat, addig a többiek játszanak. Ekkor már délelőtt 9 óra körül van. A levegőzésig még van idő, a gondozónő felkínál különböző asztali játékokat ( papír, ceruza, kirakó, pötyi, nagyobbaknak olló) stb. Segít annak, akinek kell, figyel minden asztalra, és azokra is, akik pl. autóznak, vonatoznak, nem választottak asztali játékot maguknak.  

Majd tízóraiztat. Terít, leszed.  Pisiltet, tisztába rak, ha kell. Előkészít a levegőzéshez. Közelít a tél, pulcsi, kabát, sál, sapka (ismeritek a viccet, ugye?), kesztyű, csizma.  Sorban felöltözteti a gyerekeket, és egyesével engedi az udvarra, közben figyel a bent játszókra (az udvaron van kint más felnőtt).

 11-ig levegőznek. Ekkor elindulnak vissza a szobába. Sorban vetkőztet, tisztába rak, pisiltet, kezet mosat. Előkészít az ebédhez. Ugyanaz. mint reggelinél, + természetesen a kanalak. Ebédeltet. A kicsiknek (akik még nem esznek önállóan) segít. Segít a fogmosásnál. Segít a lefekvéshez készülőknek. Ágyra pakol minden alvójátékot, cumit, rongyikát, kinek mi van. A nehezen elalvók mellé odaül, altat. S most nem részletezem, hogy mi van akkor, amikor az alvás is a szabadban történik: sál, sapka, fel, a végén le. (A blog tulajdonosának megjegyzése: az a gondozónő, aki 5 perc/gyerek sebességgel nem tud lefelátöltöztetni, gyorsan a pályaelhagyók bánatos sorsára jut.)

Ha mindenki alszik, a gondozónő adminisztrál.  Na, abból van bőven. Majd ebédel. Ez úgy 13 óra körül van. Megvárja, amíg a délutános is ebédel, a felébredők, felsírók mellé odaül. 14 órakor hazaballag.

Tessék mondani, mikor is játszott? Hát közben. Mert minden tevékenysége be lehet építeni a játékot. Be is kell. E „rengeteg” játszás közben nevel. Igenis nevel.  Arra, hogy a csúnya beszéd helytelen, hogy hogyan kell kezet mosni, wc-t használni, azt lehúzni. Szobatisztaságra nevel, megtanít megmaradni az asztalnál ülve, kanállal enni, pohárból inni, orrot fújni, szalvétát használni, nem verekedni, nem harapni, nem ütni a másikat a játékkal, megtanít játszani.

Lehet döngölni a betonba, de bizony előfordul, hogy a gyerek nem tud játszani. Csak dobálja a játékokat. Azt is meg kell tanulni, hogy ezt miért nem szabad. Tanít színeket, formákat, állatokat, növényeket stb.  Mindezt úgy, hogy a gyerek észre sem veszi, hogy tanul. Ő csak a mondókát, mesét, éneket érzékeli. Nem tudok most mindent tételesen felsorolni, hiszen minden nap más. A gyerek is minden áldott nap mást produkál. Ezt otthon is tapasztaljátok. Teszi a gondozónő mindezt a nap jó részében guggolva, mert hiszen nem felettese ő a gyereknek, és fontos a szemkontaktus. Ez tényleg csak????

Ha délutános a gondozónő, akkor természetesen nem ballag 14-kor haza, hanem az ébredő gyerekeket tisztába rakja, játékot kínál fel,(csendeset, hogy a még alvókat ne zavarják), majd ha mindenki ébren van, lábán a cipő, tiszta a pelusa és kezet is mosott, akkor uzsonnáztat. Ehhez terít, lásd fent. Uzsi után elpakol, és várják a gyerekkel a szülőket. Közben építés, vonatozás, mesekönyv nézegetés, mondókázás, éneklés, és persze folyamatosan gyerekkiadás van.

Na, az érdekes. Minden szülő joggal várja el, hogy a gondozónő beszámoljon csemetéje napjáról. Csak az övéről. Igen, de közben a többi még ott van, rájuk is figyelni kell.  Ilyenkor jönnek elő különböző gondok, amelyekről reggel nem volt idő beszélni, mert a szülő rohant, hogy el ne késsen a munkahelyéről. De most ráér. Hát mondja. Részletesen. Tanácsot kér, elvár. Mikor minden gyerkőc haza ment, még rendet kell rakni, elő kell készíteni a szobát másnapra, megcsinálni a délutános adminisztrációt, kivinni a szennyest, koszos törülközőket, pelenkákat.  Szóval van még meló. Végül bezár, hazaballag.

43 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://birkanep.blog.hu/api/trackback/id/tr641530227

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nsocsi http://bezerédj amália.blog.hu 2009.11.16. 20:55:28

Borzasztó elfogult vagyok a bölcsivel szemben:három különböző szemem fényére vigyáztak,nagyon jól.
Első gyerekemet 23 évesen adtam bölcsibe.Azt kérdi a vezető:-Anyuka a gyerek tud pohárból inni?-Hát miből inna?-kérdeztem én, a fiatal anyuka.-Cumisüvegből mindent, a főzeléket is!
Következő kérdés:-Tud kanállal enni?-Villával is tud és még beszél is,de nem teljesen szobatiszta!
Vezető:-Az legyen a legnagyobb bajunk!megszoktuk,hogy a pedagógus-szülők gyerekei még rosszabbak ilyen szempontból,mint a többiek,azért kérdeztem.
Ez volt a belépő,én igyekeztem,ők mindent megtettek.Hiszen" csak " a gyerekedre vigyáznak egész nap.JA.Szerették is őket.

respecta /01 2009.11.16. 20:59:31

Strici, én hozzászólok: Nagyon jó írás.
Ismerem a petíciójukat, minden szava jogos. Valóban nem lehet 65 éves korig csinálni. Kiváló bölcsiből, kiválóan "felkészített" gyermekeket kapnak az ovik.
A szakképzett gondozónőkkel kezdődik minden a családon kívül. Ahol a legtöbb időt tölti az emberek nagy része attól kezdve.
Érintettségedből adódóan én megértettelek tegnap (megírtad itt). Meg/ki is kellett írnod itt ma. Jól tetted!
Mert tényleg nem CSAK.

Mivel nem tudtam, hogy van-e segítségük, nem lelt kérdésem ez volt tegnap hozzád.

respecta /01 2009.11.16. 21:01:22

@nsocsi: Csak nem? (bocs', de nem hagyhattam ki a 23 évet) :-)

Strici · http://birkanep.blog.hu 2009.11.16. 21:07:19

@respecta /01: A lényeget - a szaggatott pöttyözött vonal utáni részt - nem én írtam, én csak közzétettem.

respecta /01 2009.11.16. 21:14:40

@Strici: És? A csak-ot rendbe teszi és ez (is) lényeges.

Azért megírom: szerencsének tartom (több okból is), hogy megengedhettem anno az ovitól indulást a fiúknak...

Rabyn 2009.11.16. 21:44:46

Egyébként izgis, hogy kb. hasonló szinten van minden pedagógus az országban lenézettség szinten. Csak tudnám miért... (és miért nincsen pedagógus szintre emelve a gondozónő?)

psmith 2009.11.16. 22:16:46

Szerintem nem nézik le, csak a helyén kezelik.
Bár a dadus is fontos munka, azért higgyétek el, atomfizikussá nehezebb kiképezni valakit, mint dadussá.

Szoktam néha futni, de közel nincs akkora megbecsülésem, mint mondjuk Linford Christie-nek. Valószínűleg azért, mert Linford Christie nem terem minden bokorban, ellentétben velem (ha futásról van szó).

Arra meg hogy kevesebb pénzt kapnak.
Ébresztő! Nézzetek már körül! Az ország eladósodottsága mindjárt 80% lesz.

Nem tudják 65 éves korukig csinálni? Akkor bizony váltani kell.

A Tyne folyó déli partja 2009.11.17. 14:51:23

@Rabyn: szerintem azert nezik le, mert fogalmuk sincs a nehezsegerol. azt hiszik, az semmi, gyerekmegorzes csak. es lehet, h. konnyebb dadussa kepezni valakit, mint atomfizikussa, ha valami pont a te gyerekeddel tortenik, akkor rogton a dadust/gondozonot/ovonot/tanito/tanarnenit veszik elo. egyebkent, aki azt hiszi, h. konnyu 12-20 gyerekre vigyazni, nevelni, stb. az gondolkodjon el akkor, amikor az o egy vagy ketszem gyerekevel nem bir. a bolcsiben, oviban, suliban meg egyszerre van sok, es raadasul nem is a sajatja, kulonbozo dolgokat tanulnak, latnak otthon, stb. ezert nehez.

_Molly 2009.11.17. 21:00:52

@psmith: A fene sem érti ezt. Van egy csomó munkakör, ami szakmai nyugdíjra jogosít. Azaz 20 év munkaviszony után el lehet menni nyugdíjba, általában magasabb nyugdíjért, mint a fizetés volt. (Pl. rendőr, balettáncos, tudomisén.) És még a szakközépiskola, egyetem-fősuli is munkaviszonynak számít! Igaz, ők meg nem végeznek du. 2-kor a munkájukkal. Miért van ez ilyen össze-vissza? :-o

Azt írod: "Nem tudják 65 éves korukig csinálni? Akkor bizony váltani kell."

Ennek a sok "szakmai nyudíjasnak" megménemkell?

psmith 2009.11.17. 21:53:09

@_Molly:
"Ennek a sok "szakmai nyudíjasnak" megménemkell? "
Mert szar a törvény.
Ráadásul rengeteg munkát tudnék említeni, amit az átlag magyar nő, a szar egészségi állapotával, 50-en felül már nem nagyon tud csinálni.

T.A. 2009.11.17. 22:08:42

@psmith: És azt hogy érted, hogy a helyén kezelik? Mármint hogy hol a helye? Persze, nem atomfizikus, de bízd az egy éves gyerekedet egy atomfizikusra. Ráadásul a "dadus", aki ugyebár a gondozónő, mint az a poszt elején elhangzik, szóval a "dadus" törli a gyereked szarát, taknyát, reggel 8-tól délután 4-ig, HELYETTED. A "dadus" tanítja meg énekelni, a "dadus" tanítja mondókákra, a "dadus" tanítja pohárból inni, és evőeszközzel enni, a "dadus" figyel arra, hogy még az elején kiírtsa a gyerekedből az agressziót. HELYETTED. Ha a "dadust" a helyén kezelik, akkor téged hol kéne?...

T.A. 2009.11.17. 22:11:07

@Rabyn: Akkor elmondom, hogy miért nézik le a pedagógust. Mert a legtöbb pedagógus rájön arra, hogy a tanítás az nem úgy néz ám ki, ahogy ő megálmodta, és bőven sokkal több munka van vele, ha törődik is a kölköddel, mintha csak leadja az anyagot, aztán hazamegy a picsába. És hidd el nekem, a leendő pedagógus is, maximum 10 év munka után úgy fogja gondolni, hogy csak jöjjön már el a délután, és mehessen haza a picsába.

váj mí 2009.11.18. 11:48:53

@psmith:
Hmm.. a helyén. Tudod, azért egy pedagógus (nem tanár, pedagógus - már ha érzékeled a különbséget)bőven meghatározhatja azt, hogy kiből lesz atomfizikus.
Nem vagyok pedagógus (bár tanítani, azért tanítottam ;) ), éccsanyám az. Soha nem lenne annyi türelmem a kölykökkel, mint neki, érzékem sincs hozzá.
Szóval, nem nézik le, csak "a helyén kezelik" .. ja, meg is látszik mind a fizetésükön, mind a társadalmi státuszukon. Bezzeg egy atomfitzikus! :P

A Tyne folyó déli partja 2009.11.18. 14:35:10

@T.A.: igen, nagyjabol errol van szo. a masik hozzaszolasoddal kapcsoalatban: amikor en altalanos iskolaban tanitottam, konkretan az anyaggal ertem ra a legkevesebbet foglalkozni...mert folyton a fegyelmezessel kellett. amugy, ahogy egy volt kollegam mondta, az iskolaban mar hozott anyagbol dolgozunk (az oviban is), a szulok tobbsege meg azt varja el, h. beadja a suliba a gyereket,aztan majd a tanitok, tanarok megnevelik. ami otthon a szulonek nem megy az egy-ketszem gyerekevel, szerintuk majd a tanar megteszi a 20-szal. hat nem igy mukodik.

A Tyne folyó déli partja 2009.11.18. 14:36:39

es igen, meg a felelossegrol. valaki (nem itt, hanem "eloben"), egyszer atz mondta, h. nincs semmi felelossege a tanarnak. nem a fenet...ki igy gondolja, gondoljon vissza az iskolas eveire, ahol esetleg volt olyan tanar, aki akar negativ, akar pozitivan nagyonis nagy hatassal volt ra.

miriamele · http://epreskert.blog.hu 2009.11.18. 16:38:48

Strici nagyobb hatással volt az életemre, mint gondolná. Ugyanis valamikor a tavasszal valami olyasmit írt a Munkahelyi terror blogra, amelynek hatására elkezdtem azon gondolkodni, hogy mit tehetnék én a közösségemért. Odáig jutottam, hogy azzal segíthetnék legtöbbet, ha elmennék a nemrég megnyílt alapítványi iskolába tanítani. Ebbe az iskolában olyan fiatalok járnak, akik más iskolákból kipotyogtak, esetleg elvégezték a kilencedik osztályt valahol, és érettségizni szeretnének. Azaz, mindegyik hordoz valamilyen kudarcot és problémát. Így is történt, elmentem, ott tanítok, segítek, ahol tudok, 38-an vannak egy osztályban, iszonyatos sok kudarccal, negatív tapasztalatokkal, ki-tudja-mi-miatt eltanácsolással, személyiségproblémákkal küszködő 16-21 évesek. Ma képzeletben elástuk az eddigi iskolai kudarcokat, meg is tapostuk a helyet, nehogy előjöjjenek, és remélem, több sikerük lesz az elkövetkezendőkben.
Igazán kihívás egyszerre tanítani, felnőttek (tanárok) iránti bizalmat visszaépíteni, lelket ápolni, különböző előképzettség- és képességbeli különbségeket kiegyenlíteni, tanulni tanítani és megláttatni, hogy az élet szép. (akkor is!) 38 fős osztályban. Ja, és megbízási szerződéssel, mert nem közoktatási intézmény, bagóért.
A matektanárunk, régi és kedves kollégám, most jelentette be, hogy 72 évesen sok neki ez a feladat és felmondott. Most van egy üres állás...
Gondoljátok meg ...

psmith 2009.11.18. 19:12:37

@T.A.: Helyettem drágám, sem nem tanították, sem nem gondozták. Még ha csupa nagybetűvel írod is.
Egyik gyermekem se járt bölcsődébe. De ha jártak volna, akkor sem helyettem tették volna, ugyanis akkor és ott, az az ő dolguk. Érted?

A helyén meg azt kell érteni, hogy se felmagasztalni, se leszarni nem kell. Ennyi és nem több.

T.A. 2009.11.18. 23:31:19

@psmith: Egyrészt nem vagyok a drágád. Másrészt igenis, ha a gyerekedet beadod a böcsibe, tulajdonképpen a te munkádat végzi el, valaki más. Mert a természet nem úgy teremtett meg, sem téged, sem senki mást, hogy rögtön van a gondozónő. Ha nem is a te dolgod, de nagyon sok anyuka dolga lenne otthon maradni a gyerekkel, és nem berakni a bölcsibe csak azért, mert neki az kényelmesebb. Mert bizony, ez a tapasztalat - van gondozónő a családban - hogy amikor eljön az a rész, hogy akkor anyuka, a jövedelemigazolást, akkor az valahogy eltűnik, megeszi a kutya, árvíz volt otthon, vagy épp leégett a lakás. Továbbá azt gondolom, hogy inkább magasztalom a gondozónőt, aki azért tesz, hogy a gyerekem normális embernek nőjön fel, mint az atomfizikust, akinek a munkájából egyáltalán nem biztos hogy jól járok. Nem, atomfizikus nincs a családban, de mérnök az van. Persze, ha nincs az atomfizikus, nagyon sok technológia nem lenne elérhető, de azt gondolom, hogy 100 atomfizikusból 1 olyan van, aki érdemit tesz az emberiség érdekében, míg 100 gondozónőből 99 igenis lelkiismeretesen végzi a munkáját. Érzed a különbséget?

psmith 2009.11.19. 04:06:39

@T.A.:
Persze, a paraszt helyetted vet és arat, a tanár helyetted tanít, a kohász helyetted önti az acélt.

Nem. Ez mindegyiküknek a saját dolga, ezt vállalták ezt kell csinálniuk.
"Mert a természet nem úgy teremtett meg, sem téged, sem senki mást, hogy rögtön van a gondozónő." De. Szülőknek hívják őket.
És még egyszer: elvoltunk gondozónő nélkül. Bár senki nem segített, remekül tudtam fürdetni a gyerekeket, tisztába tenni, etetni, mesét mondani nekik, játszani velük. Ahogy minden átlagosan értelmes ember.

Lehet, hogy számodra hihetetlen, de az emberek többsége tudná helyettesíteni a "dadusokat".
Az atomfizikusokat nem.

És nyugodtan magasztald a gondozónőket, (én is biztosan így tennék, ha édesanyám ezt a szakmát űzné), de tőlem ne várd már el.

psmith 2009.11.19. 04:07:40

@T.A.:
Persze, a paraszt helyetted vet és arat, a tanár helyetted tanít, a kohász helyetted önti az acélt.

Nem. Ez mindegyiküknek a saját dolga, ezt vállalták ezt kell csinálniuk.
"Mert a természet nem úgy teremtett meg, sem téged, sem senki mást, hogy rögtön van a gondozónő." De. Szülőknek hívják őket.
És még egyszer: elvoltunk gondozónő nélkül. Bár senki nem segített, remekül tudtam fürdetni a gyerekeket, tisztába tenni, etetni, mesét mondani nekik, játszani velük. Ahogy minden átlagosan értelmes ember.

Lehet, hogy számodra hihetetlen, de az emberek többsége tudná helyettesíteni a "dadusokat".
Az atomfizikusokat nem.

És nyugodtan magasztald a gondozónőket, (én is biztosan így tennék, ha édesanyám ezt a szakmát űzné), de tőlem ne várd már el.

T.A. 2009.11.19. 12:03:12

@psmith: Ezek szerint nem teljesen érted amit mondok. Megpróbálom máshogy. Az, hogy nem te vetsz, és nem te aratsz, sőt nem is te tanítasz, és még az acélt sem te öntöd, az talán azért van, mert esetleg sem alkalmas nem vagy rá, sem lehetőséged nincs ezt csinálni. Ellentétben a gyermekneveléssel. Bár van, aki arra sem alkalmas. Megjegyezném, hogy a parasztot is magasztalni kell, hiszen ha ő nincs, nincs kenyér, nincs mit enned. Tesz érted. A tanárt is magasztalni kell, mert ha ő nincs, a gyerekednek nem lesz érettségije, nem lehet belőle atomfizikus. Sőt, a kohászt is magasztalni kell, mert ha ő nincs, nem épül fel a ház, nincs hol laknod. Ugyanígy a gondozónőt is magasztalni kell, mert ha ő nincs, senki nem vigyáz a gyerekedre, nem tanítja, nem pelenkázza, nem törli a taknyát, amíg neked más dolgod van. Persze, kényszer helyzetben vagy te is, hiszen ha nem mész dolgozni, nem lesz miből etetni a gyereket, ez világos. De nem nézzük le a parasztot, a tanárt, a kohászt, és a gondozónőt sem, pont azért, mert megkönnyítí az életedet. És akkor itt van a mi atomfizikusunk. Őt is magasztalni kell, hiszen nélküle nincs áram, mert nincs aki dolgozzon az erőműben. És mit is csinál még egy atomfizikus, azon kívül, hogy elvégzi a rá kiszabott munkát? gondolkozik. Aztán vagy feltalál valamit, vagy nem. És itt próbálok arra célozni, hogy egy gondozónő nem csak elvégzi a rá kiszabott feladatot, de tanít, és nevel. Többet tesz a gyerekedért, mint egy atomfizikus valaha is fog. Mert ha a gondozónő nem tanítja a gyerekedet, csak eteti, itatja, pelenkázza, és nézi hogy mit csinál, sőt, az ovónő, és a tanár is csak a feladatát végzi el, és nem fordít kellő figyelmet a gyerekedre - mert a tanár az egyetlen lény, aki 38 gyerekre ugyanúgy oda tud figyelni, és tudja őket pátyolgatni, már amíg van hozzá lelkesedése - akkor a te gyerekedből sosem lesz atomfizikus.

mldrv 2009.11.19. 13:47:17

@psmith: van két elismert elméleti fizikus a családomban... meg egy óvodapedagógus. mégse gondolom hogy bármelyiknek fontosabb lenne a munkája :P de elismerem mindkettőt; én nemcsak a fizikagéneket nem örököltem (nyugi, matekgéneket igen, tehát síkhülye azért nem vagyok), de emellett képtelen lennék bölcsiben vagy oviban a gyerekekre vigyázni. azonban: a fizikusokat szerencsére rendben megbecsülik (pénzzel is..), de a pedagógusok (meg a gondozónők se) nagyon nincsenek "a helyükön kezelve" (pfff sztem azt a mondatod nagyon elb@sztad :D ). na ennyi.

psmith 2009.11.19. 13:50:38

@T.A.:
Sajnálom, hogy te a két végleten kívül nem ismersz mást.
Se magasztalni, se lenézni nem kell. Csupán a helyén kezelni.

Atomfizikus. Köze nincs ahhoz amit írtál.
"Az atomfizika alapvetően az elektronszerkezettel foglalkozik, ez határozza meg az anyagok kémiai, optikai, stb. tulajdonságait. Ennek a témának a tudományos kutatása tette lehetővé például, hogy tudjunk gyártani félvezetőket (számítógép processzort). Az atombomba, és az atomenergia viszont fogalmilag nem az atomfizikához, hanem az atommagfizikához, vagy röviden magfizikához tartozik. "
De nyilván ők, kevesebbet tesznek a gyerekeinkért, mint aki "törli a taknyát".
Ez kb. olyan ostoba gondolkodásra vall, mint aki azt hiszi, csak az dolgozik, akinek szerszám van a kezében.

mldrv 2009.11.19. 13:52:31

@T.A.: (csak azt írom amivel nem értek egyet)

azért ne becsüld le az atomfizikust se. te szeretnél a 20. század előtti időkben élni? én nem :)
ugyanmár hogy 38 gyerekre ugyanúgy figyeljen egy tanár... embertelen elvárás. ezért is kéne jobban megbecsülni a szakmát (aminek sok feltétele és aztán sok következménye lenne, így ebbe nem megyek most bele).

A Tyne folyó déli partja 2009.11.19. 14:18:33

@mldrv: embertelen elvaras, megis szinte minden szulo elvarja...o ugyan otthon nem bir az egyszem gyerekkel, de a tanar birjon a 38-cal.

Rabyn 2009.11.19. 19:38:43

Érdemes megnézni a fenti linket (egy mese az)
Amit pedig nem tudtam elküldeni elsőre:
Kishazánkban mindenki mindenkit lenéz, a munkás az egyetemistát, az egyetemista a munkást, a férfi a nőt, a nő férfit, az egyetemen még a külön karra járók is egymást.

Azt gondolom, hogy elfeledtük, hogyan kell a másik embert tisztelni. A nagyszüleink még tudták ezt.

respecta /01 2009.11.19. 19:39:38

@psmith:
"Szerintem nem nézik le, csak a helyén kezelik."
- pfff!
A helyén kell kezelni - helyesen, és máris igaz a magyarázatod.

psmith 2009.11.19. 21:16:58

@Rabyn:
Nagyon jó. Értelmezhetem?

A simabeszédű politikus letolja a többieket és csontig benyal a választóknak. Persze dolgozni ő is baszik, de ezt a sok ostoba -elalélva a szavaitól- nem veszi észre.

psmith 2009.11.19. 21:28:05

@respecta /01:
Nem kell senkit magasztalni aki teszi az átlagos dolgát. Kapál, hűtőgépet szerel, kiszolgál a boltban, könyvel, beteget gyógyít.

Aki az emberiség közös tudásához tesz hozzá valami nagyot, az igen. Zenét szerez, hidat tervez, kezet mosat a többi orvossal vagy elemi bizonyítást ad a prímszámtételre.
Én ezekre az emberekre nézek fel, ezeket magasztalom.

T.A. 2009.11.19. 23:11:00

@psmith: Márpedig az emberiség közös tudásához rengeteget tesz hozzá a gondozónő azzal, hogy megtanít késsel-villával enni, megtanít mondókákra, amik életed végéig az agyadba égnek. Vagy esetleg a tanár, aki, ha jó tanár, érdekesen tudja elmesélni a gyereknek az anyagot, aki így azt nem csak megtanulja, de meg is érti. Vagy a közös tudás az azt jelenti, hogy én feltalálok/kikutatok valamit, azt a világ elé tárom, és nyugtával dícsérem a napot, hogy Én, meg a hídtervezők, meg a zeneszerzők, meg a matematikusok megint olyan sok mindent adtunk bele a közös tudásba? Ha a közös tudás tényleg csak ezen múlna, hát őszintén megmondom, elég szegényes világban élnénk, tele hidakkal, tiszta kezű orvosokkal - akit mellesleg már csecsemőkorában megtanított rá a gondozónő, már ha járt bölcsibe, hogy kezet kell mosni - és zeneszerzőkkel.

@mldrv: Elmondtam, nem becsülöm le az atomfizikust. Magasztalom az őt is, mert ő is tesz valamit a világért.

respecta /01 2009.11.20. 08:12:33

@psmith: Kizárt, hogy nem értesz! Másról meg nem írtam.

Rabyn 2009.11.20. 22:47:43

@psmith: Akkoriban nem voltak választók...

A legtöbbet még mindig azok teszik a világért akik tanítanak valamit az embernek. Szerintem.

Rabyn 2009.11.21. 01:33:39

@psmith: Akkor meséld már el nekem, hogy hogy lennének az atomfizikusok ha nem lenne egy szülő aki megtanít beszélni, (ha nem kellett bölcsibe járni akkor ugrunk) egy óvónő aki nem tanít meg az alapvető dolgokra, ami nélkül igazából iskolába se tudsz menni (mint a ceruzafogás, színezés és társai)
a tanító aki megtanított írni olvasni, számolni, és a tanárok akik megtanítottak a fizikára és a matematikára mind felsőben, középiskolában, egyetemen.

Azt gondolom, hogy sehogy.

Mindenkit, minden szakembert tanítani KELL, hiszen anélkül hogyan tudná végezni a munkáját? Az ősembereket is meg kellett tanítani vadászni!
Sőt még az állatok is tanítják egymást, arra, hogy hogyan kell életben maradni, mert magától senki sem tudja.

Tehát még is csak azok teszik a legtöbbet az emberiségért akik tanítanak, legyen az szülő, tanár, vagy a szomszéd bácsi. (csak a pedagógusok (óvónő, tanító illetve a gondozónő) szakképzett)

psmith 2009.11.21. 02:11:59

@Rabyn:
Egyes, leülhetsz.
A legtöbbet még mindig azok teszik a világért akik élelmiszert termelnek. Szerintem.
Mert nélkülük éhen halnánk, az atomfizikus is. Mindenkit, minden szakembert etetni KELL.

Jaj nem is, a boltos aki nélkül nem élhetnénk meg. Hiszen nem mehetünk mindenért a földekre.
Dicsőség ezért hát a bolti pénztárosnak, és a fuvarosnak is.

Vagy kezdjünk el gondolkozni?
A gyerekét minden szülő tudná tanítani. Az orrát és a fenekét is meg tudnánk törölni, általában meg is tesszük. Búzát is termeszthetnénk, disznót hízlalhatnánk vagy csirkét nevelhetnénk. A kenyér sütés vagy főzés sem nagy probléma.
Annak oka, hogy ezeknek a feladatoknak egy részét átadjuk másnak, csupán gazdasági okai vannak.

Arra, hogy az emberiség közös tudásához hozzáadjunk valamit, (újat vazze, nem takony törlést) nem mindenki alkalmas. Sőt a többség nem. Nem tudunk zenét szerezni, verset írni, piramist tervezni, vagy egy matematikai problémát elsőként megoldani. Ellentétben a korábban felsorolt tevékenységgel.

Nincs magasztosabb dolog mint egy új életet "alkotni", mégsem fogok mindenkit magasztalni aki tud baszni.

Rabyn 2009.11.21. 13:52:10

@psmith: Őket is megtanította valaki, hogy hogyan kell élelmiszert termelni:))

miriamele · http://epreskert.blog.hu 2009.11.21. 15:47:16

@psmith: Magasztalni nem kell, de nagy öröm az! :-)))))))

T.A. 2009.11.21. 22:25:53

@psmith: Most akkor nem teljesen értelek. Egészen eddig azt mondtad, azt kell magasztalni, aki belead a közös tudásba. Majd most azt mondod, azt kell magasztalni, mert az tesz a legtöbbet az emberiségért, aki élelmiszert termeszt. Majd a komment végén megint azt mondod, hogy azt kell magasztalni, aki megfejt egy egyenletet, vagy zenét szeret, vagy piramist tervez. Most akkor kit is kell magasztalni?:)

psmith 2009.11.21. 23:13:06

@T.A.:
Semmi gond. Kérdezd meg apukádtól, mi is az az irónia. Vagy olvass Örkényt. Például.

T.A. 2009.11.22. 16:07:03

@psmith: tudom mi az az irónia, de az irónia inkább a boltossal kapcsolatban volt érezhető. Nem mellesleg Örkény nagy kedvenc.
süti beállítások módosítása