HTML

Birka nép

A birka nép istenére esküszünk, esküszünk, hogy mindig birka nép leszünk! Küldjetek történeteket a birkanep@lajt.hu-ra!

Friss topikok

  • Foldes Gazda: @uni1002: Így igaz . Velem megtörtént ,hogy a munkaadóm ukázára orosz katonai járművel kellet utaz... (2014.04.24. 17:52) Hagymaszárat a birkának!
  • elkeseredett.polgar: Szerencse, hogy legalább blogok szintjén ismerjük egymást, így egyszerűbb volt ennek a kis "oktatá... (2013.05.08. 22:10) A birka házhoz száll
  • zellerlevél: Több, mint három év eltelt a poszt megjelenésétől, és semmi sem történt? (2013.03.24. 20:36) A koponyahiányos birka és az Optimális Családtervezési Modell
  • Gáb-orom: Jól esett volna egy kis forrás. Azt hiszem innen vannak, nem? puafesztival.hu/ (2012.08.31. 22:21) A birka párzik
  • Reactor: Ne is. Még a végén érvelned kellene. (2012.07.07. 16:20) Büdös birka

Linkblog

Birka Vitéz

2010.09.10. 10:31 Strici

Vannak jeles időszakok, amelyek arra valók, hogy végre kedvünkre kiröhöghessük magunkat.

Ilyen például a tanévkezdés áhított terminusa, amikor élettel telnek meg a tanintézetek falai. A sok vidám diák csicsergő kismadarak rajaként meséli egymásnak a szünidei élményeit, a tanárok lázasan végzik az utolsó simításokat az órarenden, felemelik a kötelező órák számát, szóval, szép az élet.

Ezekben a napokban nyilatkoznak az oktatásügy törvényileg felelős vezetői is arról, hogy mi a fasz van.
 
A rendszerváltás óta (de lehet, hogy korábban is) meg vagyunk áldva ügyeletes ostobákkal, akik egyrészt kötelességüknek érzik megszégyeníteni a pedagógusokat – elárulom, hogy a tanerők diplomájában gyöngybetűkkel szerepel, hogy ezt kötelesek tűrni, különben már rég sztrájkolnának; másrészt dicső vezetőink a nemzethalálból kivezető utat vizionálják.
 
Emlékeim szerint a sort Beke Kata (MDF) nyitotta 1990-ben, amikor felajánlotta a fizetésükkel elégedetlenkedő tanügyi harcosoknak, hogy menjenek takarítónőnek. (Hogy a férfi tanárok minek menjenek, arra nem tért ki a Művelődési és Közoltatási Minisztérium néhai államtitkára.)
 
Azt gondolom, hogy elég, ha felidézzük a névsort, hogy mindenkinek eszébe jusson egy-egy kedves emlék: Andrásfalvy Bertalan, Mádl Ferenc, Fodor Gábor, Magyar Bálint, Pokorni Zoltán, Pálinkás József, Hiller István… futottak még mások is, legfeljebb nem miniszteri, hanem más pozícióban, ráadásul magát a minisztériumot is számos névvel illették, s hol összevonták, hol szétdarabolták.
 
Az idei szezonnak is megvan a hülyéje Hoffmann Rózsa egykori elvtársné, azóta megtért hitbuzgó személyében, aki augusztus 24-én, mikor sokan még mit sem sejtve a Balatonban csobbantak, odanyilatkozott, hogyaszongya:  „Felborult a nemzeti műveltség, Harry Potter lassan kiszorítja János vitézt.” Szépen, választékosan megfogalmazott egy mondat, az biztos. Aki képekben gondolkodik, rémülve rohanhatott ki a hűs habokból, nehogy ráomoljon a nemzetnek az ő műveltsége hasonképpen, mint anno a két torony dőlt New Yorkra. 
 
Néhány nappal később még le is bohócozta az államnak oktatásért felelős titkárja a pedagógusokat, teljesítvén ezzel a hagyomány előírásai szerinti feladatát.
 
Nade nézzük, miért veszélyezteti a nemzeti műveltség alapjaként korábban sziklaszilárdnak vélt János Vitézt egy brit (fujj) mesekönyv? Mielőtt az érvek hada sorjázna, eszembe jut az a tévéműsor, amelyben úgy jó tíz évvel ezelőtt, a Harry Potter első kötetének magyarországi megjelenésekor, egy keresztényi hölgy sápadozott arról, hogy a Harry Potter a sátánizmussal mételyezi meg a tiszta lelkületű magyar ifjakat. A műsorvezető kérdésére még azt is elárulta a néni, hogy ő nem is olvasta a Harry Pottert, de nem is volt szüksége rá, ő anélkül is tudja, mit igen és mit nem.  Még szerencse, hogy az inkvizíció kiment a divatból már régen, különben máglyán égették volna el a nagyobbik lányomat is, akinek ez a műsor volt az első televíziós szereplése, és láthatóan a sátán kacagott az arcán, miközben „ez a vén picsa” szónokolt. 
 
Még korábbra visszagondolva, volt már ilyen vita a szocializmusban is, szemléltetve a rendszer nem közösségi, hanem kispolgári jellegét. A vita peniglen arról szólt, hogy a fiatalok miért a fülsiketítő baetzenét üvöltetik, miért nem halk szavú magyar népdalokon nemesítik az ő zenei világukat Kodály országában, ráadásul hosszú hajjal, hogy nem lehet tudni, ki a fiú és ki a lány, hehe?
 
És akkor itt ragadhatjuk torkon a két probléma azonos gyökerét.
 
És akkor meg is mondom, mi az igazi ok.
 
Az, hogy sem a János Vitézhez, sem a népzenéhez nincs köze a mai kor gyermekének. Más világban él. Nem is érti, nem is értheti azokat az utalásokat, amelyek sok-sok évtizeddel ezelőtt egyértelműek voltak – a felnőtteknek. A János Vitéz nem gyerekmese, a népdalok többsége sem gyermekeknek szól. Lehet, hogy Hoffmann Rózsa engem is ki fog tagadni a nemzeti örökségből, de én már kisgyerekkoromban sem a János Vitézért rajongtam, hanem a Pöttyös Panniért és Mazsoláért. Mert ezek hozzám szóltak. És hozzám szóltak Benedek Elek meséi is, meg az Öreg néne őzikéje is. Ez utóbbit a mai kicsik is szeretik, mert Fazekas Anna már kb. 60 évvel ezelőtt is tudta, mit ért meg a gyerek. Ahogy Rowling és a Harry Potter magyar fordítója is beletalált a kiskamaszok lelkivilágába. És sokunk életét – nemcsak a gyerekkorát –  kísérték végig  a Négyszögletű kerek erdő lakói: Maminti, Szörnyeteg Lajos, Nagy Zoárd, Vacskamati, főként pedig Dömdödöm. És gyűlöltük a relatív szolmizálást, sokkal érthetőbbek voltak számunkra a slágerek vagy Halász Judit – tetszik, nem tetszik, a „zenei anyanyelv”-et nem lehet ráerőltetni arra, akinek valójában más az anyanyelve. Hogy mennyire más, arra sok ezernyi Éneklő Ifjúság és Kóruspódium gyalázatos hangfelvétele a példa. 
 
Nem keseregni kell, nem múmiákat előbányászni régmúlt korokból, hanem arra ösztönözni az alkotókat, hogy a mai gyerekekhez, kisiskolásokhoz szóló, míves magyarsággal írt, nem primitíven gügyögő (lásd: a Vacka Rádió című förmedvényt) művek sokaságát készítsék el könyv, színdarab, hang- és tévéjáték vagy multimédia (internet) formájában. A mese- és ifjúsági könyveket pedig nem csillagászati, hanem jelképes összegekért kell adni. Hiszen a kultúra nem áru, nagyon jól látjuk, mi lett abból, hogy áruvá silányítottuk. 
 
Továbbá fel kell támasztani a kórusmozgalmat is. Nem kötelező karénekként, hanem élvezetes és önkéntes foglalkozásként. Mert énekelni jó, ha nem lenne az, senki nem jelentkezett volna a Megasztárokra vagy az X-faktorra. Tényleg, jut eszembe, nem lehetne újból Röpülj páva? 
 
Aztán ha már nagyobbacskák a gyerekek, netán már lassan az első nagy, ivarérett szerelem korszakába léptek, meg lehet mutatni nekik, hogy János Vitéz nemcsak hős volt, hanem olyan szerelmes, olyan erotikusan szerelmes, ahogyan azt Jankovich Marcell remekművében láthatjuk.
 

38 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://birkanep.blog.hu/api/trackback/id/tr932285441

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kartal (rezervált) 2010.09.10. 10:58:38

Háááát igen. Jól beszélsz.

Kartal (rezervált) 2010.09.10. 10:59:28

Ja, és 'fúj' nem egyelő 'fujj'. Könyörgöm, Te mint író...

mogy 2010.09.10. 11:53:41

szerintem a János Vitéz pont azért JÓ és tanítják még mindig, mert ha újra és újra elolvasnánk, mindig más jönne le.
Mert mit lát a gyerek: a szegény legény világot lát, sokat győz, és végül övé a babája. Ez egy egyszerű képlet. A buja tartalmat meg a felnőttek majd észreveszik.
Mint ennél a képnél:www.inboxity.com/content/dolphin_bottle.jpg
lehet mesélni, ki mit lát rajta.

Mert egy gyerek csak a delfineket.

Rabyn 2010.09.10. 12:00:08

Amikor gyerek voltam féltem ezektől a rajzoktól (ahogy az összes Jankovics által rajzolt "felnőtt" mesétől, meg a Sárga Tengeralattjárótól.
Aztán megnéztem nagyobbacskaként és igazából tetszik.

Egyébként magával a művel az a baj, hogy 11 éveseknek tanítják, akik nincsenek tisztában egy csomó dologgal ami ahhoz kellene, hogy tetsszen neki, hogy értsék, ráadásul meg is kell tanulni belőle részleteket.

Amúgy a másik gond, amit le is írtál, hogy nagyon sok olyan irodalmunk van, amit "gyerekirodalomnak" tekintenek, holott köze nincs a gyerekekhez.

miriamele · http://epreskert.blog.hu 2010.09.10. 12:19:44

Abban nincs igazad, hogy a gyerekeket nem érdeklik a népdalok és a népzene. Akárhány helyen zenélnek a lányomék, a kicsi gyerekek szájtátva hallgatják, szinte felmásznak a színpadra, sőt, fel is másznak és úgy csinálnak, mintha hegedülnének-brácsáznának-bőgőznének és persze cimbalmoznának.
És táncolnak, még a tíz év körüliek is.
Hallgasd meg ezt a cimbalom-szólót
www.youtube.com/watch?v=IzNTbkDuUQg
Nincs olyan gyerek, aki nem perdülne tőle táncra.

Igaziatommaki2 2010.09.10. 12:20:37

ha már oktatás, ez se semmi:
lemil.blog.hu/2010/09/07/vitaposzt_uj_hazirend_a_nemzetvedelmi_egyetemen
@mogy:ajjaj, a delfineket nem látom!kiveszett belőlem a gyerek..:-(((((

Igaziatommaki2 2010.09.10. 12:23:09

Nemrég hallotam és - valszeg igaz is- , mert én is féltem, h félnek a gyerekek a Kincskereső kisködmön olvasásakor, mivel betegség, halál szerepel benne. Gyerekként engem is megviselt a mű és beképzeltem magamnak a torokgyíkot. Felnőttfejjel már élveztem. Akkor és ott nem.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2010.09.10. 12:34:42

én a hülye e.t.-től voltam befosva. de most már bátran kitekerném a nyakát.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2010.09.10. 12:37:22

bocs a duplázásért.
egyébként az ilyen gyerekkori mesékből és traumákból lesz a jó kis előítélet-csomag, amit magunkkal hordunk a sírig, és örökítjük tovább gyermekeinknek.

2010.09.10. 14:27:54

@Igaziatommaki2:

"Gyerekként engem is megviselt a mű és beképzeltem magamnak a torokgyíkot. Felnőttfejjel már élveztem."

:DDDDDDD

Gukker 2010.09.10. 15:50:38

Ha már a Kincskereső kisködmön:

konyves.blog.hu/2007/12/04/bunteto_mesek_kincskereso_kiskodmon

Mélyen egyetértek vele.

Kartal (rezervált) 2010.09.10. 16:24:44

@mogy: delfin? hol? :D

@Gukker: ezzel egyetértek. Rühelltem Mórát, a Fehérlófiát, a János vitéz rajzfilmet. Ma sem szeretem őket. Egy gyereknek nem ilyesmit kellene olvasnia/néznie szerintem. Mondjuk a mai felhozataltól sem vagyok elájulva.

kisa 2010.09.10. 22:04:18

Alsóban kötelezően megnézették velünk a Kincskeresőtől én is hidegrázást kaptam, ahogy Andersentől is.
Jankovics mesefilmjei meg lehet, hogy nagyon újak és haladóak voltak akkoriban, engem taszítottak azok az aránytalan figurák.

kisa 2010.09.10. 22:13:40

Egyébként szerintem az a gond a János vitézzel, Toldyval és 19. századi társaikkal, hogy a mai kölköknek majd' minden 3. szót meg kéne magyarázni. És úgy nehéz valamit olvasni, pláne megszeretni, hogy a harmadát nem érted, és állandóan a szómagyarázatot kell nézni.

kisa 2010.09.10. 22:15:21

@Kartal (fekete mellényben): Minimax és társai, azok merényletek a gyerekek ellen. BEBE tv megvan? Egy 24 órás adó 0-2 éves gyerekeknek! Nagyon fasza!

Rabyn 2010.09.10. 22:42:16

Egyébként, ami nagy hibát mindenki elkövet az az, hogy a gyereket olyan 6-7 éves korra értjük, pedig ugyanúgy gyerek a 10 sőt a 12-13 éves is.

Mogy: szerintem a mai gyerekek nem látják a delfineket... Ahogy mi sem.

MPL firstlady 2010.09.11. 12:55:39

@mogy:

most lehet, hogy velem van a baj, de egy darab delfint nem látok:)))) hol kellene keresni? vagy ne gondoljak mindig "arra"??????

ha H. Rózsának-nak van egy kis agya, betiltja a babyfirst és hasonló gügyögő csatornákat, amiket újszülötteknek sugároznak, és megbüntetik azokat a szülőket, akik az ilyenek elé teszik a gyerekeiket.

és grimmnél nagyobb horror meseíró nem létezett mint tudjuk.

ő milyen hatással volt az elmúlt időszakban a gyerekek fejlődésére? nem kellene ezt felülvizsgálni?

az én gyerekem utált olvasni. harry potter óta olvas. és akkor mi van?

sokszor nem a koruknak megfelelő olvasmányokat adják a kezükbe az iskolákban is, maradjunk ennyiben.

szólt valaki egyébként H. Rózsának, hogy milyen korban élünk?

minket középiskola első osztályában bezártak a kémia terembe a berzeviczyben, mert senki nem akart énekkaros lenni, azt mondták akkor jöhetünk ki, ha legalább tíz gyerek jelentkezik a kórusba.

nem sokon múlott, hogy ott haljunk éhen:))), de akkor sem jelentkeztem. és ez a nyolcvanas évek elején már így volt.

kisa 2010.09.12. 09:46:21

@MPL firstlady: Mondjuk a Grimm-mesék eredetileg nem gyerekeknek készültek. Korabeli akcióthrillerek voltak. Nem tudom, miért váltak gyerekirodalommá.. Ahogy pl. a Kisherceg sem gyerekirodalom.

A Tyne folyó déli partja 2010.09.12. 13:59:23

@Rabyn: én - aki pedig könyvmoly volt, és most is mindent elolvasok- pl. a Tüskevárt nem bírtam elolvasni. dögunalmasnak találtam. azóta se kezdtem újra, de majd egyszer talán.

A Tyne folyó déli partja 2010.09.12. 14:00:08

@Igaziatommaki2: én is néztem egy ideig, hogy hol vannak...

A Tyne folyó déli partja 2010.09.12. 14:02:16

@kisa: 2 évesen miért is kéne tévét néznie?? simán lefoglalná magát a saját képzeletével (ha hagynák). most olvastam egy tök jó cikket a "fejlesztő játékokról", hogy gyakorlatilag semmi teret nem hagynak a gyereknek, mert nem tud beleképzelni semmit, minden túl kidolgozott. ennyit a fejlesztésről.

A Tyne folyó déli partja 2010.09.12. 14:04:04

@MPL firstlady: na, minket általánosban köteleztek, hogy aki 4-es vagy 5ös énekből, annak mennie kell.
mivel az énektanárok voltak a legenyhébbek, az úgy működtt, hogy aki tudott énekelni, az ötös volt, aki nem, az meg négyes...annál rosszabbat senki nem kapott...

A Tyne folyó déli partja 2010.09.12. 14:05:58

@kisa: erről valamikor nagyon régen (egyetem első évében talán9 tartottam egy előadást pszichológián. nem fél tőle, feldolgozza a saját félelmeit. abból is lehet tanulni,hogy melyik a kedvence, abból kiderül, hogy mik az ő félelmei.

A Tyne folyó déli partja 2010.09.12. 14:08:07

@MPL firstlady: ráadásul, a harry potter jó is, egyáltalán nem szemét. J K Rowling azt mondta, az egyes részek azoknak megfelelők, akik a szereplőkkel azonos korban vannak, tehá ne olvassa el a 12 éves a hetediket még.
speciel én felnőttként is élveztem őket. és irodalomból eléggé ki lettem kupálva, hogy meg tudjam állapítani, melyik a színvonalasabb írás.

kisa 2010.09.12. 15:50:13

@Animacs (a Tyne folyó déli partja): Miért, miért? Hogy addig anyuka lefoglalhassa magát, amivel akarja. Villanypásztor.

mogy 2010.09.12. 22:04:36

Én régen faltam a meséket. És nagyon szerettem a magyar népmeséket. Volt egy kötetem, újra és újra elolvastam. A Grimm a másik kedvenc volt. Volt belőle egy sorozat, ami kicsit horrorisztikusan jelenítette meg a dolgokat. A Jancsi és Juliskában volt egy jelenet, ami igen ijesztő volt, azt így félig sandítva néztem, de a mese többi része tetszett, azt csak átugrottam.
Más: Roald Dahl műve alapján készült boszorkányok film. Amikor a boszik tanácsán lehúzzák a bőrüket, és előbukkan a bibircsókos fejük meg kezük. Azt hiszem, ez önmagában ijesztő, de amikor beteg voltam, és be kellett vennem valami förtelem orvosságot, mindig ide tekertünk a videóban, és segített elterelni a gondolataimat a gyógyszerről.
A János vitézzel csak az volt, hogy ebben a formában kiskoromban nem tudtam értékelni. Mondtam magamnak, hogy majd megnézem később. És így is lett. Nem maradtam le semmiről, azt hiszem annyi idősen.
Tehát alapvetően csupa olyan dolgon nevelkedtem, amit most elvileg felül kellene vizsgálni, mert ijesztő meg rosszat tesz. Pedig a gyerek pontosan azért, mert kevesebb ismerete van a világról, egyszerűen tényleg nem lát bele dolgokat, amiket a felnőttek igen. Nehogy már üdítő kivétel legyek, amiért nem zakkantam meg? de most komolyan.

Ja, a delfinek: blog.gg8.se/images/message-of-love-from-the-dolphins/dolphin-vase-outline.jpg

Rabyn: nem vagyok benne biztos. De ha valaki ráér, végezhet közvéleménykutatást.

MPL firstlady 2010.09.12. 22:15:42

és innen mutat egy másik a képre.

amit belinkeltél nekem nem működik.

de érdekes az okfejtés.

Rabyn 2010.09.13. 00:14:18

Szerintem ezzel a képpel az a baj, hogy nincsen egyensúlyban a sötét-világos arány, ezért nem látjuk rajta a delfineket:)

Yato Squaw 2010.09.13. 13:37:31

@Animacs (a Tyne folyó déli partja):
@kisa:

www.youtube.com/watch?v=1vupEpNjCuY

Kíváncsi vagyok, ez a film eljut-e hozzánk, és mi lesz a végkövetkeztetése a 4 gyerekről. Némelyiknek esélye sincs tv-t nézni, de nem hinném, hogy bármiről is lemarad. :)

MPL firstlady 2010.09.13. 14:17:47

@kisa:

amikor én már éltem, a grimm mesék már mese volt:))

mogy 2010.09.15. 10:19:04

@MPL firstlady: ez a link nekem nem jó, a sajátom sem, de google --> dolphin illusion (esetleg outlines)
és a képek között meglesz.

Rabyn: mondtam, csinálj közvéleménykutatást. Én azt olvastam erről a képről, hogy a gyerek azért látja első sorban a delfineket, mert jóesetben többet találkozik azokkal, mint olyan explicit szexualitással, amit értelmezni tud(na).

MPL firstlady 2010.09.15. 14:31:48

@mogy:

az okfejtés pont ez van:)))

Have you ever seen this picture? It’s “Message of Love from the Dolpins” (Message d’Amour des Dauphins) which is an optical illusion (Or rather “optical delusion”) by Swiss artist Sandro Del-Prete. I you look at the vase you’ll probably agree that it depicts a man holding and kissing a woman from behind. What if I told you that the image in fact depicts a number of dolphins?
In fact it depicts both - it’s all a matter of how your brain interprets it. Kids, who are “inexperienced” tend to see the dolphins. Grownups tend to see the loving couple, Some grownups can’t even see the dolphins if they try really hard.
It’s all about what the brain expects and knows. If you know how to see a certain pattern, you’re more likely to see that pattern.

kell fordítani?

Drága Strici, elnézést, hogy angolul másoltam be, majd este visszajövök és lefordítom.

egyfejű 2011.08.25. 11:50:27

Zenei nevelésnél a kedvencem a rokonok hozáállása, mármint a finneké. :)
Hevisaurus. Szülő és gyerek együtt csápol. És nem, nem fog undorral elfordulni a klasszikusoktól, sőt.

A Tyne folyó déli partja 2011.08.28. 13:16:40

@Yato Squaw: ezt ismerem, és szeretném látni az egész filmet, de egyelőre nem elérhető. naná, hogy nem marad le semmiről. feltalálja magát az a gyerek. mi jóval később se néztünk, olyan bandázások voltak otthon, kártyáztunk, sakkoztunk, malmoztunk, stb a lépcsőn, tengóztunk, sőt volt, hogy társasjátékot gyártottunk magunknak. elfoglaltuk magunkat a gyártásával is, aztán meg azzal játszottunk.
süti beállítások módosítása