HTML

Birka nép

A birka nép istenére esküszünk, esküszünk, hogy mindig birka nép leszünk! Küldjetek történeteket a birkanep@lajt.hu-ra!

Friss topikok

  • Foldes Gazda: @uni1002: Így igaz . Velem megtörtént ,hogy a munkaadóm ukázára orosz katonai járművel kellet utaz... (2014.04.24. 17:52) Hagymaszárat a birkának!
  • elkeseredett.polgar: Szerencse, hogy legalább blogok szintjén ismerjük egymást, így egyszerűbb volt ennek a kis "oktatá... (2013.05.08. 22:10) A birka házhoz száll
  • zellerlevél: Több, mint három év eltelt a poszt megjelenésétől, és semmi sem történt? (2013.03.24. 20:36) A koponyahiányos birka és az Optimális Családtervezési Modell
  • Gáb-orom: Jól esett volna egy kis forrás. Azt hiszem innen vannak, nem? puafesztival.hu/ (2012.08.31. 22:21) A birka párzik
  • Reactor: Ne is. Még a végén érvelned kellene. (2012.07.07. 16:20) Büdös birka

Linkblog

A birka és az Apeh

2009.10.16. 08:36 Strici

Folytatásos regényről van szó ismét. Nyugi. Hosszú.

Az előzmények ugyan több helyen is megtalálhatók az interneten, de azért alant megismétlem, mert a birka alapvető tulajdonsága, hogy lusta. Ha olvastad annak idején és még emlékszel is rá, ugorj a színes rész végére!

Az APEH orrba-szájba reklámozta, hogy BÁRKINEK megcsinálja az SZJA-bevallását. Gondoltam, élek a lehetőséggel, február 12-én feltöltöttem a kérelmet az ügyfélkapun keresztül, majd nem sokkal később értesítést kaptam, hogy “A bevallás elfogadása megtörtént.” Azt hittem, semmi más dolgom nincs. Május 17-én, vasárnap észrevettem egy újabb értesítést, miszerint “Az APEH nem tudta elkészíteni a bevallást, mert nem jogosult rá.” Ezért úgy döntöttem, hogy másnap, két nappal a bevallási határidő előtt látogatást teszek a műintézetben.

Kora reggel kinyomtattam az első értesítőt, és magammal vittem. Úgy gondoltam, hogy ha 13 órakor nyit az APEH, akkor elég, ha 11 órára megyek, mert akkor én leszek az első. De csak délben értem oda, és mint kitűnt, titokban (!) már 10 órakor kinyitották az irodát. Kicsit elmerengtem, milyen izgalmas is a mi népünk: járkál az utcán, meglát egy nyitva tartó APEH-irodát, és csak úgy bemegy… :-)))

Na, ezen elbeszélgettünk a recepción, ahol csodálkoztak, hogy miért baj már az is, hogy kinyitottak, mondtam, nem baj, csak az APEH honlapján nincs rajta. Azt mondta a nő, “De hát látja, valahonnan mégis megtudták az emberek!”

Szóval, kaptam sorszámot, és egy perc múlva már az ügyintézővel szemben ültem, aki mosolygott.

Miben segíthetek?
- Dráma van.
- Dráma?
- Igen. Az APEH február 12-én értesített arról, hogy elfogadásra került a bevallásom.
- Az lehetetlen.
- Nem lehetetlen.
- De lehetetlen.
- De nem.
- De igen. Itt a papír.
- Ja, ez csak egy nyugta arról, hogy beérkezett a kérés.
- Ez egy elfogadást igazoló nyugta.
- Ez nem azt jelenti, hogy elfogadtuk.
- De azt jelenti, tessék elolvasni!
- Igen, az van odaírva, akkor sem azt jelenti.
- Ez egy hivatalos igazolás?
- Igen.
- Akkor azt jelenti.
- Igen, az van odaírva, de arra gondoltunk…
- Nekem az is elég gond, hogy azt megfejtsem, ami le van írva, olyan képességem végképp nincsen, hogy kitaláljam, mire gondolt az APEH. Ön például ki tudja találni, hogy én most konkrétan mire gondolok, miközben Önnel beszélgetek?
- Miért, mire gondol?
- Hogy hány órán keresztül fogjuk győzködni egymást arról, hogy Önöknek meg kell csinálniuk az adóbevallásomat.
- De itt, az irodában nem tudjuk megcsinálni.
- Nem ragaszkodom az irodához, viszont előbbre jutottunk egy lépéssel: elismerte, hogy az APEH elfogadta a bevallásomat, tehát az APEH-nek meg kell csinálnia.
- De nem kell.
- De kell, megígérte óriásplakátokon, tévéreklámokban, rádióreklámokban, és sehol nem volt szó arról, hogy csak nekem nem csinálja meg. Ráadásul el is fogadta a bevallásomat.
- Azt már mondtam Önnek, hogy ez az értesítő nem arról szól.
- De bizony arról. Én idejöttem jóhiszeműen, tiszta véletlen, hogy 20-a előtt megnéztem a másik levelet, amely szerint mégsem csinálta meg,   holott megígérte.
- Miért gondolta, hogy ráér megnézni?
- Mert miután az APEH elfogta a bevallásomat, gondoltam, ez a levél csak és kizárólag két dologról szólhat: 1. be kell fizetnem némi adót, azt ráérek 20-án. 2. Visszajár nekem zsé, azt meg úgyis látni fogom a bankszámlámon, tehát pláne ráérek megnézni 20-án.
- Tulajdonképpen miért nem csináltuk meg az Ön bevallását?
- Tudom én? A második levélben csak annyi szerepelt, hogy nem vagyok jogosult rá. Pedig először elfogadták. Gondolom, az áthúzódó végkielégítés miatt, amit véletlenül, nagy nehezen találtam csak meg.
- Mi annyit tudunk tenni, hogy megmondjuk, melyik sorba kell írni egy-egy tételt.
- Jó, akkor kérem, azt mondja meg.
- Akkor kérem a bizonylatokat.
- Olyanok nekem nincsenek. Mivel február 12-én azt nyilatkozta az APEH, hogy elfogadta a bevallásomat, én kidobtam mindent.
- Kidobta???????????
- Ki. A lakásom nem irattár, az APEH- nak egyszer már minden megvan, nekem meg nem kell.
- De uram, akkor hogyan fogja ellenőrizni, hogy mi jól csináltuk meg a bevallását?
- Sehogy. Én megbízom az APEH- ban, megígérte, hogy megcsinálja, biztosan jobban ért hozzá, mint én. Nem ellenfélként jöttem ide, hanem jóhiszemű, együttműködő állampolgárként. Az együttműködés az APEH-ra nézve is kötelező, a jóhiszeműség is, egyenrangú felek vagyunk, az APEH ráadásul meg is ígérte, én önként bejöttem, azt gondolom, nincs semmi akadálya, hogy elkészítse a bevallásomat.
- De értse meg, nincs rá módunk.
- De van. Önöknek megvan már minden adat.
- De nem vagyunk rá felhatalmazva.
- De igen. Én hatalmaztam föl az APEH-ot, február 12-én. Az APEH nyilatkozta is, hogy minden oksi.
- De értse már meg, hogy az egy rosszul fogalmazott nyilatkozat volt.
- Igen, az egy rettenetes magyarsággal, de pontosan fogalmazott nyilatkozat volt. Viszont van egy áthidaló megoldásom.
- Micsoda?
- Ön kinyomtatja, hogy kitől, milyen jogcímen, mennyi pénzt kaptam, ki és mit vont le belőle, majd lediktálja, hogy mit hová írjak.
- Azt nem lehet.
- De lehet.
- De nem lehet.
- De bizony de. Ön tud nyomtatni, én tudok írni.
- De mi nem adhatjuk ki az adatokat.
- Ezt nem értem. Az én adataimat nekem?
- Igen.
- Milyen számú törvény tiltja ezt?
- A ránk vonatkozó törvény.
- Ez a száma, hogy “ránk”? Beszélhetnék a főnökével?
- Igen, természetesen.

(Helycsere, főnök jő.)

- Miben segíthetek, uram?
- Tulajdonképpen már csaknem a végcélnál vagyunk, de a kolléganője szerint a “ránk” számú törvény alapján csak az én adóbevallásomat nem készítheti el az APEH.
- Milyen számú???????????
- A kolleganője mondta, hogy van ilyen törvény, aminek az a száma, hogy “ránk”.
- Ezt nem értem, nem baj, szóval, miben segíthetek?
- Abban, hogy miután az APEH vállalta, hogy elkészíti az adóbevallásomat, sőt, február 12-én azt nyilatkozta, hogy el is fogadta azt, most kiderült, hogy mégsem.
- Február 12-én nem nyilatkozhatott ilyet.
- Azt én nem tudom, de azt nyilatkozta.
- Lehetetlen.
- Itt a papír.
- Elképesztő. Ez elképesztő. Uram, igaza van. Nem Ön a hibás. Elnézést kérek.
- Semmi gond, ez az első év, amikor erre lehetőség volt. Akkor tehát kérem, hogy csinálják meg a bevallásomat, mert én egyrészt buta vagyok, másrészt semmilyen adatom sincs meg hozzá.
- Természetesen megcsináljuk. Az fog történni, hogy én a számítógépben megcsinálom az Ön bevallását, kinyomtatom, abból ki fog derülni, hogy mi volt a gond, és Ön kézzel kitölti két példányban a kinyomtatott alapján a bevallását. A nyomtatott változatban meglesz, hogy melyik értéket hová kell írni.
- Miért kell két példányban?
- Hogy Önnek is meglegyen.
- De nekem nem kell! Én bízom az APEH-ban!
- Jó, akkor csak egy példányban.

(Kis szünet.)

- Látja, az volt a baj, hogy a Népszabadságtól Ön kapott olyan kifizetést, amiből nem vontak le adóelőleget. Látja?
- Nem látom. Itt az van, hogy 15 000 forint járt volna, de csak 13 500-at fizettek.
- Igen, mert költségátalányt vontak le.
- És?
- Az nem szja.
- És azt én honnan tudjam?
- Azt tudni kéne.
- De hát azért bíztam meg az APEH-ot, hogy készítse el az adóbevallásomat, mert én ehhez hülye vagyok.
- Igen, igaza van, nem volt megfelelő a tájékoztatásunk, még egyszer elnézést. Akkor így jó lesz, ezzel a 10%-kal?
- Ön az APEH, Ön tudja…
- Jó, pillanat!
- Kész is van, mivel visszajár Önnek pénz, a harmadik sort x-elje majd be, és ha elkészült, soron kívül jöjjön vissza az előző kolléganőmhöz. Viszontlátásra.
- Még egy kis türelmet kérek én, valamit kiveszek a táskámból, ami az Öné.
- Az enyém?
- Igen, ez a pici virágcsokor, mert ekkorát tudtam begyömöszölni a cuccba, az együgyű állampolgár hálája. Köszönöm, hogy segített, további jó munkát kívánok!

Mosolygás, cinkos összekacsintás, vidámság, miegyéb.

Aztán kitöltöttem, átadtam, kértem átvételi elismervényt, és suliba mentem.

Noha reménykedtem, hogy ezzel vége a történetnek, szó sincs erről. Néhány hét múlva mobilon kaptam egy hívást az APEH-tól, amelyben a hívó hölgy tájékoztatott, hogy hibás a bevallásom, mert a korábbi munkahelyem által kifizetett végkielégítés miatt nem jó a bevallás. Akkor is mondtam, hogy lehetetlen, hogy hibás a bevallásom, mert azt az APEH készítette el. Ha pedig az APEH is képtelen jó bevallást készíteni, akkor mit várnak tőlem?

Ezt követően az APEH által kiszámított, eredeti összeget utalták át nekem. Ebből okkal következtettem arra, hogy mégis jó a bevallás.

Ámde levél érkezett az APEH-tól az ősz kezdetén, amelyben arra kérnek, hogy október 14-én látogassam meg őket, mert ellenőrzik a bevallásomat. Azonnal felhívtam az ellenőrzésre kijelölt hölgyet, akinek elmeséltem az előzményeket, hogy képben legyen, amikor bemegyek.

Október 14-én 11 óra 5 perckor tehát akadály nélkül behatoltam az APEH épületébe. Ugyanis valami áruszállítás miatt meg lehetett kerülni a beléptető rendszert. Aztán a rendész visszahívott, hogy nem miattam vették el a korlátot…

Ezt követően az ügyem intézője lejött értem a portára, majd alá akarta velem(!) írattatni az őt megbízó dokumentumot. Mondtam, hogy én őt semmivel nem bízom meg, őt az APEH bízta meg. Kiderült, hogy hibás a megbízó levél, mert olybá tűnik, mintha az adózó bízná meg a szervet. Tisztáztuk a dolgot az ellenőröm főnökével, fölvettünk egy jegyzőkönyvet a megbízó levél hibáiról és jogszerűtlen megfogalmazásairól, kézírással kiegészítettem a formanyomtatványt és annak – szintén félreérthető – záradékát, majd fölvettük az ellenőrzésről szóló jegyzőkönyvet is, amelyet nyilatkozattételnek neveznek.

Kértem, hogy mivel a jegyzőkönyvet számítógépbe írta az ellenőr, küldjék el nekem interneten. Mint kiderült, az APEH-nek ezen a részén nincs internet. Igaz ugyan, hogy az Ügyfélkaput sok-sok milliárd forintért azzal az ürüggyel hozták létre, hogy ezen keresztül intézzük a dolgainkat, de akkor sincs. Az indok az, hogy sebezhető lenne a hálózat, és az még senkinek nem jutott eszébe, hogy az internet a belső hálózattól független is lehetne. Jó, mi?

Tehát szépen beszkenneltem a jegyzőkönyvet, később küldtem még hozzá némi módosítást is, az alábbiakban ezt az „egybeszerkesztett”, a neveket nem tartalmazó dokumentumot ízlelgethetitek, persze, lesznek benne ismétlések is – de persze nemcsak azok. (A formai részeket - idézés tárgya, helyszín, stb. - kihagytam.)

"Adózó 2009.02.12-én az APEH-ot bízta meg azzal, hogy készítse el bevallását. Ennek oka, hogy számos rádió- és tv-reklám, illetve óriásplakát, továbbá az APEH MTI-hez eljuttatott közleménye tartalmazta azt, hogy az APEH bármely magánszemélynek elkészíti a személyi jövedelemadó bevallását, ha ezzel az állampolgár megbízza őt. Adózó széleskörűen tájékozódott az interneten és számos dokumentációt gyűjtött össze arról, hogy az internetes sajtó nem említette, hogy az ilyen típusú bevallásnak bármilyen akadálya lenne. Ennek véleménye szerint az az oka, hogy mindenki az MTI közleményét vette át. Kiegészítés: Összesen 5 160 találatot jelez a Google az APEH által készített szja-bevallások témakörében, s mivel az első 200 találatot lehet csak megtekinteni, e 200-ban sehol nem szerepel, hogy az APEH ne készítené el bárkinek a bevallását, aki nem tartozik áfa-körbe.

Adózó interneten bízta meg az APEH-ot és aznap nyugtát kapott arról, hogy a bevallás elfogadásra került.

 

A 2008. évre benyújtott adóbevallásához kapcsolódóan semmilyen, a jövedelmeivel kapcsolatos igazolást nem tud bemutatni, mivel azokat a bevallás benyújtása, és az eBEV nyugta visszaigazolása után kidobta. Kéri, hogy az adóhivatal a 2008-as bevallására irányuló ellenőrzést a rendelkezésére álló adatok alapján végezze el.

 

Adózó emlékezete szerint a vizsgált évben a Népszabadságtól, illetve Munkaügyi Központtól származott jövedelme.

 

Tekintettel arra, hogy 2008. május 18-án az APEH ügyfélszolgálatán kinyomtatott 0853-as bizonylatot a kirendeltség az összes, APEH rendelkezésére álló dokumentum felhasználásával nyomtatta ki, tehát a bevallás időpontjáig a jövedelmet tekintve semmilyen más bizonylat nem keletkezhetett, ezt követően pedig nem keletkezett, adózó megítélése szerint az ellenőrzés nem személyére irányul, hanem az a célja hogy az APEH által végzett adóbevallások hiányosságait tárja fel.

 

Adózó meggyőződése, hogy ha bármilyen eltérés mutatkozik az ellenőrzés során, az csakis az APEH-nak róható fel, hiszen a jóhiszemű együttműködés kötelezettségét messzemenően figyelembe véve, mindent megtett annak érdekében, hogy bevallása helyes legyen. Ezt alátámasztandó, hogy noha 2008. 02. 12-én arról kapott tájékoztatást, hogy a bevallás elfogadásra került, nem kellett volna semmit sem csinálnia. Ezzel szemben mikor tudomására jutott, hogy az APEH az ígéretével ellentétben mégsem készítette el a bevallást, a következő munkanapon felkereste a kirendeltséget, ahol a bevallást elkészítették. A kirendeltség munkatársai megállapították, hogy az automatikus elkészítés azért nem volt lehetséges, mert egy, a Népszabadságtól származó kifizetésből a munkáltató nem vont le adóelőleget. Megnyugtatták adózót, hogy a bevallás el nem készítésének nem az volt az oka, amire gyanakodott, hogy az előző munkahelyéről származó kifizetésből még van valamilyen bevallási kötelezettsége.

 

Amennyiben az adózó által a rendelkezésre bocsátott nyomtatvány (kiegészítés: az APEH által készített és kinyomtatott bevallás) eredetiségét illetően kétségek merülnének fel, adózó felajánlja, hogy az eredetiséget bizonyító eljáráshoz az ebben a témakörben szerzett szaktudását térítésmenetesen igénybe veheti az APEH.

 

A bevallás benyújtását követően beszélt az APEH sajtóosztályával, ahol az ilyen típusú bevallásokkal foglalkozó illetékes vezetőhöz irányították. A vezető hölggyel folytatott, több mint 2 órás telefonbeszélgetés során a vezető elismerte, hogy az elfogadó nyugta szövegezése hibás, nem félrevezető, hanem egyértelműen arról tájékoztatja adózót, hogy nincsen más teendője. Ezért elnézést kért és megígérte, hogy ezt a hibát a későbbiekben javítani fogják, és az ebből adódó következményekért az adózót semmilyen hátrány nem érheti. Elismerte azt is, hogy az a tájékoztatás, amelyik arról szól, hogy a bevallást az APEH mégsem tudta elkészíteni, nem tartalmazza azt, hogy miért nem, holott ennek kiderítése annak az adózónak, aki éppen azért bízta meg az APEH-ot, mert nincs adószakértői képesítése, nem tehető feladatává. Ígéretet tett arra is, hogy a következő évben az ilyen esetekben a tájékoztató levél tartalmazni fogja, hogy miért nem tudja az APEH elkészíteni a bevallást. Adózó a kirendeltségen történtekről kommentet írt a Munkahelyi Terror elnevezésű blogba, amelyet közel tucatnyi internetes felület átvett. Ezt az írását két alkalommal is elküldte az APEH-nak tájékoztatás céljából, de ezzel kapcsolatosan semmilyen reakció nem érkezett.

 

A bevallást követő kb. 3 hét múlva az APEH-től mobiltelefonon keresték, és azt mondták, hogy kiutalás előtti ellenőrzést rendeltek el a bevallására vonatkozóan. Adózó a fenti történetet ekkor is előadta, és azt a választ kapta, hogy akkor nincs mit tenni. Kiegészítés: a hölgy, aki még az APEH által megállapított túlfizetés visszautalása előtt hívta mobilon, közölte, hogy hibás a bevallás, mert a korábbi munkahely által kifizetett végkielégítés miatt nem jó a bevallás. Akkor is mondta, hogy lehetetlen, hogy hibás a bevallása, mert azt az APEH készítette el. Ha pedig az APEH is képtelen jó bevallást készíteni, akkor mit várnak tőle?

Ezt követően adózó értesítést kapott a bevallások utólagos vizsgálatára irányuló ellenőrzésről.

Tekintettel arra, hogy adózó újságíró, és számára ez az ügy nem csupán magánjellegű, hanem tényfeltáró is, és bár adózó állampolgárként úgy gondolja, hogy feleslegesen zaklatják, közszereplőként viszont az a véleménye, hogy ez egy elég érdekes történet ahhoz, hogy minden részlete nyilvánosságra kerüljön, ahogy az eddig is történt. Mivel adózó elég konstruktívnak érzi magát, minden olyan, a vizsgálat során felmerült probléma esetében, amire tud ésszerű megoldást, javaslatait meg fogja tenni, ehhez azonban azt kéri, hogy a viszonosság és a jóhiszeműség elve alapján, őt is avassák bele minden részletbe. Kiegészítés: Kéri, hogy az egykori, mobilos telefonbeszélgetés tartalmát szó szerint szíveskedjen az APEH megküldeni neki, hiszen azt rögzíteniük kellett, mert hivatalos megkeresés volt.

Végül adózó határozottan kijelenti, hogy meglátása szerint az ezen eljárás során keletkezett eljárásbeli hibákért, és ezek következményeiért, semmilyen neki felróható felelősség nem terheli.

Adózó kijelenti, hogy az APEH munkatársai az eddigiek során kivétel nélkül jóhiszeműen és segítőkészen jártak el."

(Záradék, dátum, aláírások, miegyéb.)

 

54 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://birkanep.blog.hu/api/trackback/id/tr791453508

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

psmith 2009.10.16. 12:59:32

Szerintem elbasztad a dátumokat is.

Én jegyzőkönyvet vetettem fel egy hete a sarki ABC-ben, mert az egyik általuk forgalmazott termékre az volt írva "babaolaj", de otthon vettem észre, tutira nem babákból préselték.

Strici · http://birkanep.blog.hu 2009.10.16. 13:09:19

@psmith: Szerintem igazad van, látod, milyen jó a semleges szemlélődő... Köszi, szólok az Apehnak... Valóban két helyen 2008 íródott 2009 helyett. Elbasztam.

_Molly 2009.10.16. 13:30:24

Ha csak meghallom, hogy adóbevallás, máris görcsbe rándul a gyomrom. Soha életemben nem tudtam kitölteni azt az átkozott bevallást. Nem azért, mert olyan ostoba volnék, hanem mert a nyelvezete számomra teljesen idegen. Nekem még a magyarázó szöveghez is magyarázó szöveg kéne, hát evvan. :(

Úgyhogy amikor megtudtam, hogy van ez a lehetőség, hogy az APEH-et fölkérni, majd' kiugrottam a bőrömből. Rohantam a géphez, nyitottam az APEH-honlapot, kerestem a megbízási (meghatalmazási) nyomtatványt... és akkor újra görcsbe rándult a gyomrom.

Az APEH honlapjáról csak úgy lehetett (volna) letölteni a dokumentumot, ha vmi programot telepítek a gépemre. Na, az ilyet én nagyon utálom. De megszavaztam a bizalmat, oké, ott van a link, mi történhet, telepítettem.

És már nyitottam is volna a megfelelő a doksit, amikor kiderült, hogy nem lehet, mert előbb még még valamit telepítenem kell, amihez viszont nem volt semmilyen link, úgyhogy megint görcsbe rándult a gyomrom.

Mi az isten lehet ez a szupertitkos APEH-nyomtatvány, amit földi halandó "csak úgy" még csak el sem olvashat, pláne ki nem nyomtathat? Valami vízjeles, copyrigth-os, egyedi azonosítóval ellátott csodapapír?

Berongyoltam az ügyfélszolgálatra, portán gyors érdeklődés, hogy melyik ablak, de kiderült, nincs szükség sem sorszámra, sem várakozásra. Ugyanis ott, az előtérben osztogatják a papírt. Egy agyonfénymásolt, alig olvasható szarságot!!!

Hát basszus! Miért nem lehetett ezt egy tök-sima WORD-ben föltenni arra az átkozott honlapra?! Miért nem?????

De oké, nézzük a dolog jó oldalát. Az APEH vállalja, hogy, ha egyetlen helyről egyetlen féle jövedelmem származott az előző évben, akkor ők megcsinálják nekem, ez igazán szuper! Idén nem lesz több gyomorgörcs.

De lett. A bevallási határidő előtt 5 nappal (hónapokkal azután, hogy beküldtem nekik a megbízást), én is megkaptam ugyanazt a szöveget, mint Strici:

"Az APEH nem tudta elkészíteni a bevallást, mert nem jogosult rá."

Az, hogy bemenjek és kiverjem a balhét az APEH-nál, eszembe sem jutott. Most már bánom, hogy nem volt annyi vér a pucámban, mint Stricinek. Igaz, pucám sincs. ;P

Mindig lenyűgöz, hogy te soha nem adod fel! :)

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2009.10.16. 13:33:48

Manuáltrackback:
blogparodia.blog.hu/2009/10/16/kocka_apeh_szoftver

Csak nehogy te is kapj tőlük egy ilyen levelet! :-)

2009.10.16. 18:07:34

Jajj nekem... Minen bántó él nélkül kérdezem: volt már olyan hivatalos ügyintézésed, amiből nem lett országos botrány? :))

Egy kis kiegészítés: a jogszabály a 2003. évi XCII. tv. Amiben szerintem egyértelműen tévedsz, az a megbízólevél: neked aláírásoddal azt kellett volna rajta igazolnod, hogy átvetted, és ezzel megkezdődik a határidőszámítás (nyilván nem te, hanem a felettesük bízta meg őket a vizsgálat lefolytatásával).

Strici · http://birkanep.blog.hu 2009.10.16. 18:16:30

@tff: Igen, de nem az szerepelt rajta, hogy átvettem, csak a nevem. Ezért írtam rá kézzel, és ezért lett jegyzőkönyv belőle.

a_tom 2009.10.16. 18:16:37

Párszor csináltam már adóbevallást, egy agyrém volt minden alkalommal, csoda hogy ilyen szép a hajam még mindíg :)
Egyszerűsíteni is kéne(mármint az adórendszert), és a magyarázatokat érthetőbbé varázsolni(bár ez a rész annyira azért nem rossz, de lehetne még jobb, legyünk telhetetlenek :)). Micsoda "véletlen" hogy ezt is csak maszatolják ide-oda 20 éve...

psmith 2009.10.16. 20:38:22

Végigolvastam még egyszer. Strici, oszt a 58 ezer internetes helyen, hol olvastál olyat, hogy _jól_ fogják megcsinálni az adóbevallásodat?

Nem értem mi a problémád...

psmith 2009.10.16. 20:41:56

@a_tom:
Ott bassza el Strici folyamatosan, hogy azokat tolja le a hibák miatt, akik nem tehetnek róla. Változtatni meg főleg nem tudnak rajta. Akkor van valami értelme a szemétkedésnek?
Mert nem az a szerencsétlen ügyintéző alkotta meg az adórendszert akivel Strici szarakodik.

Strici · http://birkanep.blog.hu 2009.10.16. 22:27:23

@psmith: Viszont az ügyintéző sok esetben gondolkodás nélkül, szolga módjára képviseli az államot. Neki joga és lehetősége volna normális formanyomtatványokat készíteni. Vagy ha kiderül, hogy rosszat csinált, módosítani azokat. régi probléma ez: a fajüldöző, a kulák és egyéb törvényeket sem a köztisztviselők hozták, de végrehajtották őket. Nem mentség, hogy parancsra tették.

2009.10.16. 23:06:21

@Strici:

Erős a gyanúm, hogy az ügyintézőknek az égvilágon semmi közük ahhoz, hogy milyen formanyomtatványokat készítenek központilag, éppen ezért nem is tudják azokat módosítani.

a_tom 2009.10.16. 23:07:03

@Strici:
Már ez is érdekesen hangzik ahogy írod: "képviseli az államot". Valahogy sokan elfelejtik hogy elvileg az állam van az állampolgárokért, tehát nem az ügyfél az ellenfél, hanem az államon keresztül őket is "képviseli".
A másik kategória akik úgy viselkednek a beosztásukban mint a kiskirályok a "saját" szemétdombjukon. Akik nem járatosak a kismillió paragrafusban azokat szétszivatják, küldözgetik össze-vissza, berendelik, kirendelik, kioktatják, egrecíroztatják, fenyegetik, stb...
A harmadik aki nem hatalommániás, csak belefásult, utálja a munkáját, vagy egyszerűen rosszindulatú, direkt lassan csinál mindent, a határidő utolsó napjára hagyja, nem szól ha elkerüli valami a figyelmed, gyere be még nyolcszor javítani, hiánypótolni, hiszen ráérsz...
Biztos van még pár állatfajta a hivatalokban is akiket érdemes megjavítani, de már álmos vagyok, úgyhogy mára ennyi :)

2009.10.16. 23:10:03

Tényleg, Strici, mi van a 200 romás pályázattal? Beadtad végül? Van valami fejlemény?

psmith 2009.10.17. 00:29:16

@Strici: "Viszont az ügyintéző sok esetben gondolkodás nélkül, szolga módjára képviseli az államot. "
Gondolkozik az kedvesem, de csak otthon káromkodhatja ki magát a hülyeségek miatt.
Példa: egyik régiónál az addig szar helyett csinálnak egy jó ügyviteli programot. Annyira jól sikerül, hogy a többi régió is átveszi. Mindenki örömmel használja, megkönnyíti a munkát.
Aztán központilag átállítanak mindenkit egy, az országos központ által megrendelt szarra. Szerinted mit ér ha panaszkodsz?
"Neki joga és lehetősége volna normális formanyomtatványokat készíteni."
Édes istenem, hol a fenében élsz te? Joga és lehetősége? Mikor úgy adják ki a havi x "ajánlott" (azért csak ajánlott, mert ilyen óraszámban már törvénytelen) túlórát, hogy aki nem csinálja meg, azok közül fognak válogatni a következő leépítésnél. Persze szerinted ugráljon nyugodtan a hatvanpárezer forintot kereső gyerekét egyedül nevelő nő? Tudod mennyit kapnak az 50 túlóráért? 10 000 forintot. Bruttó. 200Ft/óra.
És ezért még a hozzád hasonló faszparasztokat is el kell viselniük.
Azt kellene felfognod, hogy előírások, törvények szabályozzák a munkájukat. Ha Strici szimpatikus neki, a törvénytelen kérést akkor sem teljesítheti.

És akkor... Szerinted, mikor elküldted az apehnak az adataidat azt gondoltad Gizike nekiáll és megcsinálja az adóbevallásodat?
És utána küld neked egy email, hogy már el is fogadta?
Arra gondoltál már, hogy hibás adatot kapott a program, és így nyilván hibás lett a bevallás is?
Hogy épeszű ember nem dobálja ki a bizonylatait, mikor 5 évig ellenőrizheti őt az APEH? Nemhogy azokat, még a villanyszámla befizetést igazoló feladóvevényt se. Nem kell ehhez egyetemi diploma se, csak józan paraszti ész. Pont az, amit te a hivatalnoktól hiányolsz.

Internet az APEH-nél? Szétválasztani? Te milyen okos vagy.
Az hogy nincs internet a gépeken, az csak a te érdekedet védi. Egyébként se lenne idejük, se blogolni, se iwiwezni.
"Az indok az, hogy sebezhető lenne a hálózat, és az még senkinek nem jutott eszébe, hogy az internet a belső hálózattól független is lehetne"
Plusz, hogy ne lehessen adatokat lopni. És tényleg sebezhető lenne a hálózat.

Strici · http://birkanep.blog.hu 2009.10.17. 05:52:26

@psmith: Mindenesetre, ezt követően meg fogják változtatni a formanyomtatványt. Kénytelenek lesznek, hiszen eljárás indult azzal, hogy jegyzőkönyv készült.
Az adóbevallás elkészítése nekik gépileg 2 perc, és mivel vállalták, nem szívességet tesznek. Ez a dolguk. Ha egy asztalos rossz fát kap, és összedől a szekrény, arról sem a megrendelő tehet. Egyébként nem kaptak rossz adatokat. Nem kaphattak. Ha pedig igen, az az ő bajuk.
Lehet független hálózatokat csinálni, erős adatvédelemmel. Ez a legdrágább, de létezik más megoldás is, csak nem kell lustának lenni. És a blogok, csetek, közösségi oldalak egyszerűen tilthatók le. Az ügyfélkaput pedig nem tiltják le.
A papírgyűjtés pedig állami feladat.

2009.10.17. 11:12:18

@Strici:

A papírgyűjtés bizony az adózó feladata, az öt évig tartó iratmegőrzési kötelezettséget is a fent említett törvény írja elő.

2009.10.17. 11:22:23

@Strici:
"a fajüldöző, a kulák és egyéb törvényeket sem a köztisztviselők hozták, de végrehajtották őket."

Szinte látom magam előtt, ahogy Kovács Aranka hivatalnok megigazítja orrán a szemüvegét, aztán kulákokat akaszt a falu határában, meg zsidókat lő a jeges Dunába. :))

Egy köztisztviselő mi a halál faszát tudna tenni a jogszabályok ellen? Demokráciában annyit, mint mindenki más, 4 év után a szavazáskor. Pláne az általad említett szélsőséges példákban, a német/szovjet megszállás alatt, vagy a '19-es kommunista diktatúra alatt hozott "törvényekkel" kapcsolatban?
De tovább mehetünk, nyilván bűnös a Don-kanyarban papírtalpú csizmában megfagyott ágyútöltelék magyar kiskatona, az itthon nyomorgó családja, hiszen ők is elfogadták a törvényeket, nem lázadtak fel ellene, meg bűnös a 40 éven át a kisgyerekeknek marxista történelemtanítással hazudozó pedagógus is, legalábbis ilyen logika alapján.

Strici · http://birkanep.blog.hu 2009.10.17. 12:19:15

@tff: Kovács Aranka hivatalnok átadta a Dunába lövőknek a listát.

És akkor most néhány idézet:

A történtek okait kutatva a politikai intézményrendszer jellegét kell kiemelnünk a szubjektív, személyi tényezőkkel szemben. A magyar tisztségviselők hivataluknál fogva egy feltétlen tekintélytiszteletre és szervilizmusra épülő, bürokratikus struktúrának voltak részei, így fel sem vetődött bennük, hogy a kormányrendeletek legalitását kétségbe vonják, sőt a törvényesség látszatával sem rendelkező szóbeli vagy telefonon küldött rendelkezéseket is precízen végrehajtották.

A magyar társadalom nemhogy esetleges mentőakciókhoz, de még az üldözöttek sorsán enyhíteni akaró, passzív végrehajtói magatartáshoz sem biztosított hátteret.

A köztisztviselői kar német megszállás utáni szerepvállalásáról szólva gyakori érv, hogy jelenlétük meggátolta még kíméletlenebb végrehajtók, például nyilasok kinevezését, így végeredményben az üldözötteket segítette. Hannah Arendt a német tisztségviselők felelősségét elemezve az ehhez hasonló védekezést a háború után kitalált tündérmesének nevezte. Szerinte nem léteztek olyan bürokraták, akik a zsidóság sorsának enyhítése, az események lassítása és korlátozása érdekében vállalták a megsemmisítő folyamatban való részvételt. Magyar viszonyokra vonatkoztatva ítélete annyiban egészíthető ki, hogy a közigazgatási pozíciók megőrzésében a politikai taktikázásnak jóval nagyobb szerepe volt. A zsidómentés, mint törekvés, ehhez képest csak másodlagosan és szelektív módon, néhány ismerősnek nyújtott kedvezményekben jelentkezett.
1944-ben Magyarországon a zsidók sorsán könynyíteni akaró köztisztviselők előtt két út állt: megőrizni pozíciójukat, és a rendelkezésükre álló eszközökkel mindent megtenni az üldözöttek érdekében, vagy lemondani, hogy cselekedetükkel jelezzék beosztottjaik és a helyi közvélemény számára a helyzet rendkívüli és törvénytelen voltát. A közigazgatási vezetők többsége egyiket sem tette meg, annak ellenére, hogy a németek és kiszolgálóik jelenléte megkötötte kezüket, és érdemi cselekvésre képtelenek voltak. Tekintélyük ugyanakkor segített elkendőzni a folyamat valódi tartalmát, és megkönnyítette az események többi résztvevője számára, hogy a történtekért elhárítsa a felelősséget.

Végeredményben a magyar közigazgatás vezetői és beosztottjaik, sokan közülük vonakodva bár, de eljátszották a "végső megoldás" folyamatában számukra kijelölt szerepet.

psmith 2009.10.17. 14:18:24

@Strici:
"Mindenesetre, ezt követően meg fogják változtatni a formanyomtatványt. Kénytelenek lesznek, hiszen eljárás indult azzal, hogy jegyzőkönyv készült."
Nyugtával a napot.
"Az adóbevallás elkészítése nekik gépileg 2 perc, és mivel vállalták, nem szívességet tesznek. Ez a dolguk."
A tévedés lehetősége azonban nekik is engedtessen meg. De nem ők tévedtek, az elmondottak alapján rossz adatot kaptak.
"Egyébként nem kaptak rossz adatokat. Nem kaphattak. Ha pedig igen, az az ő bajuk."
Ja. Ők fizetést kapnak a munkájukért. Te szaladgálsz ingyen és idegesíted magad. Persze ha szeretsz szopni...
"Lehet független hálózatokat csinálni, erős adatvédelemmel. Ez a legdrágább, de létezik más megoldás is, csak nem kell lustának lenni."
Az összes megoldás sok pénzbe kerül. Tudom neked mindegy, nem a te pénzed, de engem, mint adófizetőt érdekel.

mldrv 2009.10.17. 15:22:49

@psmith: te meg ott baszod el, hogy akkor is kritizálod stricit, ha esetleg igaza van ;)

mldrv 2009.10.17. 15:24:36

@tff: nem, magánszemélynek nem kötelező tárolnia 5 évig, ezt máshol már leírták, most nem keresem meg

ha meg valamiért vagyonosodási vizsgálatot indítanának (örülj neki ha indítanak, akkor nyilván van mit aprítanod a tejbe hehe), akkor meg van egy lehetőség, hogy megbecslik a költségeket.

mldrv 2009.10.17. 15:29:25

@tff: kollektívan "bűnösök". az idézőjel azért, mert jobb szót nem találtam, de nem ez a legjobb ide, mert túlságosan elítélő szó.
a két konkrét példára meg csak annyit:
1) legyen mindenki pacifista ahelyett, h kivonul a szarba. (én nőként egyébként sem értettem soha, h a ffiaknak miért kell háborúzniuk. erőszak pfujj :P )
2) ha első pont bekövetkezett volna, akkor nem kellett volna hazugságokat tanító történelemtanárnak se lennie ;)

tudom, ilyesféle dolgok bekövetkezése utópia lenne, azt is tudom h miért utópia, szal ne kezdjétek leírni, h miért az. de attól még...

mldrv 2009.10.17. 15:41:58

@psmith: el sem hiszem amúgy h te az apehet véded. ugyanazt az apeht, amelyik 100 ezreket ráver az emberre, ha a cégében a könyvelője nem küldött be adatokat időben.

2009.10.17. 16:06:44

@mldrv:

Art. 44. § (1) A jogszabályban előírt bizonylatot, könyvet, nyilvántartást - ideértve a gépi adathordozón rögzített adatokat is - úgy kell kiállítani, illetve vezetni, hogy az az adó alapjának, az adó összegének, a mentességnek, a kedvezménynek, a költségvetési támogatás alapjának és összegének, továbbá ezek megfizetésének, illetve igénybevételének megállapítására, ellenőrzésére alkalmas legyen.

Art. 46. § (1) A kifizető és a munkáltató olyan bizonylatot köteles kiállítani, és a kifizetéskor átadni, amelyből kitűnik a magánszemély bevételének teljes összege és jogcíme, az adóelőleg vagy az adó alapjául szolgáló összeg és a levont adóelőleg, illetve adó összege.

Art. 47. § (6) A magánszemély az iratait maga köteles megőrizni. Ha az adókötelezettség a magánszemély halála miatt szűnt meg, az iratokat a vele közös háztartásban élt hozzátartozója, ennek hiányában az örökös köteles az állami vagy az önkormányzati adóhatósághoz továbbítani.

Az Szja tv. is ír erről, ha _önadózó_ vagy, akkor bizony a munkáltató által kiállított M30-as adatközlés a bevallásodban közöltek valódiságát alátámasztó bizonylat, amit meg kell őrizned az elévülési időig.

Eddig a hatályos jogszabályok, szerintem ez elég egyértelmű. Persze konkrétumokkal, jogszabályi hivatkozásokkal meggyőzhető vagyok az ellenkezőjéről, de azért ez a „valahol azt írták, hogy nem így van” elég gyenge érv lenne védekezésként, ha mondjuk meg akarna valakit büntetni az apek a bizonylatmegőrzési kötelezettség elmulasztása miatt. :))

2009.10.17. 16:19:52

@Strici:

Ha Kovács Aranka bűnös, mert átadta a listát, akkor a postás bácsi is bűnös, amikor a listát kézbesítette, a papírgyáros is, aki elkészítette a papírt, az is, aki a tollat gyártotta. És már el is jutottunk a "minden nép kollektív bűnös, kivéve a kiválasztottak" elméletig.

Az idézetekből nekem eléggé kitűnik a cucialista propagandagépezet hangulata, nem egy tárgyilagos történelmi munkára emlékeztet. Horthy és a magyar társadalom mindvégig mindent megtett a deportálások megelőzéséért, talán nem véletlen, hogy még a sokadik zsidótörvény után is tízezrével menekültek Mo.-ra a szomszédos országok zsidói, ez sem éppen azt támasztja alá, hogy olyan rossz lett volna a helyzet. A német megszállás után történteket meg a magyarság számlájára írni, meg arra hivatkozni, hogy miért nem mondtak le a ktv.-k, enyhén szólva is vérlázítóan cinikus, hiszen itt a magyarság ugyanolyan áldozat volt, mint azok, akiket a Dunába lőttek.

psmith 2009.10.17. 16:21:09

@mldrv:
soha nem az APEH ügyintézőre haragudtam (na jó, az idiótákra néha) hanem a kártékony politikusokra. Ők azok akik a dolgokat elbasszák.
A másik csoport, a tolvaj naplopó "polgárok", akik csak kapnak, kapnak, de adni nem akarnak.

Az ügyintéző azért ver százezreket az ember cégére, mert ilyenek a törvények. Ő csak betartja.

Például, elhiszem hogy parkolódíjra szükség van. De rohadt mód zavar, ha nem a közösségnek szedik, hanem politikusok és holdudvaruk szedi meg rajta magát.
És annak ellenére, hogy elismerem a szükségességét, sokszor nem veszek parkolójegyet. De ha elkapnak, zokszó nélkül kifizetem a büntetést.

Strici · http://birkanep.blog.hu 2009.10.17. 18:17:01

@tff: Kovács Aranka TUDTA, kiknek a neve, címe van a listában.A postás nem tudta.
Aki nem vonult be a seregbe, azt bíróság elé állították, és netán halálra ítélték.. Aki lemondott, köztisztviselői munkahelyéről, azt nem ítélték el. Ha viszont kollaboráns volt, akkor a háború után bizony felelősségre vonták.

Strici · http://birkanep.blog.hu 2009.10.17. 18:18:47

@tff: Hogyne. Ezért lehet büszke Magyarország arra, hogy előbb volt nálunk zsidótörvény, mint Németországban. Tízezrével nem menekültek ide zsidók, ne hülyéskedj már...

Strici · http://birkanep.blog.hu 2009.10.17. 18:21:17

@tff: Például a KET kimondja, hogy az állam nem kérhet olyan dokumentumot, ami neki már megvan.
Én az irattározásra vonatkozó előírásokra is szoktam hivatkozni, amelyek szerint magánszemély lakása NEM felel meg e követelményeknek.

Strici · http://birkanep.blog.hu 2009.10.17. 18:28:54

@psmith: Az ügyintéző mérlegelhet. MINDIG mérlegelhet.

Strici · http://birkanep.blog.hu 2009.10.17. 18:35:09

@tff: Wikipédia
A „zsidótlanítást” végrehajtó magyar szervek viselkedése még Adolf Eichmann SS-alezredest is elképesztették. A magyar zsidók deportálásának német irányítója következőket mondta a magyarországi deportálásokról:

„Egyes esetekben embereimet megrázta a magyar rendőrség [értsd: csendőrség, Eichmann nem tesz különbséget a két testület között] embertelensége. Wisliceny [SS-Hauptsturmführer, Eichmann közeli munkatársa] beszámolt róla, hogy bár nem mindenhol, de néhány kerületben a rendőrök úgy hajtják a zsidókat a vagonokba, mint a barmot a vágóhídra.”

A korábban a szlovákiai és görögországi deportálásokat irányító Wisliceny a következőket mondta:

„Úgy látszik, a magyarok valóban a hunok leszármazottai; nélkülük így sose boldogultunk volna.”

Edmund Veesenmayer a nürnbergi perben tett vallomásában rendkívüli jelentőséget tulajdonított a deportálásban nyújtott készséges magyar segítségnek:

„Ha a magyarok vaskövetkezetességgel tagadták volna meg a német kívánságot a zsidókérdésben, annak megoldására sor nem kerülhetett volna. Nyomás lett volna, de — az 1944-es év már »krízisév« volt — nem lett volna hatalmi erő egymillió ember megjelölésére, összefogására és deportálására. Ez egy olyan hatalmas rendőri feladat, amelynek elvégzését három hónap alatt csak a lelkes magyar teljes hatósági és karhatalmi apparátus tette lehetővé. Kívülről nem tudtak volna megfelelő erőt hozni e célra, mert csak az tudta volna elvégezni, amelyik az országot, népét ismeri s a nyelvet beszéli. Eichmannak csak igen kis törzse volt. Ilyen gyorsan és ennyire súrlódásmentesen — csak a magyar kormány teljes segítségével volt lehetséges.”

2009.10.17. 18:43:17

@Strici:

Jelen esetben (adóigazgatási eljárás) nem a Ket., hanem az Art. és az adó/járuléktörvények az elsődleges jogszabályok, a Ket.-et csak olyan esetben lehet adóigazgatási eljárásban használni (vannak olyan paragrafusai, melyeket még olyankor sem), ha az Art. valamiről nem rendelkezik, tehát az általad hivatkozott Ket. alapelv igaz, de itt nem használható. (Art. 5. § alapján)

Évi egy (1) darab ilyen m30-as igazolás+járulékigazolás megőrzése még egy 40 éves munkaviszonyt tekintve is csak erős túlzással nevezhető "irattározásnak". :)) A Kiskegyed meg a Nők lapja évfolyamai sokkal több helyet foglalnak el egy lakásban, ha már az irattározásnál tartunk :).

2009.10.17. 18:50:53

@Strici:
Ez azért megint nem objektív, én azért kicsit óvatosan kezelném, ha a gyilkos azt vallja, hogy az áldozata milyen készségesen engedelmeskedett, amikor ő fegyvert fogott a fejéhez.
De ha a németek szerint Mo. ilyen készséges volt a zsidó deportálásokat és a Birodalom kiszolgálását illetően, akkor miért kellett fegyveresen megszállniuk, az addigi magyar vezetés helyére fasiszta bábokat tenniük, és miért csak mindezek után kezdődtek meg a deportálások?

mldrv 2009.10.17. 19:05:42

@Strici: igen, én is erre a törvényre gondoltam! (irattározásos előírások vs magánlakás)

tff: (nem akarok most új kommentet nyitni, a fenti sor neked is válasz) haha, nők lapja :))) ez jó volt. amúgy azokat is ki szokták sztem dobni az emberek egy idő után. (én mondjuk semmilyen papíralapú újságot vagy magazint nem járatok, max. elolvasom ha van máshol, de annyira nem izgat ;) )

a munkával kapcsolatos igazolások persze spec dolog, az fontos, de a villanyszámla? könyörgöm.. :)

mldrv 2009.10.17. 19:08:33

@psmith: sajnos sok az idióta ügyintéző. ha akarod, idézek neked szó szerint, hogy egy családtagom kérelmét mivel utasították el :) persze az ember valamennyire aztán hozzászokik az apeh sajátos logikájához, de azért...

egyébként a többiben egyetértünk (nyilván:)

2009.10.17. 19:12:19

@mldrv:
Én nem is beszéltem villanyszámláról, annak nincs is túl sok jelentősége az szja-bevallás szempontjából szvsz. :)) Max. az általad is említett vagyonosodásinál, de akkor sokkal nagyobb gondod lesz a Cayenne terepjáró meg a 200 milkás tagi kölcsönöd lefedezése, mint az a kiadás, amit a hétköznapi életvitelre becsül meg az apek, ha nincs meg a 4 évvel korábbi villanyszámlád.:)

Strici · http://birkanep.blog.hu 2009.10.17. 20:27:18

@tff: Namost az az érdekes ám, hogy miután meglepődött az ügyintéző, egy szóval sem azt mondta, hogy törvényt sértettem, csak nézett maga elé...

De mondj ésszerű indokot (nem törvényi helyet), hogy ha az állam rendesen végzi a dolgát, akkor miért is kell minden szart tárolni? És ha kigyullad a lakás? Egyébként akkor szoktam le a tárolásról, amikor egyszer minden cuccost egyszerre veszítettem el egy táskával együtt. Kicsit macerás volt a személyit újból beszerezni, de NEKEM az se hiányzik.

2009.10.17. 21:52:00

@Strici:

Én már rég leszoktam arról, hogy ésszerűséget keressek a jogszabályi előírásokban. :)

Modigliani 2009.10.18. 18:30:26

@Strici: hvg.hu/hvgfriss/2009.39/200939_A_FELJELENTES_VAROSI_LEGENDAJA_Mutogatossza.aspx

ajánlom Neked ezt a HVG cikket, ahol pont ezt a városi legendát cáfolják meg, amit Te is népszerűsítesz:)

uni1002 2009.10.19. 19:05:42

@Strici: Miért kell tárolni?
Mert ez adóbevallás. Te bevallod, és adó ellenőrzésnél hozod a bizonyítékokat, hogy nem kamuztál. Nekem 5 évre visszamenőleg minden fecni meg van, volt már hogy a harmadik évben ráncigáltak be, én meg eléjük borítottam mindent, szemezgessenek, válogassanak kedvük szerint. Valahol olvastam az 5 éves tárolási kötelezettséget. Sőt, az okosok szerint még a hatodik évben is ellenőrizhetnek.
Nem láttam, hogy az APEH-nek bármilyen papírja meg lett volna az enyéimből, csak a monitorról kötekedtek. Magamnak, és a környezetemnek mindig én csinálom, régen ceruzával, ma már az apehes progival, és leírom a képernyőről az űrlapjukra.
Így minden évben kapok egy borítékot, tőlük, abban tárolom, ami alapján kitöltöttem a bevallást, így minden egyben van.
Kiprintelni is jó, de akkor nem küldenek a következő évben ingyen bevalló csomagot.
Vettem egy iratmegsemmisítőt, és ha nem kell, ledarálom a lejárt papirokat, mert kicsi a házi irattár, és a radiátorba nem lehet velük befűteni.
Sohasem bíznám a bevallásomat sem cégre, sem az apehra, ez olyan személyes feladat, úgyis csak elrontanák...

uni1002 2009.10.19. 19:08:16

@Strici: Ja, és ha kigyullad a lakás, a tűzoltóság igazolását kell megőrizni öt évig:-)

2009.10.19. 22:43:28

@uni1002:
Az öt év számítása annak az évnek dec. 31. napjától kezdődik, amikor az adóévről a bevallást be kell nyújtanod. Magyarán pl. a 2008. évről 2009. 05. 20-ig nyújtod be a bevallást, 2009.12.31-től öt év, így a 2008-as bevallás 2015. 01. 01-jén fog elévülni, lehet darálni, 2014.12.31-én még meg kell lennie. :) Kivéve persze, ha önellenőrzést nyújtasz be 2008-ra, mert akkor kezdődik újra az öt év.
Ha megsemmisül vis maior miatt, és megvan még a munkáltató, lehet hozzá is fordulni, hogy állítson ki új igazolást. Bár ha leég a lakás, az embernek valszeg nem ez lesz a legnagyobb gondja.

mldrv 2009.10.20. 06:23:31

@tff: a villanyszámlát psmith említette, bocs a kavarásért;) a vagyonosodásiról én is ugyanazt írtam amúgy :)

mldrv 2009.10.20. 06:24:07

@uni1002: és ha megint kigyullad akkor meg az arról való igazolást... :))

0st0r0s 2009.10.27. 19:42:07

Sztem a cikkben igaza van Stricinek!

Ez az egész egy nem, vagy csak alig működő rendszer leírása. A leg felháborítóbb benne, meg az, h nem érdekli az APEH-ot, mert gubanc esetén úgyis ráveri a görögtüzet a pogárra! Hát köszi!
Miért olyan elképzelhetetlen, h ha vállalja, akkor elkészíti: jól, időre, megbízhatóan. Ez olyan nagy kihívás neki??? Vagy legyen az! De akkor meg mit vár tőllem??? És ha beadom, milyen jogon bírálja felül, mikor nem képes hibátlanul elkészíteni???
Én mindíg elkészíttetem, mert csak ideges leszek a sok kibogozhatatlan szövegtől. Az iratokat azért megartom 5 évig, ez nem is kérdés. Bár... talán felesleges. Ha van valami, akkor mindegy mit mondok, vagy bizonyítok. Ezen cikk is bizonyítja, h elintézik egy "nem úgy gondoltuk"-kal. LOL!!! Egy ilyen kijelentésnek el sem kellett volna hangzania, nemhogy vita kerekedjen belőle!

Nem olvastam el mindenki hozzászólását, mert lusta vagyok :), de valaki felvetette, h kár vitatkozni az ügyintézőkkel, mert nem tehetnek a rossz szabályozásról.
Ez igaz, DE!
Ha problémám van, mondjuk olyan elképzelhetetlen dolog, h a saját adataimat nem akarják kiadni nekem - és ezt a rendszer/szabályzat/törvény miatt, arra hivatkozva teszik -, akkor ugye jogosan felháborodhatok, hisz ez egyértelműen logikátlan baromság. Ezt ilyenkor - nyugodtan, higgadtan, érvelve - jelzem annak a személynek, aki megemlítette ezt az akadályt - értem én, h a rendszer/szabályzat/törvény a kerékkötő, nem az ügyintéző, de ugye egy APEH épülettel vagy egy törvénykönyvvel mégsem vitatkozhatok! Namost, ha ehhez még hozzávesszük, h egy törvény, szabály, stb. elvileg azért jött létre, h az életünket "irányítsa", megkönnyítse (nem vagyok naív, de ez lenne a cél), akkor pláne érthetelen a dolog.
És ilyenkor lépne be a JÓZAN PARASZTI ÉSZ - ami ugyebár a fent említett ügyintézőből hiányzott -, és magától rájönne arra, h ez valóban logikátlan baromság, majd megtenné azt, amit később a főnöke meg is tett, azaz megoldaná a problémát. És lám: nincs ideges ügyfél, átlépünk egy logikátlan tiltást, és megoldunk egy problémát - sőt!!! a végén még virág is van :)!
Vagy esetleg ez is túl nagy kérés egy iskolázott ügyintézőtől? Nem az lenne a feladata, h intézze az adott helyzetet, és az ügyfél be tudja adni az adóbevallását? Azt, h "mit miért nem", egy képernyőről, otthon is meg lehetne tudni. Itt a lényeg a megoldáson és az a felé segítő ügyintézőn van!
Na, hát ezért ül ember a pult mögött - vagy legalábbis ezért kéne ott ülnie... :(

polgar (törölt) 2009.10.29. 19:05:47

@tff: "Egy kis kiegészítés: a jogszabály a 2003. évi XCII. tv. Amiben szerintem egyértelműen tévedsz, az a megbízólevél: neked aláírásoddal azt kellett volna rajta igazolnod, hogy átvetted, és ezzel megkezdődik a határidőszámítás (nyilván nem te, hanem a felettesük bízta meg őket a vizsgálat lefolytatásával). "

Neked van igazad! :-)

De egyébként a cikk többi része is idióta kekeckedés és szőrszálhasogatás.
"Miért mindig a tudatlan, buta ember a leghangosabb???"

üdv: apehos

szapppan 2009.10.29. 22:49:55

Eddig csak passzív olvasó voltam, de most hozzászólok. Most olvastam el ezt a bejegyzést.

Alapvetően egyetértek az írásoddal. Nekem is volt már bajom az apeh-hal. Kiküldték a folyószámla-értesítőt, és annak ellenére h az szja-mat mindig idejében és hiánytalanul megfizettem, hátralék volt feltüntetve a papíron. Nosza, fel is hívtam valami ügyintézőt. Csupán 2 napomba telt mire kiderült h az a hátralék a lakásilletékemhez tartozott, nem pedig az szja-mhoz.

Cseszekedtem is az ügyintézővel, h akkor miért nem az illetékeknél jelent meg, és miért tartott ennek a kiderítése két napig. Az volt a válasza, hogy ilyen a rendszer. Jó kifogás.

Most erre mit mondjak?! Semmit. Elszámoltam 10ig és lenyeltem az ideget... ez van. Valszeg nem a kis ügyintézőcske tette olyan szarrá a rendszert, amilyen. Lényeg h tisztázódott a helyzet...igaz, elég lassan... de az ügyintéző minden tőle telhetőt megtett... ez kicsike pirospont...

üdvözlettel: szapppan, a harmadik apppehos
(csak vicc volt :-DD)

csudamozsi 2009.10.29. 23:21:10

:-DDDDDDDDDDDDDDDD
Tetszik az írásod!!!
Csak így tovább!

a sort folytatva: negyedik apehos
:-DD

ergerberger 2009.11.03. 03:26:45

1. A kis virágcsokrot utólag visszakérted-e és áthelyezted-e a markából az ánuszába?

2. Állandó jelleggel hordasz magadnál ilyen kis virágcsokrokat, hogy a kihízott középkorú ügyintézőnők fejét elcsavard?

3. Mondták-e a hivatalnokok, hogy a precízkedő kis jegyzőkönyveidet összetekerés után hová rakjad be?

AvgDvl 2009.11.06. 01:13:32

Alapjaiban van elkúrva az a rendszer, ahol az APEH nem képes hiba nélkül kitölteni egy olyan bevallást, amit neki kell feldolgozni.

Ez nem valami aprócska hiba egy jól működő rendszerben, ez maga a tudatosan szervezett káosz. Nagyon sok szarkavaró törvényhozót kellene felakasztani ezért.

danaz · http://www.autostat.hu/autos-forum 2009.11.06. 10:28:07

Azért ez nagyon kemény történet. Ha már az APEH sem tudja normálisan megcsinálni, mit várnak az átlagembertől?

Viszont az apehosok meglepően normálisan viselkedtek. Nekik is eléggé tele lehet a hócipőjük ezzel az idióta túlszabályozottsággal és bonyolultsággal. Még a végén kiderül, hogy az adóellenőr is csak ember:)

psmith 2009.11.06. 12:27:20

@danaz:
Vagy ami a tegnapi Házon kívül adásában volt

www.rtlklub.hu/most/5555_hazon_kivul_11-05
8:10 - 17:10-ig

Miután a pestiek, ahelyett, hogy feldolgozták volna az iratokat bezsákolták és betették a pincébe, (így megkapták a beiktatott és elvégzett iratok után a nagy zsét), aztán mikor kiderült, szétosztották a régiók között a zsákok tartalmát, csináljátok barmok, hajnali négytől éjfélig.
Volt olyan irat ami 3 régióban is landolt.
Mindháromnál kiszámolták a fizetendő illetéket és el is küldték az ügyfélnek. Hárman, három különböző összeget.

Szar törvények, szar szoftverek és ez lesz az eredmény.
Integrálták az apehbe az illetékhivatalokat. Az apehbe, ami odáig soha nem szabott, számolt ki adót, legfeljebb bírságot.
De majd ők megmutatják,
új szoftver, új előírások, és ez lett az eredmény.

miriamele · http://epreskert.blog.hu 2009.11.06. 18:44:22

@psmith: Megnéztem a Házon kívül adást, megáll az ész.
Az adóhivatalnál rendnek kéne lenni, vagy nem?
süti beállítások módosítása