HTML

Birka nép

A birka nép istenére esküszünk, esküszünk, hogy mindig birka nép leszünk! Küldjetek történeteket a birkanep@lajt.hu-ra!

Friss topikok

  • Foldes Gazda: @uni1002: Így igaz . Velem megtörtént ,hogy a munkaadóm ukázára orosz katonai járművel kellet utaz... (2014.04.24. 17:52) Hagymaszárat a birkának!
  • elkeseredett.polgar: Szerencse, hogy legalább blogok szintjén ismerjük egymást, így egyszerűbb volt ennek a kis "oktatá... (2013.05.08. 22:10) A birka házhoz száll
  • zellerlevél: Több, mint három év eltelt a poszt megjelenésétől, és semmi sem történt? (2013.03.24. 20:36) A koponyahiányos birka és az Optimális Családtervezési Modell
  • Gáb-orom: Jól esett volna egy kis forrás. Azt hiszem innen vannak, nem? puafesztival.hu/ (2012.08.31. 22:21) A birka párzik
  • Reactor: Ne is. Még a végén érvelned kellene. (2012.07.07. 16:20) Büdös birka

Linkblog

A mobilizált birka

2010.03.13. 19:39 Strici

Semmi sem állandó, csak a változás – hirdeti a dialektika alaptétele. S valóban: a születés-növekedés-szaporodás-öregedés-halál meg-megújuló körfolyamatában is minden, mindig változik.

Az elmúlt 100-150 évben ráadásul ez a változás egyre nagyobb sebességre kapcsolt, s miközben a tudomány eredményei is egyre hamarabb válnak közkinccsé, vagy egyre könnyebben érhetjük el egymást a közlekedés és a távközlés fejlődése miatt, gyakran mégis úgy érezzük, hogy meg kéne állítani ezt a pörgést, mert nem bírjuk tovább.

Csakhogy amikor ezt mondjuk, a véleményformálók üzenete az, hogy gyengék vagyunk. Ugyanis szándékosan összekevernek két dolgot.

Az egyik az, hogy valóban van egy, a termelőeszközök fejlődéséből adódó természetes gyorsulás. Hiszen az embernek mindig is az volt a célja, hogy minél gyorsabban, minél kevesebb munkával, minél többet érjen el.

A másik viszont az, hogy e kedvező gyorsulás okozta terhelés-növekedés ellensúlyozására szükség van a minél nagyobb stabilitásra és biztonságra. Ellenkező esetben ugyanis a gyorsaság ámokfutássá válhat, és súlyosan veszélyezteti a társadalom egészének fejlődését, fennmaradását.

Aljas hazugság hát, hogy csak a minden szempontból mozgékony ember a modern. Mert kétségtelenül el lehet játszani Beethoven V. szimfóniáját is dupla tempóban, csak éppen a mű zeneisége vész el. Huszonéves, az átlagosnál sokkal műveltebb fiatalok képtelenek végignézni egyvégtében egy játékfilmet, mert megszokták már a filmet megszakító reklámokat, s ehhez alkalmazkodott a befogadó képességük. Ám akkor vajon hogyan tudják értelmezni a hosszú snitteket vagy a szereplők játékának apró rezdüléseit? Hová tűnik a katarzis, ami nélkül a görögök óta nincs drámai alkotás?

És lehet költözködni akár évente is egyik földrészről a másikra, mert a munkahelyek urai így óhajtják, de ilyenkor baráti, rokoni és szerelmi szálak szakadnak el – a személyes érintkezést csupán megkönnyíti, de nem pótolja a mobiltelefon és az internet.

Én nagyon szeretem az előremutató, gyors változásokat. Mégis jó volt 29 éven át ugyanott dolgozni, mert az intézményen belül, egymással összefogva valósítottunk meg a fejlesztéseket, nem úgy, hogy közben elveszítettük egymást. És egy ilyen helyen az újak is könnyebben illeszkedtek be, a régiektől is emberségesebb volt búcsút venni – az utóbbiak bármikor bejöhettek, és sokszor hívtuk is őket segíteni.

Talán a stabilitás okán is (bár anyagi okok erősen közre játszottak) lakunk 1985 óta ugyanabban a lakásban. Hogy ne térkép, hanem – változásában is – otthonunk legyen a táj. Hogy közünk legyen mindig egymáshoz. Mert az az érzésem,hogy aki gyerekkorában túl sokszor költözködött, túl gyakran íratták másik iskolába, s akinek túl gyakran változtak a gondviselői, az az ember könnyebben lett talajt vesztett, cinikus, önző és megbízhatatlanabb felnőtt. Hiszen nem volt kitől megtanulnia az összetartozás, a felelősség,  a bizalom elkülönítetten nem gyakorolható titkait. Számára nem pici halál egy szakítás, csupán mozgékonyság. Számára a barátság mindössze az eszközök egyike, amelynek segítségével előnyökre tehet szert.

Én szeretem a közösségi – akár a finoman változó közösségi – együttlétet, az akol-meleget érezni.

És Ti, birkák?

 

15 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://birkanep.blog.hu/api/trackback/id/tr551837389

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A Tyne folyó déli partja 2010.03.13. 20:09:12

ja, az ember kitalálta a termelőeszközöket, hogy gyorsítsa a munkát, de erre egyre többet dolgozik...legalábbis időt tölt a munkahelyén. ahelyett, h. pihenne.

a másik, a filmekről. én azóta nem bírom őket nézni, mióta általános, h. egy film háromórás....régen olyan egyszerű volt, a városunk mozijában volt előadás 6kor és 8kor, néha négykor is, és belefért, mert másfél órás volt az összes film. most meg? a kettő a minimum, de inkább több. én meg pont azért nem vagyok képes őket nézni, mert ennyi ideig nem tudok csak ülni és nézni. de pl. tanulni tudok, könyvet olvasni is, hímezni is, rejtvényt fejteni is, csak az nem megy h. egyhelyre bámuljak órákon kerestzül. engemv alahogy nem köt le az akármilyen technikai látványosság órákig.

A Tyne folyó déli partja 2010.03.13. 20:11:56

és igen, nekem szinte az összes barátom elveszett, mióta ideköltöztem. mert aki van is otthon, nem feltétlenül tudjuk úgy összehozni a találkozásokat, h. pont akkor érjen rá ő is, amikor én is otthon vagyok. egy csomóan vannak, akikkel évek óta nem találkztam (a jó dolog, h. annak ellenére, h. neten se nagyon beszélünk, ha mégis sikerül találkzni, akkor ott folytatjuk, ahol évekkel ezelőtt abbahagytuk...)

teljesen igazad van, egyáltalán nem jó a sok költözés, semmilyen szempontból.

A Tyne folyó déli partja 2010.03.13. 20:14:03

na, még egy. nekem speciel maga a város is hiányzik itt...pont az, h. ott, ha X. pontján vagyok, eszembe jutnak odaköthető történetek, ha elnézek valamelyik irányba, tudom, mi van ott, kilométerekkel arrébb, az épületek mögött (és szintén, milyen élmények történtek ott velem, melyik időszakban jártam arra).

igaz, amikor először elköltöztem otthonról az ország másik végée, pont ez volt a bajom, ezt untam meg, h. minden egyes szegletet ismerek, bejártam már. de most meg hiányzik ugyanez.

A Tyne folyó déli partja 2010.03.13. 20:19:10

és már megint ez hozom fel, de a votl barátom tökéletes példája volt. sokszor költöztek, sok suliba járt, őszerint ennek az lett az előnye, h. nagyn könnyen köt barátságot. ja, csak az én véleményem szerint iszonyúan felületes barátságok szempontjából...ha valakivel egyszer-kétszer már elbeszélgetett, mondjuk a szomszéddal, mert az volt legközelebb, az már haver.

miriamele · http://epreskert.blog.hu 2010.03.14. 06:52:27

@Animacs: Teljesen igazad van, minden pontban, amit írsz. Én is költöztem épp eleget, mert nem vagyok az a típus, aki egy helyben ül, érzem is a hátrányát annyiban, hogy nincsenek gyökereim.

A Tyne folyó déli partja 2010.03.14. 11:00:18

@miriamele: én viszont az első költözést leszámítva, amikor az ország másik végére költöztem, a többi nagyjából muszájból volt. (vagy a legutolsó, mikor ide, saját lakásba költöztem, ha nem is muszájból, hanem azért, mert az albérletezésből lett elegem. plusz, mikor ide felköltöztem az előző városból, ott is igazából az idegenekkel való lakásból lett elegem, maradtam én volna a városban is, lakásban is, de ebből a folytonos albérletezésből, és idegenekhez való alkalmazkodásból lett elegem. aminyilván nem muszájból költözés igazából, de valahol mégis az.

A Tyne folyó déli partja 2010.03.14. 13:53:12

na, ide cak én írok?

az jutott még eszembe, hogy pl. az szerintem nagyon is jó dolog, h. mikor hazamegyek, és találkzom a szomszédokkal, azok ugyanazok a szomszédok, akikkel ötéves koromban is szomszédok, barátok voltunk. van annak valami varázsa, h. egy (sok) most 30-as embert ismertem már ovis, általános iskolás korában is, tudom, milyen volt gyerekként, kamaszként, egyetemistaként, stb.

bore_out 2010.03.15. 09:11:31

"Hogy közünk legyen mindig egymáshoz. Mert az az érzésem,hogy aki gyerekkorában túl sokszor költözködött, túl gyakran íratták másik iskolába, s akinek túl gyakran változtak a gondviselői, az az ember könnyebben lett talajt vesztett, cinikus, önző és megbízhatatlanabb felnőtt. Hiszen nem volt kitől megtanulnia az összetartozás, a felelősség, a bizalom elkülönítetten nem gyakorolható titkait. Számára nem pici halál egy szakítás, csupán mozgékonyság. Számára a barátság mindössze az eszközök egyike, amelynek segítségével előnyökre tehet szert."

Húúú, basszus Strici, Te ilyen gondolatolvasó vagy? Pont pár hete gondolkodom hasonlókon.

Adott egy csapat, ami kezd egy kicsit összekovácsolódni. Amiben mindenki ért valamihez, amivel hozzátesz, hogy az egész kerek egész legyen. Kivéve egy embert. Valahogy körülötte mindig valami simlis, mindig utólag derülnek ki dolgai. Eltitkolt hibák, félresiklató javaslatok. Nagyon ügyesen csinálta hónapokig, most kezd kirajzolódni mit művelt. És az egészben az az érdekes, hogy olyan szemrebbenés nélkül tett dolgokat, ahogyan egy magasabb erkölcsi gátú ember nem is lenne képes.
Tudunk pár dolgot a családjáról, gyerekkoráról, és eléggé összecseng ezzel az írásoddal. A szülei egyik országból a másikba vitték, munkájuk folytán. Csak általános iskolája volt, vagy 4, középiskolája 3-4 stb.. Soha nem lehetett stabilitás az életében, és olyan gyökértelennek tűnik. És közben mindenkinek az az első benyomása, hogy nem egyenes. Mindig valamit titkol, és mindig valami óriási galiba adódik, mikor 1-1 kiderül belőle. Már gyakorlatilag mindenki haragszik rá a csapatban, én mégsem mondom azt, hogy az esete fekete vagy fehér. Dolgozni én sem szeretnék vele tovább, hiszen rengeteg kellemetlenséget okozott nekem is. De valahol áldozat, a sors áldozata.
Érdekes, hoogy mindig így beletalálsz az írásaiddal.

miriamele · http://epreskert.blog.hu 2010.03.15. 10:35:04

@bore_out: Én csak egy általánosba és egy középiskolába jártam, igaz, hogy kétszáz kilométerre egymástól, de az első helyen is "gyüttmentek" gyereke voltam, tehát gyökértelen. Bár azt hiszem ez családi hagyomány. Isten tudja hányféle nép hány helyről származó génjei keveréke vagyok, és már több mint húsz éve dekkolok, ahol dekkolok, itt sem tudok gyökeret verni, mert nincsenek.

bore_out 2010.03.15. 10:40:30

@miriamele: Én is 2-be jártam, és még sokan. A leírt esettel más gond van, itt utólag néztünk utána az embernek, amikor már úgymond csőstől jött a baj. Brutál szakmai hibák derültek ki, rengeteg igaztalan dolog. Egyszerűen hihetetlen pókerarccal tudta titkolni.

A Tyne folyó déli partja 2010.03.15. 19:44:05

@miriamele: na, látod, én 28 évig egy helyen voltam. (laktam). na jó, teljesen nem igaz így, de majdnem. 3 éves koromig egyik városrész, onnantól 28 éves koromig ugyanaz a hely. egy darab általános iskola, egy darab gimnázium (az ugyan 20 kilométerre, de bejárós voltam, szóval nem igazán számít), egy darab egyetem, szülővárosban, és utána ott munkahelyek pár évig. ezért mondtam, h. ezt viszont már tényleg meguntam, azért mentem el jó messzire kipróbálni, h. milyen (meg azért is, mert hadd ne lakjak még 28 évesen is anyámnál, akartam önállóságot, szabadságot, és úgy gondoltam, h. akkor már legyen egy vadidegen városban.

de, ahogy írtam, otthon a szomszédokközt, hiába költöztek már el a "gyerekek", laknak a párjukkal, máshol, a szülők még mindig ott vannak, és annak van valami varázsa, hogy hazamegyek, és tudom, ki milyen volt ovis/áltálonos iskolás stb. korában.
de hogy az idő hogy megy...az "új" szomszédaink, akinek a kislányára rengetegszer vigyáztam (másfél éves volt, mikor odaköltöztek, és kilencévesen közölte is velem,h. "te vay a pótanyám", már lassan 20 éve ott vannak..említett "kislány" januárban múlt 17...

Rabyn 2010.03.16. 23:24:50

Én másfél éve (úristen) költöztem el, de most már ezt a helyet érzem inkább az otthonnak. Persze jó hazamenni, de amikor azt mondom másoknak, hogy "haza" akkor arra gondolok ahol most élek, ahonnan most gépelek, ahol Ő vár engem, ahol ha megcsörgetem a kulcsom a kutya vinnyog az ajtó másik oldalán.
Persze a sok költözés nem jó, és a gyökértelenség sem, mert jó hazamenni anyuhoz, és tudni, hogy van egy hely ahol felnőttem és ismerem minden szegletét, de kell ez a másik is.

A Tyne folyó déli partja 2010.03.17. 19:31:25

@Rabyn: kell hát, nem is azzal van a gond. az egészségtelen, h. a szülőkkel lakj még harmincévesen is. De nem is erről van szó, hanem, h. felnőttkorodban aztán ugrálj egyik városból a másikba, rengetegszer felhozzák másik fórumon,h. az emberek nem mobilisak Magyarországon, bezzeg "nyugaton" költöznek ide-oda, egy jobb munkáért, vagy akármilyen munkáért.
mellesleg, ha ez igaz lenne, akkor nem állna elő az a helyzet a munkahelyemen (és ez egy nagyváros), h. két kolléga egy suliba járt, meg a harmadik barátja szintén iskolatársuk volt, meg hogy amikor feldolgozzuk a fizetési papírokat, vagy valaki telefonál, névről ismerjék az illetőt, mert egy suliba/oviba, klubba, akárhova jártak vele, vagy a gyerekével, szomszédja volt, akármi. olyan nagyon nem lehet jellemző ez az ugrálás, ha lépten -nyomon régi ismerősöket talál az ember...
süti beállítások módosítása