Az átlagbirka azt hiszi, már mindent tud a két új országos kereskedelmi rádióról. Volt itt már tüntetés, rágalmazási per, ORTT-elnöklemondás, siratóének, sajtótájékoztató, cáfolat, minden.
De valahogy senki nem olvasta el – vagy ha elolvasta, titokban tartotta a birkák előtt –, hogy ténylegesen mit is ígért az FM1 és az Advenio nevű társaság az ő pályázatában.
Mivel az egyik előző poszt egyik utolsó kommentjében megígértem, hogy szembesítem magam és Titeket a két nyertes műsortervével, hát bevetettem magam ismét az ORTT-be, de ezúttal nem a TÜK-irodában fogadtak kedvesen, hanem a Műsorszolgáltatási igazgatóságon.
Az imént hivatkozott poszt egyébként itt olvasható:
Az első észrevétel súly- és térfogatbecslésen alapul: Az Advenio pályázatának terjedelme kétszerese, az FM1-é négyszerese, mint a 12 évvel ezelőtti Hungária – később Sláger – Rádióé volt. A pályázók nyilván abból indultak ki, hogy a papír mindent kibír, de kétszer vagy négyszer több papír még többet bír ki. Nyilván nem tanultak a suliban halmazelméletet, amelynek értelmében egy végtelen számosságú halmaz számossága ugyanolyan marad, ha bármilyen egész számmal szorozzuk azt. Szerencsére, ezt a kb. ezer, illetve kétezer oldalt nem kell végigolvasnunk, mert az Advenio pályázatának egyharmada a Lánchíd Rádióról, az FM1 kétharmada a RadioCaféról szól, mint előzményről. A műsorszolgáltatási tapasztalat ugyanis pontokat jelentett.
Ha szigorúan a műsortervre vagyunk kíváncsiak, a két pályázatban összesen talán száz oldalt sem tesz ki ez a rész.
Az Advenio pályázata szerint e rádió feladata a magyar és a Magyarországon élő kisebbségek, valamint az európai kultúra szolgálata. „Segít a gondok, konfliktusok megértésében, feldolgozásában, és az egyének mindennapi döntéseinek meghozatalában."
Majd a festészet vagy fényképezés világába kalauzol minket egy bájos képzavar, ami egyszersmind új fogalommal örvendeztet meg minket:
„Érthető és szerethető képalkotás a kistársadalmak ön- és kultúrateremtő világáról.” Tudjátok, mi az, hogy kistársadalom? Hát olyan izé... Na, mondjátok már!
A pályázat szerencsére segít minket: „Ezeket a célokat a rádió (…) azzal éri el, hogy a kisközösségeket, a helyi társadalmakat, és a társadalom egészét érintő ügyek bemutatása a teljes tartalomkínálat szerves részét képezi, így valósítva meg a sokoldalú, a legtöbb véleményt felvonultató, objektív, egyúttal a közösségi életszemlélet mellett elkötelezett szolgáltatást.”
Szép ez így, nagyon. Kár, hogy olyan érzése van az embernek, mintha a Magyar Rádió és Televízió Tömegkommunikációs Kutatóközpontjának (TK) „Rádiózás a nyolcvanas években” című, 1978-ban megjelent vitaanyagából másolták volna, kis hibával. A kis hiba az, hogy minden jobb médiaiskola első óráján elmagyarázzuk a nebulóknak, hogy nincs objektív kommunikáció. Az emberi kommunikáció szubjektív, ami objektív, vagyis a tudatunktól függetlenül létezik, az a valóság. A médiatörvény nem is tartalmazza az „objektív” szót. Meg hát, ki is emlékezne erre a szocializmus korszakában keletkezett irományra, hacsak nem Tímár János, az ORTT SZDSZ által delegált testületi pártkatonája, aki anno a TK KISZ-titkára volt?
A műsorterv további részeiből megtudjuk, hogy a műsoridő 10%-a lesz hírműsor, riport, magazin. A reggeli főműsoridőből 27 perc a hír, 10 perc a riport. Hétvégén mindenkire „gondolva van” 10-10 perc erejéig: Gyereksarok, Egészségház, Kultúrkút. Hét közben pedig a civil önszerveződéseké ez a roppant műsoridő, Vákuum címmel.
A közéleti magazin Filter névre hallgat, időtartama heti 11 óra 5 perc. A műsort riport, interjú, helyszíni tudósítás, véleményműfajok és interaktivitás jellemzi. Heti 6 óra 20 percben a reggeli témákat beszélik ki a hallgatókkal a Tárcsázó című műsorban. Figyelitek ezt az árnyalatot? Nem megbeszélik, hanem ki.
Ám az se bánkódjon, aki valamelyik érdekes műsorból kimaradt, mert – miként már a műsorcím is jelzi – igazi magyar virtusként szombat este 18 órától 22 óráig megismétlik a megismétlendőket a „Best of szombat”-ban.
A zenei választék kicsit talányos, annyi azért kiderül, hogy 35%-a magyar zene lesz, köztük olyan művek felkarolása, amelyek e rádió által slágerré válhatnak, mert ez „nemzeti kötelesség” – lám, e rádió kötelességtudó lesz.
De azért nem annyira. A műsorterv szerint ugyanis a műsoridő 20%-a lesz reklám. Erről már másutt is volt szó, de legjobb, ha szó szerint idézem a médiatörvény 16§ (1) bekezdését: "A napi műsoridőnek legfeljebb tizenöt százaléka lehet klasszikus reklám" Klasszikus reklámon azt a reklámot értjük, amikor nem egy telefonszámot kell felhívnunk a vásárláshoz, miután száz percen keresztül győzködtek minket, hogy vegyük meg a legújabb aloeverás Erős Pista-fogkrémet.
Mivel a pályázó által vállalt reklámidő sérti a törvényt, az Adveniot érdemi vizsgálat nélkül, azonnal ki kellett volna zárni.
„Rádiónk alapvető célkitűzése, hogy a hallgató figyelmét arra irányítsuk, ami összeköt bennünket” – ez már az FM1 hitvallásának nyitó mondata. Isten, haza, család. Bocs. Torgyán bezavart. Vagy inkább Lenin? Mert olvassuk csak tovább, szépen, emelkedetten:
„A tudás, a tanulás, a felelős gondolkodás, a közösségi szemlélet, az együttműködés, és a mind tudatosabb életvezetés megítélésünk szerint olyan értékek, amelyek mellé felállva műsorkészítői felelősségünknek eleget tehetünk…” Hát akkor álljunk föl mink is, pajtások! Úttörőcsapat ví-gyázz! Zászlónak tiszte-legj! Ja, még folytatódik ám, csak lapoznom kell: „Határozottan szakítani kívánunk azzal a kereskedelmi médiában megszokott gyakorlattal, amely kizárólag az üzleti sikerre koncentrálva, súlytalan és értéktelen, sokszor kifejezetten romboló tartalmi kínálattal operál.”
Hát igen. Ez a rádió leszámol a kultúrmocsokkal, az imperialista szennyáradattal, nyilvánvalóan megérdemelte, hogy pályázatot nyerjen. Ha még azt is tudnátok, hogy a műsortervet bemutató rész Ottlik Gézának egy 1935-ből származó, teljes oldalnyi idézetével kezdődik - ami egyébként nagyon szép idézet, csak köze nincs a műsortervehez -, akkor számotokra se lenne kétséges, hogy e rádióban meg fog teremtődni a tér-idő kontinuitás. De nézzük meg, hogy ha nem operál a rádió, akkor ténylegesen milyen lesz a felhozatal?
A közszolgálati műsorszámok aránya 30.5%.
6.30 és 9.30 között reggeli, 16.00 és 18.00 között délutáni magazin szórakoztatja és tájékoztatja a nagyérdeműt. A zenei műsorok közben se marad szellemi táp nélkül senki, ugyanis ezekben „tudásmorzsák” lesznek. Ezek olyan 5-12 másodperces micsodák, amelyek belelopják a todományt a hallgató mit sem sejtő fülébe. A Radiocaféban már bevált az ötlet, gondolom, egyetemi diplomát is szereztek ezen morzsák segítségével sokan.
Kistársadalom az egyik rádióban, tudásmorzsák a másikban – kis ország vagyunk, minden kicsi, csak a hülyeség szökken szárba mértéktelenül.
Lesz az FM1-ben esténként mindenféle: hétfőn „Új világ” magazin, kedden Civil kurázsi, amelynek érdekessége, hogy akár rétegzenék is megszólalhatnak benne. Akár. Szerdán Jazzcafé, csütörtökön Filmtabletta Forte, Pénteken Estkultúra extra.
És most olvass csodát: a pályázatok szerint mindkét rádióban a híreket hírszerkesztők, a zenei összeállításokat zenei szerkesztők fogják készíteni.
Hát ezt is megértük!
Vagy nem, mert a költségvetés kiadási része mindkét rádióban oly szánalmas, hogy azzal csak robotokat lehet táplálni.