HTML

Birka nép

A birka nép istenére esküszünk, esküszünk, hogy mindig birka nép leszünk! Küldjetek történeteket a birkanep@lajt.hu-ra!

Friss topikok

  • Foldes Gazda: @uni1002: Így igaz . Velem megtörtént ,hogy a munkaadóm ukázára orosz katonai járművel kellet utaz... (2014.04.24. 17:52) Hagymaszárat a birkának!
  • elkeseredett.polgar: Szerencse, hogy legalább blogok szintjén ismerjük egymást, így egyszerűbb volt ennek a kis "oktatá... (2013.05.08. 22:10) A birka házhoz száll
  • zellerlevél: Több, mint három év eltelt a poszt megjelenésétől, és semmi sem történt? (2013.03.24. 20:36) A koponyahiányos birka és az Optimális Családtervezési Modell
  • Gáb-orom: Jól esett volna egy kis forrás. Azt hiszem innen vannak, nem? puafesztival.hu/ (2012.08.31. 22:21) A birka párzik
  • Reactor: Ne is. Még a végén érvelned kellene. (2012.07.07. 16:20) Büdös birka

Linkblog

A birka és az ő zenéje

2010.11.21. 00:01 Strici

Nem értem. Megmagyarázni tudom ugyan, de nem értem. 

Amikor tizenéves voltam, szelektíven hallgattam a Tánczenei koktélt. Ha Illést, Omegát, Metrót, Beatlest, Rolling Stonest, Bee Geest, Koncz Zsuzsát vagy a szerelmemet, a Zalatnay Saroltát játszották, teljes hangerőre tekertem a rádiót - ha viszont Kordát, Vámosit, Szécsi Pált, Poór Pétert, Harangozó Terit, Aradszkyt és a csöpögős olasz slágereket nyomták (minden koktélban volt kettő), akkor lenémítottam. 
 
 
Utáltuk az őseink slágereit, a stílust, a hangszerelést, a modorosságot. Volt nálunk családi vita is ebből, apám vak kódisnak nevezte Szörényi Leventét, én meg vén tramplinak Záray Mártát. 
 
Hozzáteszem, hogy a szekértáboron belül is volt nagy ellenségeskedés: az MSZP-Fidesz ellentét semmi ahhoz képest, mint amikor az egyes beategyüttesek hívei csaptak össze egymással az iskolai nagyszünetben.  Egyetértés csak abban volt, hogy ez a mi zenénk; az övék ósdi, vacak, öreges.
 
Még akkor is úgy gondoltuk, hogy valami újat hallunk, amikor a zene és a szöveg is meglehetősen szirupos volt, de az is rólunk szólt, helyettünk üvöltöttek, rajtuk keresztül üvöltöttünk mi, akiket nemsokára elvihetnek a kötelező sorkatonai szolgálatra (az amerikai fiatalokat meg Vietnamba), vagyis, „hogy el kell menjek, nem az én hibám”. (Tudtátok, hogy ez az első változatában beatzenekarral „kiegészített” vonósokra hangszerelt nóta eredetileg erről szólt? Ezért aztán mindig mosolygok, ha nők éneklik – még ha azok a kócbabás-neotonos lányok is.)
 
 
Aztán teltek-múltak az évek, évtizedek. Először késő-huszonévesen lepődtem meg azon, hogy egy 16 éves lány az akkor már régen föloszlott Beatlest szerette, igazán szomorú pedig akkor lettem, amikor az induló országos kereskedelmi rádiók – a „nagy” korszak után 20-30 esztendővel – ugyanezeket a dalokat kezdték el nyomatni, s többnyire játsszák ma is. 
 
Erre már nem elégséges indok a retró meg a nosztalgia.  Már-már szánalmas, ahogy a rockzene kriptaszökevényei világszerte kitámolyognak a színpadra a ki tudja, hányadik búcsúkoncertjükön vagy a szintén sokadik visszatérésük alkalmából.  Koncz Zsuzsának pl. a közelmúltban jelent meg a 37. albuma, te jó ég…  Mennyi vakolat kell már...
 
 
Nem arra gondolok, sőt, egyáltalán nem, hogy zeneileg értéktelenedett el minden dal vagy előadó, hanem arra, hogy miért nem tudják kiütni ezeket a matuzsálemeket korunk ifjú muzsikusainak remekművei? Miért ezekkel a korosztály-idegen nótákkal futnak be a tehetségkutató versenyeken a mai tinik is?
 
Nem állítom, hogy pl. egy gólyabálon csak ezek a szerzemények szólnak, s hogy kizárólag ezekre képesek csápolni a tömegrendezvények résztvevői. Azt azonban állítom, hogy az első rock and roll felvételektől a progresszív rock végéig, vagy ha úgy tetszik, a torzítós gitártól a Moog-szintetizátorig terjedő időszak iszonyatos és normális esetben elképzelhetetlen túlsúllyal nyomja az elmúlt két-három évtized szórakoztató kultúráját.
 
 
Tényleg. Birkák, szerintetek miért?

 

15 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://birkanep.blog.hu/api/trackback/id/tr462462200

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Reményi Tibor - A RÁDIÓ VARÁZSA (2) 2010.11.27. 08:00:08

Diákkoromban meleg nyári estéken, amikor a hőség elviselhetővé szelídült, édesanyámmal sokszor sétáltunk a környező utcákon. A házak ablakai nyitva voltak, kihallatszott a rádiók hangja. Tíz órakor, a pontos időjelzést jelentő gongütés után Pintér Sánd...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kartal (rezervált) 2010.11.21. 09:56:50

"miért nem tudják kiütni ezeket a matuzsálemeket korunk ifjú muzsikusainak remekművei?" - mert nincsenek. Ami zene, az mind 20-30-50 éves slágerekből lett kikalapálva; ami ma készül, az csak szinti zaj, gépzene, hangminták számítógépes kevergetése, legalábbis a pop terén. Rock zenében azért történt egy s más az elmúlt pár évtizedben, de mostanában ott is mintha egyre erősödő depressziót éreznék.

Az az igazság, hogy mostanra jóformán mindent megcsináltak, amit meg lehetett, nem sok minden maradt az ifjú generációnak feltalálásra... bár ne legyen igazam!

térfél · http://httphatterfel.blog.hu/ 2010.11.21. 13:22:31

miért nem tudják kiütni ezeket a matuzsálemeket korunk ifjú muzsikusainak remekművei?
- Kartallal én is egyetértek... azért! A másik meg, hogy jelen korunk annyira lapos, annyira leszoktatott az önálló gondolkodás képességéről, a szakma megismeréséről, hogy csupán a másolást és átalakítást képes divattá varázsolni: a kölök meg annyit tud (a semmit). Nem fogja fel a körülötte történő eseményeket, nem gondolkodik felőlük, inkább bódulatba menekül és kizárólagos utánzásba.
- Az is igaz, hogy ha szeretne valami nívósat, akkor a régi közül válogathat csak, mert kreativitása nincs olyan fokon, hogy újat hozhatna létre. És most szeretnék felhozni egy-egy kivételt is,... de nem jut eszembe, csak a Kerekes Band. (mondanám a Quimbyt is, de már ők sem az ifjak közül valóak)

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2010.11.21. 19:25:51

journey. whitesnake. magnum. legendák, és ez nem populáris fos. bocs, populáris zene. hallgasd ezeket pölö.

noname.blogger · http://suisseproject.blog.hu/ 2010.11.22. 23:13:07

Nekem pl az az egyik elméletem, hogy a forradalmakat, forradalmi hangulatokat mindig valamiféle zsarnokság előzi meg, a nagy zenékhez pedig forradalmi hangulat kell. Valami közös ellenség.

Szabadságban nincs mi ellen lázadni. Uncsi. A szenvedélyek nem mutatnak egy irányba, mindenkinek más a jó, mindenki az egyénisége alapján alkot, mindenkinek más tetszik, nincsenek nagy áramlatok amiért mindenki szent egyetértésben rajonghat, illetve a legnagyobbak is túl kicsik.

Ha ez a szabadság ára, nekem oké :)

Persze ez csak spekuláció.

Új nagy zenék szerintem akkor lesznek, amikor nagy változások történnek a világban, és lesznek olyan dolgok amelyek mindenkit foglalkoztatnak, lehet ellene együtt küzdeni, és mindenki hasonlóképpen gondolkozik róla. Pl valami természeti katasztrófa... de világháború is jó.. nekem igazándiból egyik sem hiányzik.

Turanga Leela 2010.11.26. 13:51:43

"Új nagy zenék szerintem akkor lesznek, amikor nagy változások történnek a világban, és lesznek olyan dolgok amelyek mindenkit foglalkoztatnak, lehet ellene együtt küzdeni, és mindenki hasonlóképpen gondolkozik róla."

Hmm...Más országok mégis képesek maradandót alkotni. Van miért küzdeni...mindig van. Ha másért nem, a holnapért..

tengelykezű 2010.11.28. 04:08:37

ingert érzek a beleszólásra... :D és hát mire való egy kommentelhető blog, ha nem erre? mint próbálkozó zenekaros ember mondanám el a véleményemet. szigorúan szubjektív, aztán ki tudja mennyi az általános belőle...
egyrészt bárki kezébe foghat egy hangszert és minimális tudással zenekart alapíthat, dalt írhat, fölléphet. és lesz aki fizet is érte. mindig van, aki fizet. a tegnapi aljahírek közt szereplő bedőlt Fekete Pákós siófoki koncertre is 2 jegy azért elkelt, mielőtt a szervező idegösszeroppanást kapott volna. szóval bárki megcsinálhatja a maga zenéjét, nem kell tehetségesnek sem lenni, nem kell érteni a zenéhez, az is elegendő, ha van pénzed. ez egyfajta felhíguláshoz vezet. eleve maga a szabadság is. rengeteg az amatőr zenekar, nagyságrendekkel többen próbálkoznak ugyanakkora közönséget meghódítani, mint mondjuk 30 éve. durván. érthető, hogy kisebb csoportokra oszlik a tömeg. lepkehálóval kell összeszedni a közönséget.
ami ijesztő, az például az, hogy az elmúlt évtizednek nincs saját, jellemző zenei stílusa. még az is jobb lenne, ha legalább valami olyan lenne mint a 90-es éveknek.
az nem igaz, hogy a zenében már mindent megcsináltak volna. hálistennek mindig ki lehet találni valami újat.
hogy miért nem lehet az őskövületeket kigolyózni? szerintem egyrészt azért, mert a hazai fizetőképes közönség (lemez és jegyvásárlások, stb) elég nagy százalékban megegyezik azzal a korosztállyal, akik ezeket szeretik. Fenyő Miklós minden karácsonykor megtölti a Syma csarnokot. viszont ő új albumot sem produkál mint Koncz. a 40+ korosztálynak nem lehet eladni a fiatal zenekarokat. ahogyan annak idején sem. a generációs különbségek miatt. ezzel nincs is baj. a gond azzal van, hogy mindenki kizárólag üzletet lát a zenében. kis zenekarok két órákat játszanak pinceklubokban tulajdonképpen ingyen, átlag 500 forintos belépők mellett, amit a hely eltesz, plusz a fogyasztást is, a zenekar jó, ha kap valami minimális fogyasztási lehetőséget. és amikor pl 420 egy korsó (khm, 4 dl...) sör, üveg 480, a boltban pedig 215...szóval van haszonkulcs. és akkor eljön a külföldi sztárfellépő vaskos gázsiért, 10 ezreket fizetnek az emberek a belépőért (pl. AC/DC koncert első sor állójegy 32 ezer/fő), játszanak egy órát és good night Budapest, see you later, ráadás nincs... enyhén szólva is pofátlanság. szerintem. nyilván nem szerencsétlen Jerry Lee Lewisnak kéne 3 órát zenélnie, hanem mondjuk a mostani divatos előadóknak legalább.de legalább 1,5-2-t. szóval az ember a pénzéért, ha már ennyit kiad érte, szórakozni szeretne. és aki ki tud adni pénzt egy koncertre, azok a kereső, már felnőtt gyerekekkel rendelkezők.
saját példa, álljon itt elrettentő példaként. Menta terasz. ingyen belépő, ingyen koncert, a zenekartagoknak 1000/fő fogyasztás, ez két sört jelent kb. ha a zenekar szeretne pénzt látni a koncertből (pl. hogy a benzinköltség megtérüljön), szedhet belépőt. 300 forint a minimum, de azt elteszi a hely 100 százalékban. amennyit emelsz rajta, az a tied. amint nem ingyenes egy koncert, durván feleződik a közönség. én is maradtam már otthon, mert nem volt 500 forintom egy koncertre... minden további emeléssel biztosra veheted, hogy hányadára csökken a közönség...
minden zenekar maga kaparja ki a gesztenyét, nincsenek menedzserek, vagy mecénások, akik járnák a klubokat, a tehetségkutatók pedig ritkán járnak a nyereményen kívül használható előnnyel (stúdiómunka, külföldi lehetőség, stb). invesztál saját zsebből hangszerbe, felszerelésbe, próbaterembe/próbába, szervezésbe, utazásba, szállításba, sokszor fizet magáért a fellépésért is (pl. 25 ezret egy PeCsa sörkertes fellépésért, amit végül nem hirdetnek meg, ellenben a szomszédok népzenei programra folyamatosan le akarnak állíttatni, a főzenekar Pécsről fölutazik és az állapotokat látva ugyan azzal a lendülettel hazamegy), föllép, ne adj isten lemezt készít(stúdióbérlés, keverés, mastering, gyártás, sokszorosítás, reklám, terjesztés...), mindezért annyit kap cserébe, hogy szép volt.
olyan, mint ha az ember 10 órát dolgozna naponta főállásban, fizetést nem kap érte, de minden nap végén odamegy hozzá az osztályvezető, hogy ma jól dolgoztál.
és nem lehet a közönséget hibáztatni, mert jobb helye van 500 forintnak a szórakozásnál.
lemezvásárlásról pedig már szinte nincs is értelme beszélni. az már csak promóciós anyag és csak arra jó, hogy lehessen mutogatni, hogy van.
a kihasználás megy ezerrel, honorálás nélkül, attól függetlenül, jó -e amit csinálsz. és van akinek ez elveszi a kedvét egy idő után. a nagyon jóknak is.

A Tyne folyó déli partja 2010.11.29. 21:29:00

@Kartal (fekete mellényben): ráadásul, a fele egy régi "átdolgozása" (értsd: mindenféle hangeffektust, elektronikus izét raknak rá). saját ötleteik nem nagyon vannak. én csak a boltokban, ilyesmi helyeken hallom a mostani rádiók kínálatát, mert itthon online rádiót hallgatok, azon meg nem az megy, de folyton azt veszem észre, hogy jé, ezt már hallottam, kb. 8 évesen. meg hogy ez már megint egy hetvenes-nyolcvanas évekbeli szám újrafeldolgozása.

tengelykezű 2010.11.29. 23:17:20

@Animacs (a Tyne folyó déli partja): az eredetiséget nem a Rádió1-Class-Neo vonalon kell keresni. sajnos még csak azt sem mondom, hogy a Petőfin, mert még az a legjobb ilyen szempontból, de hajlamosak ők is a mainstream-esedésre.

A Tyne folyó déli partja 2010.11.30. 14:46:24

@tengelykezű: fingom nincs, mit jatsyik a Radi1/Class/Neo.
meg a petofi sem mar...

amugy meg, amit hallgatok online, az is ugyanugy par szamot jatszik egy-egy zenekartol altalaban. mainstreamnek nem hiszem, hogy lehet nevezni, mas radiok nem nagyon jatsszak oket.

tengelykezű 2010.12.02. 12:30:05

@Animacs (a Tyne folyó déli partja): ezt azért mondtam, mert amit a boltokban hallhatsz, az kb ezek a csatornák, esetleg Roxy, meg ilyenek. és persze, ott ilyenek mennek.
a rádióban popzene szól, a pop meg attól az, ami, hogy populáris. nincsenek nagy megfejtések. és hidd el, jobb, ha a popból ez szól a rádióban, a feldolgozás és a többi, mint egy csomó "eredeti". mert most el lehetne indulni a magyar popzene legsötétebb, legmélyebb bugyrai felé, de jajj annak, aki megpróbálja :D

A Tyne folyó déli partja 2010.12.02. 21:03:08

@tengelykezű: a magyar popzene nem szól az angol rádiókban:) következtetésképp gőzöm nincs arról, mi is megy magyar popzenében most. a nemzetköziből meg csak az, amit fent említettem.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2010.12.03. 13:38:20

@Animacs (a Tyne folyó déli partja): csak hogy ne érezd magad szegregálva a tyne folyó déli partján: www.blabla.hu/
popfos rádiók, online hallgatásra.
süti beállítások módosítása