HTML

Birka nép

A birka nép istenére esküszünk, esküszünk, hogy mindig birka nép leszünk! Küldjetek történeteket a birkanep@lajt.hu-ra!

Friss topikok

  • Foldes Gazda: @uni1002: Így igaz . Velem megtörtént ,hogy a munkaadóm ukázára orosz katonai járművel kellet utaz... (2014.04.24. 17:52) Hagymaszárat a birkának!
  • elkeseredett.polgar: Szerencse, hogy legalább blogok szintjén ismerjük egymást, így egyszerűbb volt ennek a kis "oktatá... (2013.05.08. 22:10) A birka házhoz száll
  • zellerlevél: Több, mint három év eltelt a poszt megjelenésétől, és semmi sem történt? (2013.03.24. 20:36) A koponyahiányos birka és az Optimális Családtervezési Modell
  • Gáb-orom: Jól esett volna egy kis forrás. Azt hiszem innen vannak, nem? puafesztival.hu/ (2012.08.31. 22:21) A birka párzik
  • Reactor: Ne is. Még a végén érvelned kellene. (2012.07.07. 16:20) Büdös birka

Linkblog

A bálványozott birka

2009.11.19. 18:24 Strici

Na, ma éjjel se aludtam sokat.

Az elmúlt két hónapban több olyan emberrel találkoztam, akikkel 30-40 évvel ezelőtt láttuk egymást legutóbb. Én szinte soha nem ismerem meg őket, egyébként is gyakorta elbambulok, bár nem vagyok rendőr. Ők szólítanak meg, a nevükre sem emlékszem, aztán rögtön elmondanak valamilyen történetet, hogy mekkorát néztek, amikor mertem valamiért harcolni, csodáltak akkor gyakran, és azt hitték, rögtön bilincsben visznek el.  Retró folyik, én csak hallgatok, nem emlékszem, mi is volt az, valószínűleg az volt számomra a természetes, a már akkor megszokott magatartás. Aztán persze magamra ismerek, tényleg én kérdeztem meg pl. egy egyetemi táborban az illetékes párt-úristentől, hogy  ha a művelődési és az oktatási tárcát összevonják, akkor a felszabaduló műpináknak el kell-e menniük dolgozni? Na és, kérdezni mindig tudtam, azt a legkönnyebb. Ezért a kérdésért különben se engem vontak felelősségre, hanem a tábor szervezőjét, ő meg ügyesen védte magát és engem is.

Ha egykori ismerősömmel van a felesége is, akkor azt is hozzáteszi, hogy „Tudod, neked is elmeséltem ezt, hát ő az, aki megcsinálta….” A feleség meg zavartan néz másfelé, megpróbálja az aktuális látványt összevetni  a férje szemében csillogó lelkesedéssel és örömmel, szabadulna már a helyzetből, de a férj még sokáig beszél, mindig hozzátéve, hogy ezt is mesélte többször is a feleségének. Csak az „És különben mi van Veled?” kérdésre adott választól hervad le, ő is pislogni kezd hol rám, hol a feleségére, hogy a fenébe is, a hős megszűnt hős lenni, a feleség meg vág egy naugye típusú pofát. Még motyog annyit, hogy „Az nem létezik, a Te tudásoddal és képességeiddel, kapcsolataiddal, meg amiket eddig csináltál… Ha tudok valami állást, szólok”.

Tegnap például egy filmklubban szólított meg egy „öregasszony”. A már ismerős rituálé szerint csillant föl a szeme, húzódott széles mosolyra a szája, én meg kutakodtam a tudatomban, miféle bűnt követhettem el, hogy fejből tudja a nevemet. Mindenesetre, nagyon szép arcú, tiszta tekintetű volt a teljesen ősz hajú nő; gondoltam, ha kicsit bókolok is neki, csak nem fogok feleslegesen élni eztán.

 – Jaj, semmit nem változtál – nevetett kacéran –, mindig fűzted a csajokat, de azért jól esik. Tudjátok, ő az a fazon, aki egy vetélkedőn megvétózta a zsűrit, és kioktatta az MTA elnökét, hogy a pasas rosszul értelmezi az első Világifjúsági  Találkozó záródokumentumát. És elérte, hogy a csapata maximális pontot kapjon, a tévés döntőbe mégse ők jutottak be, hanem a belügyminisztérium csapata, mert ez volt megbeszélve. Tényleg, nemrég láttalak a tévében is, szóltam is a gyereknek, hogy jól nézze meg ezt a bácsit, ő az, akiről annyi érdekeset tudnak már. Ha jól emlékszem, a szépségről volt szó a műsorban…
– Igen – vágtam közbe – az a „nemrég” 18 évvel ezelőtt volt.
– Jaj, látod, ami tegnap történt, arra már nem is emlékszem, de a múltra nagyon.
– Én kiegyensúlyozottabb vagyok, semmire sem emlékszem.  Például arra sem, hogy is hívnak Téged.
– Tényleg nem? Nagyon sokszor gondolok Rád! Ezért én tudom a Te neved, én felismertelek egyből!
– Persze, mert én nem öregedtem meg…
–  És arra emlékszel, hogy a szülinapomra hanglemezt vettél nekem? Berliozt…
– A Fantasztikus szimfóniát?
–  Na, akkor ki vagyok én?

Természetesen akkor már tudtam, és titkon ismét gyönyörködtem az arcában, remélve, hogy találok a vonásai között valami jelet, valamit, ami nemcsak a tudatomban azonosítja ezt a nőt azzal az egykorival. Talán a haja…  A haja volt ilyen hosszú és selymes, csak nem ősz, hanem barna. Vagy esetleg szőke.  Arra már tényleg nem emlékeztem, hogy valaha is vettem volna neki lemezt, ám egész éjjel forgolódtam, megpróbáltam felidézni, mi történt azokban a hónapokban, amelyekben gyakorta találkoztunk.

Valahogy úgy kezdődött, hogy ő egy, szerintünk, villamosmérnökök szerint  feleségképző főiskolára járt, így aztán matekból harmatgyönge volt, nekem meg kellett a pénz.  Ő volt tehát az első tanítványom, és addig nem is volt gond, ameddig csak matekot kellett tanítanom, hiszen a Műegyetemhez képest gyógyszámtan volt, amiből neki kellett vizsgáznia.  Villogtathattam tehát fölényes tudásomat, nemkülönben pedagógiai képességeimet, ő meg csak nézett rám okos szemével, mint egy istenre, és fizetett rendesen.

Ám ahogy levizsgázott, jött volna valami újabb műszaki tárgy, amit szintén bevállaltam, noha halovány fogalmam se volt, hogy miről is van szó. Éjszakánként bújtam a főiskolai jegyzetet, amit a számtanért kapott zsozsóból ruháztam be: költséges és fárasztó ugyan, de egy istennek mindig csodát kell tennie, különben kiábrándulnak belőle a hívők. Azt hiszem, ma is le tudnék vizsgázni ebből a tantárgyból, szerencsére, neki is sikerült, nem derült ki a csalás.

Már nem ugrik be, mikor kezdtünk el „csak úgy” beszélgetni, sétálgatni, és – értelmiségihez méltón – kiállításokra járni. Abban az időben neki sem volt párja, én meg egyre jobban vártam a hétvégeket, hogy vele lehessek. Órákon át beszélgettünk, ami abból állt többnyire, hogy én szövegeltem, minden képet megmagyaráztam, ő meg fölnézett rám.  Az egyik múzeumlátogatás után, az egykori Filmmúzeum előtt megálltunk.

– Zavarban vagy? – kérdezte – Olyan furcsán nem mondasz semmit.
– Tudod, nekem nincs pénzem.
– Hogy jön ez ide?
– Akartam Neked virágot venni, de nem volt miből, ezért tegnap délután szedtem egy csokrot, de elhervadt, tessék, itt van, mert…
– Nincs mert… Te a barátom vagy, Az egyetlen és legjobb barátom. Nem szeretném, ha mást gondolnál.

Nem, nem voltam szerelmes belé, de ha akkor mást mond, tudtam volna az lenni.

Aztán egyszer együtt mentünk egy házibuliba, ahol fölszedte őt egy semmilyense ürge. Az a pasi lett a férje.

– Emlékszem, Te már akkor figyelmeztettél, hogy ne őt… – mondta tegnap este.
– Persze, hiszen én tudtam, hogy unalmas a pasi, és különben is, elrabolt tőlem.
– Különben is, elváltunk. Tudod, mikor találkoztál velem utoljára? Amikor megszületett a gyermekem, és betoppantál hozzánk, én meg a kicsivel foglalkoztam, nem veled. Örökre eltűntél, talán megsértődtél… Nemsokára nagymama leszek.
– És mikor találkozunk legközelebb?
– Felírom a telefonszámomat, hívj, és megbeszéljük.

Remélem, ismét sok újat fogok megtudni önmagamról (is), kiderülhetnek újabb hőstettek, kiegészíthetem a "cv"-met, de nem fogom lerombolni a rólam alkotott képet. Legalább egyetlen ember legyen a világon, akinek továbbra is felcsillan a szeme, ha rám gondol, és mosolyog…

Ennyi nekem is jár, nem?

29 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://birkanep.blog.hu/api/trackback/id/tr101537437

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

_Molly 2009.11.19. 19:01:38

Ez szép történet volt. Szomorú. Majdnem elsírtam magam.

cometneni 2009.11.19. 19:13:35

tetszett. nagyon. :-)

a_tom 2009.11.19. 19:41:31

Biztos sok ember van akinek felcsillan a szeme a hatásodra. Én például mindíg élvezettel olvasom az írásaidat. A szemem amúgy szinte mindíg csillog, de könnyen meglehet hogy képes még fokozni a fényvisszaverő képességét. Ha lesz pénzem tükörre majd megnézem :D

respecta /01 2009.11.19. 20:19:08

1. "Tegnap például egy filmklubban szólított meg..."
amikor elértem a kutakodtál, meg gondoltad bókolsz neki - hát komolyan azt hittem az általad remeknek titulált (ami persze más okból lehetett igaz) 19 éves neveletlen tapló gyerek ismerősöd féle válaszod lesz...
Ott majd' abbahagytam az olvasást.:-)

2. Remélem tudod, hogy anno mit rontottál el!

tucka 2009.11.19. 20:47:14

Na ezt a blogot meglátja psmith, azt nem teszed zsebre

Jó fej vagy Strici és megértő, sajnálom, hogy olyan világot élünk, hogy az őszinteség és a tudás hátrány - ezért soxor a dühöm, ne menjünk bele.
Önéletrajzi írásaid sokkal jobban lekötnek, mint a szakmai fejtegetések, attól én bealszom. Lehet mert nincs benne a 3p ből egy sem:)

tucka 2009.11.19. 21:48:18

@psmith: nem te szoktad lehordani, hogy "bálványozza" magát ?:) de de te :)

psmith 2009.11.19. 22:53:03

Való igaz.
Szerénység. Ne tömjénezze magát! Szerénység.
Ha én valamit szeretek magamban, az a szerénység.

De, nem emlékszem, hogy azért hordtam le, hogy bálványozza magát. Nincs abban semmi.
Hitlert még ma is ezrek bálványozzák, pedig egy rohadt gyilkos volt.

Én Stricit azért "hordom" le, mert egy kommunista, és mint ilyen elvakult. De elismerem mint szakembert, hozzáértőktől hallom, hogy az egyik könyve még ma is alapműnek számít.
Persze ettől még írhat hülyeségeket egy blogban.

T.A. 2009.11.19. 23:23:07

@psmith: Na azért annak őszintén örülnék, ha nem hasonlítanád Stricit Hitlerhez, már nem azért. Bár Hitler nem kommunista volt, hanem náci, de mint olyan elvakult...

mldrv 2009.11.20. 00:07:43

@psmith: most ugye az vicc volt h szerény vagy? :D

igaziatommaki 2009.11.20. 09:21:10

De szép írás! Ha valaki, akkor Te Strici megérdemelnéd, h vhol milliós fizetéssel ülj ott.Csak nem olyan világot élünk...:-(((((

psmith 2009.11.20. 11:22:26

@igaziatommaki:
De, sajnos olyan világot élünk.

Firin Edhel 2009.11.20. 12:17:32

@psmith: Kár, hogy nem mindenkinek olyan a világ, mert akkor Stricinek milliós fizetése lenne.

harakiri 2009.11.20. 17:10:02

Persze milliós!...
Ilyen öntömjénezés után szimpla köszönöm is elég lenne! Sajnos kezdem azt hinni, hogy a látogatottság miatt ír, vagy csak a miatt, mert ha az ember kiírja a gondolatait az megnyugvást hoz. Gondolom ezt abból, hogy korábban milyen eseteket és döntéseket kérdőjelezett meg a "nagyvilágban"......de ennek és a mindenre elszánt hozzáállásnak vége!
Pellengérre akar állítani embereket-szervezeteket és elmegy tőle a kedve?...vagy csak egyszerűen meglátta, hogy nem rossz ötlet és önmaga revideálása már büdös?
Ki tudja....
DE a tények makacs dolgok, ha nagy hanggal előzetesen lehordok valamit, majd egy eseményen a hangomat sem merem felemelni ellene, akkor azzal szájba is szartam maga!
A vélemény nézőpont kérdése!!!!!

psmith 2009.11.20. 18:19:31

@mldrv:
Biztosan hallottál már Bacsó Péterről és A tanú-ról.
Ha nem:
www.youtube.com/watch?v=AVZ-BOfC5fI

psmith 2009.11.20. 18:24:20

@T.A.:
A komcsik és a nácik között olyan marha nagy különbség nem volt.

T.A. 2009.11.20. 19:50:20

@psmith: Hát én azért különbségnek nevezném azt, hogy a nácik azért öltek, mert olyan kedvük volt, a kocsik meg csak féltették a seggüket. Mert történelmi tanulmányaim szerint Hitler nem azért ölte azokat, akik nem tettszettek neki, mert félt, hogy elvész a hatalma, és mert olyat mondtak volna, amiről ő úgy gondolta, hogy márpedig az én országomban ilyet nem mondasz, hanem pusztán meggyőződésből, hogy azzal, hogy megöli ezeket az embereket, jót tesz a világnak, ellentétben a komcsikkal, akik akkor öltek, ha úgy gondolták, hogy néplázítás kockázata forog fenn. Szerintem ez alapvetően egy baromi nagy különbség-.-

A Tyne folyó déli partja 2009.11.20. 20:19:31

@T.A.: miért, azzal, hogy azt hitték, néplázíítás kockázata forog fenn, nem hitték azt, h. jót tesznek a világnak? a magja mindkettőnek ugyanaz, sőt, minden elvakultságnak.

A Tyne folyó déli partja 2009.11.20. 20:21:37

@harakiri: "Sajnos kezdem azt hinni, hogy a látogatottság miatt ír, vagy csak a miatt, mert ha az ember kiírja a gondolatait az megnyugvást hoz."
de ezzel mi a baj? mi másért írna?

psmith 2009.11.20. 20:36:52

@T.A.:
na, ettől a magyarázattól biztosan boldogok lennének azok a milliók, akiket a komcsik hatalmának védelmében gyilkoltak meg. Nekem is egy kő eset le a mellemről.

Szerintem meg tökmindegy, hogy azért gyilkolnak meg milliókat, mert hutuk, örmények, zsidók vagy más ok miatt lettek az állam ellenségeinek kikiáltva.

psmith 2009.11.20. 20:39:17

@Animacs:
talán, hogy a saját világnézetét megetesse másokkal.

Rabyn 2009.11.20. 22:51:51

Egy tegnap látott film alapján mondom: minden rendszerben gyilkolnak embereket mert azt hiszik a rendszer jó.Minden rendszernek vannak elvakult hívei és minden rendszert 1000 évre terveznek.
És mind meg is bukik.

Szerintem tök mindegy az ember komcsi vagy sem, ha reggel tud úgy tükörbe nézni, hogy nem akarja magát szemenköpni...

A post amúgy tetszik, de azért én örülök, hogy másképp lett:DD

psmith 2009.11.21. 00:00:20

@Rabyn: "Szerintem tök mindegy az ember komcsi vagy sem, ha reggel tud úgy tükörbe nézni, hogy nem akarja magát szemen köpni..."
A már fentebb említett Hitler szerintem egyetlen reggel sem akarta magát szemen köpni. Sztálin sem.
Ennek ellenére gazember volt mindkettő, bár sose születtek volna meg!

A Tyne folyó déli partja 2009.11.21. 20:05:56

@psmith: valami ilyesmit írtam tegnap, de úgy látszik, az se ment el...hogy az, aki elvakultan hisz valamiben, hiszi, h. úgy van jól, ahogy ő gondolja, és aki meg nem ért vele egyet, haljon meg, és ezt őszíntén hiszi,, mint a fent említett nevek, nem fogja akarni magát szemenköpni. mert komolyan hiszi, h. ő jót tesz.

uni1002 2009.11.25. 09:11:00

@psmith: "A kommunista ideológia kulcsszavai ugyanúgy a szabadság, egyenlőség, testvériség, mint a liberalizmusnak, de szabadságeszménye nem individualista. Az elnyomástól, a nélkülözéstől, a kizsákmányolástól mentesítő, de az értelmes munkát lehetővé tevő szabadságot mindenki számára biztosítani kell. Az ehhez vezető út a fennálló burzsoá struktúrák, intézmények megszüntetése, lerombolása, melyek gátolják sokak szabadságát és védelmezik kevesek kiváltságait. A kommunizmusban az egyén szabadsága nem kerülhet szembe a közösség szabadságával, egyik sem előbbre való a másiknál, mert egybeesik mindkettő érdeke. A szabadság egyaránt a közösség és az egyes ember jellemzője. Ahogy Bakunyin fogalmazott: „az én szabadságomhoz nélkülözhetetlen mindenki szabadsága”.
Mi ebben a rossz? Semmi baj a kommunistákkal.
hu.wikipedia.org/wiki/Kommunizmus
Az más, hogy a kommunizmus nevében mindenütt gazemberek vették át a hatalmat.
De mint látható, a kapitalistáknál is ugyanezek gyakorolják.
Ha Strici "kommunista", azt én dícséretnek veszem részedről. Ő nem elvakult, de nem is vak.
Sajnos az ilyen kommunistákat kivégzik.
Azok, akik kommunistának nevezik magukat, pedig csak gengszterek...

Strici · http://birkanep.blog.hu 2009.12.14. 08:47:40

@qert: Igen, olvastam. Szégyen. Egyszersmind a félelem a dolgozók bármilyen érdekvédelmi akciójától. Nem véletlenül nem lehet hozzászólni.

Lacibetyár 2009.12.14. 21:58:40

@Strici: tota.w blogjában próbáld, ó, internet nagy mágusa, mielőtt megint belebonyolódnál az összeesküvés elméletedbe.

Strici · http://birkanep.blog.hu 2009.12.14. 22:10:30

@Lacibetyár: Ott, ahol írta, nem lehet hozzászólni. Általában a blogjához meg nem szólok hozzá. Az összeesküvés elméleteket viszont meghagyom a fasisztáknak.
süti beállítások módosítása