HTML

Birka nép

A birka nép istenére esküszünk, esküszünk, hogy mindig birka nép leszünk! Küldjetek történeteket a birkanep@lajt.hu-ra!

Friss topikok

  • Foldes Gazda: @uni1002: Így igaz . Velem megtörtént ,hogy a munkaadóm ukázára orosz katonai járművel kellet utaz... (2014.04.24. 17:52) Hagymaszárat a birkának!
  • elkeseredett.polgar: Szerencse, hogy legalább blogok szintjén ismerjük egymást, így egyszerűbb volt ennek a kis "oktatá... (2013.05.08. 22:10) A birka házhoz száll
  • zellerlevél: Több, mint három év eltelt a poszt megjelenésétől, és semmi sem történt? (2013.03.24. 20:36) A koponyahiányos birka és az Optimális Családtervezési Modell
  • Gáb-orom: Jól esett volna egy kis forrás. Azt hiszem innen vannak, nem? puafesztival.hu/ (2012.08.31. 22:21) A birka párzik
  • Reactor: Ne is. Még a végén érvelned kellene. (2012.07.07. 16:20) Büdös birka

Linkblog

Nagyszülő szülők

2010.06.16. 20:33 Strici

A mi gyerekeink későn születtek, pontosabban én már túl voltam a harmincon, amikor az első a világra jött. Meglepődtem hát, amikor először mentem szülői értekezletre, és kicsit idegenül éreztem magam a csinos, formás, nálam 10-15 évvel fiatalabb édesanyák között.  Igen, úgy éreztem magam, mint egy nagyapó.

Napjainkban sokat és sokszor beszélnek az egyre általánosabbá váló szokásról, arról, hogy a nők 30 éves koruk után szülik az első gyereküket – nagy eséllyel az utolsót is egyben. A későn szülés okait mindannyian föl tudjuk sorolni.

Arról azonban kevesebb szó esik, hogy ekkora korkülönbség esetében milyen a gyerek-szülő viszony. Mert ugyan a fiatalabb szülők között is sok a bunkó – tudjuk, ahogy az ember szülővé válik, egyszersmind hülye szülővé is alacsonyodik –, mégsem kerülhető meg két kérdés.

 Az egyik, hogy a kortávolság növekedése nem jár-e együtt a szocializációs távolság növekedésével? Hiszen ahogy öregedik, nagyszülősödik az ember, annál kevésbé mozgékonyabb, annál kevésbé hajlamos befogadni a gyermek világából mindazt, ami a szülőre tartozik, s nem a nagyszülőre.

A másik kérdés, hogy az így felnövő gyerekek gyerekeinek lesznek-e mozgósítható nagyszüleik? Hiszen ha ők is 30 év fölött szülnek először, akkor a nagymami már legjobb esetben is 60, de inkább 70 éves lesz, amikor az unoka megszületik, a férfiak korai halandóságát nézve pedig a nagypapa léte még ingatagabb. És ez csak az első gyerek, hol van még a harmadik... Arról nem is szólva, hogy a középkorosztály kimaradása – egy generációnyi szakadék – milyen gazdasági kérdéseket vet föl.

Itt tartottam az elmélkedésben, amikor úgy döntöttem: rátok bízom birkák, hogy folytassátok!

15 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://birkanep.blog.hu/api/trackback/id/tr222087253

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2010.06.16. 20:56:22

szerintem nem lesz gond belőle. apámat is harminc fölött hozta össze fater.

a szülőktől látott viselkedésmintákat majmoljuk, így elég nehéz lesz egy harmincas szülőnek egy olyan gyereket összehozni, ami tizenöt éven belül unokával lepi meg.

általánosságban elmondható, hogy az idiocracy ( 3.ly/yXWX ) felé tartunk, csak sokkal lassabb tempóban.

a gazdasági viszonylatban pedig az lesz a vonzat, hogy egyre fiatalabb korosztály fog hamarabb munkába állni (városokban legalábbis). és itt nem diákmunkáról lesz szó. az is lehet, hogy lentebb kell vinni majd a törvényileg szabályozott munkavállalási korhatárt.
bár bizonyos országokban nem kötik magukat ilyen jogi dolgokhoz; ügyes és fürge kezek varrják a nike cipőket és ragasztják az ipod-okat a fejlett ország konzumeritáinak.

kisa 2010.06.16. 22:04:22

Nos, 100 évvel ezelőtt, ha egy nő nem szült 20 éves koráig, akkor a környezete már elkezdett sutyorogni. Ha férjhez se ment addigra, már vénkisasszonynak titulálták. Igaz, akkoriban az átlagéletkor tán még az 50-et se érte el. Tehát a nagyszülők ugyanúgy az emberi kor végén voltak. Mint mostanság. Amúgy a problémafelvetés jogos, még akkor is, ha egy mai ötvenes sokkal fittebb, mint egy 100 évvel ezelőtti. Természet Anyánk majd megoldja. Vagy nem. :-)

flea 2010.06.17. 12:42:37

Szerintem ami igazán számít, az az, hogy mennyit fog fel az adott szülő (tudatosan vagy ösztönösen) Gordon, Rogers, stb. munkásságából. Ez többé-kevésbé korfüggetlen.

Egészségügyi szempontból meg a nagyszülők jelenléte szempontjából nem annyira szerencsés a dolog, de egyrészt nagyszülők nélkül azért fel lehet nőni (ismerek olyat, aki így járt, pedig nem is olyan kései gyerek, meg a szülei sem), másrészt a várható életkor növekedése ezt többé-kevésbé kompenzálja. (Tudom, hogy nem egyenletesen, de jellemzően azok a rétegek, akik kitolják a gyerekvállalást, statisztikailag tovább is élnek.) Persze azt, hogy 35 éves anyától más minőségű géneket örököl a gyerek, mint 25 évestől, azt nem lehet kompenzálni, és ez több generáción át már a várható életkorra is visszaüthet - nem tudom, van-e erről kutatás...

Szakaly Gyorgy · http://szakalygy.uw.hu/index.html 2010.06.17. 12:51:00

Az Idiocracy filmről magyar nyelvű infó: kritikustomeg.org/film.php?fid=18163

Ki az a Gordon, Rogers és főleg ki a stb.? Őket tanítják a szülők egyetemén?

Rabyn 2010.06.17. 14:36:07

Szerintem a nők többsége szülne korábban is, de két fogkefére nem igazán fognak, mert ki meri bevállalni, hogy nem fogok tudni a gyerekemnek enni adni?
Egyébkén a 30 éves kor feletti szülés csak bizonyos rétegre jellemző. Megnéztem a volt középiskolai osztályomat és többen már férjnél vannak, sőt van akinek gyereke is született már.

A Tyne folyó déli partja 2010.06.17. 16:20:44

ide akartam írni tegnap, de folyton lefagyott.
szóval: miután a nyugdíjkorhatárt az egekig emelik, tökmindegy, h. él-e a nagyszülő, ha él, akkor még dolgozik, úgyhogy ugyanúgy nem ér rá.

A Tyne folyó déli partja 2010.06.17. 16:21:43

@Rabyn: hát ez az, mire szüljön az ember, ha totál nincs biztonságban, még nagyjából se?
anno exem is azzal jött, h. ha mindenki csak a biztosra szülne, senki nem szülne, na de azért legalább nagyjából legyünk rendben, ne sehogy.
azért a 14 évesen szülő, majd lesz valahogy kislányt ne vegyük már követendő példának...

a_tom 2010.06.17. 23:46:03

2 okból nem szoktak gyereket vállalni a fiatalok:
- ha bizonytalanság van, akkor azért.
- ha megvan a biztonságos háttér, akkor meg ki kell élvezni, teljesíteni az életet előtte, és ugye tudjuk hogy ez az élménygyűjtés, a szingliség, a partizás, az utazás, a kapcsolatépítés, a karrier. A család ennek pont az ellenkezője, akadályozza a "modern életet". (legalább is ez folyik a csapból is, ez az elvárás)

miriamele · http://epreskert.blog.hu 2010.06.18. 06:08:28

42, majd 47 éves voltam, amikor el akart vinni az ördög. (de nem tudott, hehehe) Viszont az első esetet az akkor 14 éves lányom végigasszisztálta, majd öt évvel később vele beszéltem volna telefonon, de nem tudtam. Viszont amikor az apját felhívta, akkor ő sem tudott vele beszélni, mert azzal volt elfoglalva, hogy engem kórházba vitessen.Előtte egy évvel, meg pont az apja volt élet-halál között, őt is ő látogatta meg a kórházban először.
Egy dolog viszont biztos. Hiába érezzük magunkat fittnek, és egészségesnek fiatalon, 40 felett bármi előjöhet, 45 felett meg elő is jön. A második esetem volt gázosabb, tehát az akkor 19 és 21 éves lányokat is nagyon megviselte, (a nagyobbik ápolt hetekig) hát még, ha tíz évvel fiatalabbak. Így is nagyon ki voltak (vannak)tőle.
Azért is kell fiatalon családot alapítani, mert a gyerekeket fel is kell nevelni.

A Tyne folyó déli partja 2010.06.18. 12:17:20

@miriamele: de nem mindenki tud. pont a bizonytalanság miatt. ha mindketten alkalmi munkákból élnek, egy garzonban (ahova gyereket nem vihetsz), úgy, h. a pénz épphogy elég a rezsire meg az albérletre, akkor mégis hova, mire?

A Tyne folyó déli partja 2010.06.18. 12:20:04

meghalni meg elbb is lehet, apukám 31 volt, és reggel még elment dolgozni, délutánra már halott volt.

miriamele · http://epreskert.blog.hu 2010.06.18. 13:11:14

@Animacs: Az biztos, hogy a Fekete Péter bent van a pakliban. De sajnos, 45-60 között sokkal több van belőle, mint korábban.
Albérletben nem éltem, nem tudom, mi lett volna, ha kellett volna, de azt tudom, hogy soha olyan öregnek és mindenről lemaradottnak nem éreztem magam, mint 23 évesen, mielőtt megismerkedtem volna ővele, és családot alapítottam volna.
25 éves voltam, amikor a nagyobbik megszületett, ősöregnek éreztem magam a kórházban, hát még majdnem 3 évvel később, a kisebbikkel. Igaz, nem kiabáltak velem a nővérkék, mint a 18-19 évesekkel. (Inkább én kiabáltam velük, mert nem akarták engedni, hogy átöltöztessem a kölkemet)
Mindig családot, gyerekeket szerettem volna, már négyévesen is. Sokat kellett rájuk várni. :-)))))

Rabyn 2010.06.18. 16:20:34

Nem olyan régen beszélgettünk a csoporttársaimmal (22-26 év közöttiek) arról, hogy ki mit fog csinálni ha befejeztük az egyetemet. A többség azt mondta, hogy dolgozik egy kicsit, aztán szeretne gyereket szülni. Tehát a vágy ott van mindenkiben, csupán amikor még otthon laksz, albiban, koliban, akkor nem fogsz gyereket szülni.

A Tyne folyó déli partja 2010.06.18. 16:26:31

@Rabyn: azegy dolog, h. mit szeretne, meg hogy hogyan lesz..én sem azért nem szültem gyereket, mert nem akartam, hanem nem jött össze olyan társ, akivel bevállalhattam volna. meg körülmények se nagyon, de lehet, h. a megfelelő társsal ez más lett volna.
süti beállítások módosítása