HTML

Birka nép

A birka nép istenére esküszünk, esküszünk, hogy mindig birka nép leszünk! Küldjetek történeteket a birkanep@lajt.hu-ra!

Friss topikok

  • Foldes Gazda: @uni1002: Így igaz . Velem megtörtént ,hogy a munkaadóm ukázára orosz katonai járművel kellet utaz... (2014.04.24. 17:52) Hagymaszárat a birkának!
  • elkeseredett.polgar: Szerencse, hogy legalább blogok szintjén ismerjük egymást, így egyszerűbb volt ennek a kis "oktatá... (2013.05.08. 22:10) A birka házhoz száll
  • zellerlevél: Több, mint három év eltelt a poszt megjelenésétől, és semmi sem történt? (2013.03.24. 20:36) A koponyahiányos birka és az Optimális Családtervezési Modell
  • Gáb-orom: Jól esett volna egy kis forrás. Azt hiszem innen vannak, nem? puafesztival.hu/ (2012.08.31. 22:21) A birka párzik
  • Reactor: Ne is. Még a végén érvelned kellene. (2012.07.07. 16:20) Büdös birka

Linkblog

A birka és a fraktál

2010.10.17. 11:17 Strici

Tudom, megígértem neki, hogy soha, sehol nem írok majd a kettőnk dolgairól. Ebben a blogban szegtem meg először az ígéretemet pár hónappal ezelőtt. Szépen írtam rólunk, fájdalmasan, de szépen. S bár tudom, az ígéretek nem évülnek el, s hogy árulásnak tűnhet, ha a birka nem tartja be az adott szavát, de van úgy, hogy egy ígéretet azért szegünk meg, mert már nem bírjuk tovább, mert már ki kell üvöltenünk magunkból a kínt, legalább annak egy részét   jobb esetben az örömöt. Különösen, ha amúgy is naponta gondolunk rá.  A kibeszélés közben persze bűntudatom van, még akkor is, ha nem önként, nem közös elhatározásból, hanem a másik igézőn kérő szemének, kedves, őszinte szemének hatására született meg az ígéret.

Szóval, létezik valaki, akitől megtanultam, mi is a fraktál. S ez azért jutott eszembe, mert pár perccel ezelőtt olvastam, hogy 85 éves korában, Cambridge-ben elhunyt Benoit Mandelbrot matematikus, a fraktálgeometria felfedezője, a Mandelbrot-halmaz névadója. Hasnyálmirigy rákja volt.

Édesapámnak is hasnyálmirigy rákja volt, de ezt a hasonlóságot csak most vettem észre apu és Mandelbrot között, most, amikor bemásoltam ide a hírt. Pedig apura is naponta gondolok, s miként mások is a szüleire, én is gyakorta álmodom, hogy apu itt van velem, és valamit megmagyaráz.

Apu már nem élt akkor, amikor megismerkedtem azzal az emberrel, aki ismét magyarázni kezdett nekem. Mint az imént írtam, a fraktált. Mert matekból ez a legkedvencebb területe, ugyanis a fraktálgeometria szép, és akkor is meg tudod szeretni, ha egyébként haragszol a matekra, mert valahol elveszítetted a fonalat. Velem is megszerettette a fraktálokat az én emberem. Ha nem is a matek részét, de az ábrákat nagyon. Meg azt a hangot, az ő meleg hangját, amin magyarázgatta a zegzugos partszakaszt, amivel a fraktálok természetének lényegét szokás szemléltetni.

Most nem fogom elmesélni a fraktálok elméletét, egyrészt azért, mert ő sokkal jobban tudná, másrészt azért, mert sok helyen elolvashatod. Én is el fogom ma olvasni ismét, sejthető, hogy miért.

Nekem a fraktál arról szól, hogy minden kicsiben benne van az egész világ, és az egész világban benne van minden kicsi - mindez végtelenül változatosan. És hogy ez a régóta ismert sejtés matematikailag is leírható. Mandelbrot biztosan boldog volt, amikor rájött a tételére, mert minden humanista boldog, ha rábukkan valami gyönyörűségesre, ami feledteti vele a szörnyűségeket.  Neki a fasizmus szörnyűségeit.

A világban mi ketten is benne voltunk. Ő és én. Például ő, aki el-elpiruló arccal elmesélte a fraktálok elméletét nekem, és én is, aki miközben ittam a szavait, egyre bátrabban bújtam hozzá. Nem olyan szabályosan, ahogy azt az elmélet leírja, hiszen minden matematikai modell csak eszköz a világ megismeréséhez, értelmezéséhez.

A fraktálelmélet azonban csak a hasonlóságokról szól, s kettőnkben nem volt annyi hasonlóság, hogy együtt tudjunk maradni.  

Mandelbrot meghalt. Őszinte gyásszal és nagy tisztelettel gondolok arra a zsenire, akinek életem egyik boldog időszakát köszönhetem.

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://birkanep.blog.hu/api/trackback/id/tr472377951

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Igaziatommaki2 2010.10.17. 12:21:06

Elovastam mik a fraktálok, mert - bevallom - eddig én nem hallottam róluk. Azt tudtam, h a természetben ilyen "egy az egészben, egész az egyben" dolgok vannak, mint a csigavonal, vagy a páfrány levele.
:-)

Ilds. 2010.10.17. 15:07:32

Soha nem hallottam ezt a szót, hogy: fraktál. Ráadásul a matekot mindig is utáltam, nehezen ment valahogy. De érdekes amit írtál! Szeretem a tudományosan megmagyarázott dolgokat, érdekesek!
A videó meg nagyon tetszik.
:)

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2010.10.17. 17:58:40

szegény lorenz is meghalt már rég. pedig ő többet tett le az asztalra ábrázolt matematika terén, mint mandelb. bár ez utóbbinak köszönhető az előbbi popularizálása.

nyíregyházi betti 2010.10.18. 04:25:35

Tini koromban a környezetemben gyakorlatilag matekutálatra neveltek, sikeresen. (Megfélemlítés.) Senki nem értette, hogy hogyan lehet mégis egy zsigeri matekutálóból műszaki és humán érdeklődésű egyén egyszerre. Magam sem. Nagyon sokáig. Elfogadtam ugyan magam olyannak amilyen vagyok, míg mások szemében egyértelműen csudabogárnak számítottam. Aztán egyszer, még nagyon fiatalon kezembe került egy írás a fraktálokról, a kicsi és az egész viszonyáról és erről a Mandelbrot nevű tudósról. Elgondolkodtam és végleg megnyugodtam. Beláttam, hogy nincs bennem semmi különlegesség, csak a természethez, a tudományokhoz és a művészetekhez való egészséges vagyis egységes hozzáállás. Csoda-e hogy az avataromon (a becenevek mellett található kis kép) lévő van Gogh alkotás lett a kedvenc festményem jóval azelőtt, míg bármit is olvastam volna a mű matematikai elemzéséről?

www.alon.hu/blogs/index.php?blog=6&p=1376&more=1&c=1&tb=1&pb=1

Gukker 2010.10.18. 14:58:39

Balatonfüreden van egy fa, amit Mandelbrot ültetett. Progmat szakos hallgatók a mai napig járnak oda meditálni-imádkozni.
süti beállítások módosítása